Mag het wat minder?

In de VS wordt het ontbreken van verzendkosten steeds vaker als voorwaarde gezien in plaats van als bonus. Als gratis verzending in een land zo groot als de VS zo gemakkelijk is, waarom kost internationale verzending ons Europeanen dan vaak een fortuin? 

Mijn ‘betere helft’ is Engels. En met zijn drie woorden Nederlands kan het helemaal geen kwaad als ik op het internet uitgebreid vertel over het kado dat  ‘Sintaklaus’ dit jaar voor hem in petto heeft. Hij heeft overigens wekenlang gedacht dat ik Santaclaus gewoon een beetje raar uitsprak en was dus blijverrast toen onze ‘Hollandse’ Goedheiligman zijn intrede deed. Niet lijkend op de kerstman, met een stoomboot als slee en ook wel erg vroeg voor de kerst! 

Verder houdt mijn betere helft van gezelschapsspellen. En, daar zijn die drie woorden Nederlands weer, met een Triviant of Monopoly spel gewoon gekocht bij de Intertoys kan hij niet echt uit de voeten. Gelukkig zijn we tegenwoordig gezegend met het internet en iets wat ecommerce heet.

Het werd Amazon. Ecommerce gigant die internationaal bekend is en een groot assortiment aan gezelschapsspellen kent. Voor dvd’s en computerspellen hebben ze altijd de beste aanbiedingen en over verzending van deze producten naar de andere kant van de grote plas doen de Amerikaanse aanbieders ook niet al te moeilijk. Dit blijkt echter niet het geval bij gezelschapspellen.

Ik heb mijn zinnen gezet op Cranium. Een spel dat een combinatie is van Pictionary, Triviant en Hints, waarbij je ook nog eens je boetseerkunsten mag tonen. Ik zag ons al zitten, voor het haardvuur (zou ik dat ook ergens online kunnen bestellen?) een mok warme Chocomel in de hand, lachend om de rare creaties die we nu weer gemaakt hadden.

Blij werd ik van de lage prijzen die Amazon me kon bieden. Met de huidige koers van de dollar kon ik het spel in de wacht slepen voor een fractie van de prijs waarvoor je bij bijvoorbeeld de Intertoys een spel krijgt. Zodra ik in het bestelproces mijn Nederlandse adres invoerde zag het er echter iets minder rooskleurig uit.  

De meeste van de aanbieders, waarbij toch echt werd aangegeven dat internationale verzending mogeilijk was, riepen na het vernemen van mijn adres in paniek dat bezorging niet mogelijk was. De rest liet me vrolijk verder gaan met mijn bestelling maar kwam net voor ik mijn bestelling definitief kon maken met een prijs van minstens het dubbele bedrag op de proppen! Verzendkosten van 42 dollar waren geen uitzondering.

De Engelse variant van Amazon laat niet veel anders zien. Terwjil veel bedrijven binnen de UK gratis verzending aanbieden kost de oversteek naar Nederland me toch al gauw zo’n 20 euro.

Nu is het natuurlijk al geweldig dat we producten van zo ver gewoon online kunnen bestellen en thuisbezorgd krijgen. En verzenden naar het buitenland ís vaak ook niet goedkoop. Maar binnenlandse verzendingen kosten ook wat, en als deze gratis kunnen, waarom kan er dan niet iets af van die internationale verzendkosten? Naar mijn idee zou dit zorgen voor veel meer verkopen aan het buitenland en de afzetmarkt van deze bedrijven veel groter maken.

Goed voorbeeld hiervan is Asos.com. Deze Engelse retailer zag haar verkopen in de UK dalen maar behaalde desondanks een stijging van 9% door internationale verkopen. Asos verzendt naar Nederland voor een schappelijke 6 euro. CEO Nick Robbinson zegt: ‘I think it will be slightly more challenging ahead but international really is where the growth opportunity is’. (bron: sky news)

Uit een onderzoek van ForeSee Results bleek al dat verzendkosten een belangrijke factor zijn in het wel of niet besluiten iets aan te schaffen online. Een vijfde van de ondervraagde shoppers geeft aan dat het vermijden van verzendkosten hun belangrijkste reden is voor het aanschaffen van een product in een offline winkel in plaats van online. Verder was gratis verzending voor bijna de helft van de respondenten de reden om een webwinkel te verkiezen boven de concurrent. (bron: NetInsight)

Wat rondsurfen op het internet leert dat enkele e-tailers vinden dat de kosten van gratis of goedkopere verzendkosten niet opwegen tegen de baten. Anderen geloven dat de klant meer zal kopen wanneer (hogere) verzendkosten gerekend worden om het nog een keer moeten betalen van de verzendkosten te vermijden.

Maar waarom zou ik, in mijn geval, nog meer willen kopen van een buitenlandse speelgoedwinkel? Mijn neefjes en nichtjes zijn dik tevreden met hun oerhollandse speelgoed op Sinterklaasavond. Veel klanten die op zoek zijn naar een specifiek product willen helemaal niet meer aanschaffen en gaan op zoek naar een andere aanbieder die het product van hun keuze goedkoper thuis kan bezorgen.

Ondertussen gaat de zoektocht verder. Tips over hét adres om Cranium te bemachtigen zijn zeer welkom. Meningen over dit onderwerp ook!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten