Wie is de bezorger van jouw pakketje?

Wie is de bezorger van jouw pakketje?

De bezorger van je pakketje heeft een belangrijke invloed op de koopervaring van je klant. Niet voor niets hebben veel webwinkels de mooie logo’s van de A-merken TNT en DHL duidelijk op de website staan. Kwaliteit gegarandeerd! Totdat opeens een heel ander bedrijf met jouw pakketje voor de deur staat.

Kwaliteit

Het mag duidelijk zijn dat er online al aardig kwaliteitverschillen beginnen te ontstaan. Online is allang niet alleen meer goedkoop of gemakkelijk. Het is ook vollediger, luxer en in veel gevallen gewoon écht beter. Er is online steeds meer luxe te vinden. Zowel in de goederen als in de dienstverlening waarmee webwinkels zich willen onderscheiden. Een van de manieren waarop webwinkels zich kunnen onderscheiden is door middel van de beste logistiek.

A-merken betrouwbaar(der). Toch?

In Nederland denk je dan al snel aan een groot A-merk in plaats van de lokale koerier. Een busje van TNT of DHL komt natuurlijk veel professioneler over. Dus sluit je met deze bedrijven een contract af en plaatst trots het logo van jouw logistieke partner op de website. Om er daarna opeens achter te komen dat alsnog die lokale koerier jouw pakketje aflevert.  Waar is die oranje of gele bus gebleven?

TNT en DHL bezorgen niet (alles) zelf

Bij DHL is de kans op een bezorger van DHL minimaal, want zij besteden alle pakketpost (aan consumenten) uit aan een dochteronderneming. De busjes van DHL worden alleen gebruikt voor de (duurdere) express diensten maar dus niet voor de normale verzendingen van jouw webwinkel. Dat herkenbare logo wat jij dus op je website plaatst, ziet de klant bij de bezorging echt niets van terug.

DHL for You? Selektvracht voor jou

In de markt presenteert DHL zich wel als bezorger. Via de telefoonnummers of websites van DHL kom je al snel op DHL For You terecht. Je zou denken dat die pakketten bezorgd worden via DHL. Zeker als DHL je ook nog mooie logo’s geeft om te plaatsen op je website. Maar de complete bezorging gaat via Selektvracht.

Selektvracht staat bekend als een prijsvechter op de pakketpost. Ze werken veel met mensen die als bijbaan wat extra bijverdienen door met eigen auto zo nu en dan een dagdeel in de week pakketjes te bezorgen in hun eigen woonomgeving. Niets verkeerd mee voor de gemiddelde webwinkel want uit de praktijk blijkt het gewoon bijna altijd goed te gaan, maar toch voldoende negatieve ervaringen om als je je echt wilt onderscheiden en er voor betalen kunt, liever met een nóg professionelere partij zaken te willen doen.

TNT en DPD zijn herkenbaarder

Bij TNT kan het nog zijn dat je pakket werkelijk door een TNT medewerker bezorgd wordt maar ook hier is het lang niet altijd het geval. In veel gevallen huurt TNT een lokaal koeriersbedrijf in, net als DPD overigens. Op zich is daar nog niets mis mee. Er is een vrij strenge selectie- en wervingsperiode. Een freelance bezorger moet bij TNT aan behoorlijk wat voorwaarden voldoen voor hij als subcontractor met pakketjes mag rondrijden bijvoorbeeld.

In het geval van TNT en DPD zal de klant in de meeste gevallen dus wel het logo van jouw website, herkennen bij de bezorger. De bedrijven proberen het voor de klant wel herkenbaar te houden. De freelancers van TNT moeten bijvoorbeeld óók kleding van TNT dragen en als de deurbel gaat lijkt het gewoon of TNT voor de deur staat.

UPS een luxepaardje?

UPS is net als concurrenten DHL of Fedex meer gericht op de internationale express diensten maar levert ook pakketdiensten voor webwinkels. Niet alles wordt echt door UPS zelf bezorgd maar het aantal subcontractors is minimaal. Denk aan Texel of echt meer afgelegen gebieden, en die subcontractors zijn aan behoorlijk wat voorwaarden gebonden. De prijzen liggen in ieder geval boven die van Selektvracht maar als je je wilt onderscheiden door een logostieke partner met een luxe en goed imago, dan vallen die prijzen reuze mee. Met enkele euros per verzending extra kun je UPS gewoon inschakelen. Een bedrijf die er bijvoorbeeld veel gebruik van maakt is Amazon. Toch niet de minste onder de webwinkels.

Het nadeel bij UPS is wel dat de dienstverlening mogelijk luxer lijkt, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat het ook uitgebreider is. Zo bezorgt UPS niet in het weekend bijvoorbeeld. Als je meer mogelijkheden wilt zul je echt moeten kijken naar de luxe express diensten. Maar dan betaal je er wel opeens naar verhouding veel meer voor.

Een persoonlijke keuze!

En dan zijn er meer aanbieders, en ook oplossingen. We schreven eerder over Paazl die qua mogelijkheden weer veel biedt en ook de afhaalpunten van Kiala lijken een mooie manier om je te onderscheiden. Een belangrijkpunt waar je wel stil bij moet staan is niet alleen bij welke partij sluit ik mijn contract af maar ook hoe maak ik mijn klant duidelijk wie, hoe en wat hij straks bij de voordeur mag verwachten!

Onderscheiden op logistiek. Het kan!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten