Hoe gaat het met De Buren?

Hoe gaat het met De Buren?De Buren begon eind 2011 als een zeer interessant concept: wat als consumenten hun online geplaatste bestellingen op kunnen halen wanneer zij dat willen, in een ruimte met allerlei met unieke codes beveiligde kluisjes. Dit concept groeide uit tot een netwerk van tientallen afhaalpunten en afhaalcentra. Hoe gaat het nu met De Buren?

De Buren is een idee van de Hengelose ondernemer Robin Dragstra. Het begon met bedrijfsruimte in Hengelo, die werd omgebouwd tot een ruimte met 526 kluisjes van verschillende grootte.  In ‘De Ondernemer’ in 2011 gaf Dragstra aan dat hij ‘binnen twee jaar naar honderd vestigingen in Nederland wil’. Dat is op dit moment niet gelukt, maar dat betekent nog niet dat De Buren stilzit.

De Buren in winkelcentra
Zo is het een slimme samenwerking aangegaan met Corio, zodat er nu afhaalcentra zijn in diverse winkelcentra verspreid over het land. Ook werd bekend dat er shop-in-shop-afhaalpunten zullen worden gerealiseerd. Dit houdt in dat er kluisjes van De Buren zullen verschijnen in winkels en supermarkten. Consumenten gaan zo naar vertrouwde plekken, terwijl de winkels extra traffic krijgen in hun pand wat weer positief kan zijn voor de omzet.

Overigens tegelijk met De Buren werd door de initiatiefnemers ook de webwinkel Nuleverbaar.nl gelanceerd. Hier kunnen lokale ondernemers een gedeelte van hun assortiment te koop aanbieden, waarbij klanten de op de website benoemde producten direct kunnen afhalen via de kluisjes van De Buren.

Gekoelde kluisjes en mobiele app
En deze maand is De Buren gestart met de verhuur van gekoelde kluisjes. Handig voor consumenten die online hun boodschappen doen maar die niet altijd thuis zijn om de kratten met eten en drinken op te halen. Dat De Buren niet stilzit, blijkt ook wel uit het feit dat het aantal vestigingen (afhaalpunten of -centra) de komende twee maanden meer dan verdubbeld moet worden, van 23 vestigingen naar zo’n 50 locaties. En waarschijnlijk deze of volgende maand komt De Buren met een mobiele app, waar klanten een push-bericht van krijgen als de bestelling in een kluisje is bezorgd. In de toekomst zou het wellicht ook mogelijk moeten zijn om via de app kluisjes te reserveren of om een vestiging na sluitingstijd te openen.

Op Emerce gaf Dragstra aan dat er ook gedacht wordt aan mogelijkheden om het logistieke proces van retouren te versimpelen. Zo kun je denken aan een afhaalcentrum met omkleedruimten, zodat klanten hun bestelde kleding (in diverse maten) kunnen passen. Alles wat niet past kan gewoon worden achtergelaten in het kluisje. “Als winkelier heb je je producten onbeschadigd en direct weer in voorraad.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten