Weg met de kale doos!

Weg met de kale doos!Vraag tien webwinkeliers wat voor verpakkingen ze met bestellingen meesturen en grote kans dat acht van hen zeggen dat dit die standaard saaie, bruine of witte dozen zijn. En dat is jammer, want de verpakking is het eerste wat een klant ziet als ‘ie zijn bestelling thuis krijgt. Wat is jouw smoes om geen mooie dozen en enveloppen te gebruiken?

Een goede eerste indruk maken is niet alleen belangrijk als je aan het daten bent, maar ook als je een webwinkel runt en wilt dat je nieuwe klanten vaker bij je terugkomen. En daarom heb je uiteraard je webwinkel op orde en ziet alles er tiptop uit, van de tekstsnippets in de Google-zoekresultaten tot de bevestigingspagina nadat de bestelling is voltooid. Maar daarna? Hoe laat jij een perfecte indruk achter tijdens het logistieke proces? Hoe zien jouw dozen en enveloppen eruit?

Mooie verpakking wordt gewaardeerd
Als het antwoord ‘saai’ en ‘standaard’ is, dan heb je dus een aardige marketingmogelijkheid gemist. Want klanten waarderen mooie en originele verpakkingen. Het geeft namelijk aan dat je als webwinkelier op alle vlakken en onderdelen oog hebt voor de klant en je eigen webwinkel. Het gaat in zo’n geval om uniformiteit uitstralen. Waarom zou je nog zo’n mooie webwinkel hebben, terwijl je verpakking – waar dé bestelling in zit – grauw en identiteitsloos is? Je mails richting de klant personaliseer je toch ook met een opvallende header, footer en links en in dezelfde huisstijl als je website?

Verpakking als extra reclame
Je verpakking kan zelfs als extra reclamezuil dienen. Je zet er in zo’n geval natuurlijk sowieso je logo en domeinnaam op, maar misschien zie je ergens ook wel ruimte voor een (tijdloze) kortingscode of is er plek om een aantal niet zo goed verkopende producten nog eens extra in het zonnetje te zetten. De mogelijkheden zijn in principe eindeloos.

Grotere webwinkels hebben dit alles inmiddels ook begrepen. Hier in Nederland versturen Bol.com en Coolblue eigen verpakkingen mee, die inmiddels een aardige bekendheid hebben gecreëerd bij de eigen klantenkring. En ook Zalando heeft dankzij de verpakking aardig kunnen werken aan hun branding. Hun nieuwste verpakking ziet er zelfs een heel stuk exclusiever uit, nu het toch enigszins wat cheap aandoende oranje design is vervangen door een zwart/wit-ontwerp.


Links de oude, rechts de nieuwe Zalando-verpakking.

Maar wat doe jij met je verpakkingen? Gebruik je nog steeds de standaard dozen of heb je verpakking al gepimpt? Met alleen een logo of is de huisstijl van je webwinkel erin verwerkt? En wat zou voor jou een reden zijn om géén aanpassingen aan je dozen te doen? Natuurlijk kost het meer om aangepaste dozen in te kopen. Maar het kost ook meer om een aangepaste webwinkel uit de grond te stampen en daar twijfelen de meeste webwinkeliers vaak minder lang over. Waarom is er dan toch zo’n voorzichtigheid bij het aanpassen van de verpakkingen waarmee bestellingen worden verstuurd?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten