PostNL: GPS-tracking niet de oplossing

PostNL: GPS-tracking niet de oplossingPostNL ziet de voordelen in van GPS-tracking, zodat consumenten in real-time kunnen zien waar in Nederland (op de weg) hun pakketje zich bevindt, maar ziet deze manier niet als dé oplossing, zo laat het weten aan dit blog. “Er zijn nog veel andere manieren om het wachten op een pakket tot een minimum te beperken en bij het gebruik van GPS zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen.”

Die opmerking komt uit de mond van Annelou van Egmond, woordvoerder van PostNL. Zij bevestigt dat het postbedrijf de noodzaak ook voelt om de tijdvakken, waarin een klant een pakket kan en mag verwachten, te versmallen. “Maar wij werken hier dan ook op meerdere manieren aan. Dit gebeurt bijvoorbeeld al door klanten bij een bestelling in een webwinkel zelf te laten kiezen uit meerdere bezorgmogelijkheden en –momenten.”

Verschillende bezorgmogelijkheden
Zulke bezorgmogelijkheden zijn: extra vroeg op bezorgadres (vóór 10 uur ’s ochtends), extra vroeg zelf ophalen op een postkantoor (afhankelijk van de locatie al om 8 uur ’s ochtends), in de avond (dinsdag of donderdag tussen 18:00 en 21:30) en op zondagmiddag. En natuurlijk is het vaak ook mogelijk om het pakketje op een bepaalde afhaallocatie te laten bezorgen, zodat de klant helemaal niet meer thuis hoeft te wachten, maar het gewoon kan ophalen wanneer het hem of haar uitkomt.

Dit zijn echter vooral aanpassingen aan de bezorging op het vlak van organisatie en processen. “Vanzelfsprekend verkennen wij ook de technologische mogelijkheden om de klant meer informatie te geven, en daar hoort GPS ook bij. Een belangrijk aandachtspunt – naast de zeer belangrijke wens om de dienstverlening richting de klant te verbeteren – is daarbij ook de privacy van de chauffeur. En helaas moeten we daarbij ook alert zijn met bestelwagens vol soms dure artikelen, de veiligheid van de chauffeur en de lading die niet in het geding mag komen.”

PostNL is dus niet van plan om GPS-tracking toe te voegen aan hun service. De reden waarom is wat ons betreft zeker te begrijpen en te verdedigen, maar we vragen ons tegelijkertijd wel af waarom andere postbedrijven wel een dergelijke stap hebben genomen.

Real-time pakketjes volgen
Zo kondigde Australia Post vorig jaar oktober aan een nieuwe tracking-technologie uit te rollen, die het mogelijk maakt voor klanten om in real-time hun pakketje te volgen. En ook Royal Mail biedt webwinkels de mogelijkheid om hun klanten real-time informatie te geven over waar hun bestelling is.

PostNL is in ieder geval duidelijk: “We delen jullie enthousiasme voor deze, en andere technische mogelijkheden, om het bezorgproces verder te innoveren en klanten daarmee maximaal van dienst te zijn. Wij zijn echter nog niet zover dat wij menen dat dit de enige of de beste oplossing is.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten