Gratis verzenden: Is dat nou handig?

Gratis verzenden: Is dat nou handig?

In Amerika hebben een boel winkeliers hun klanten flink verwend voor de feestdagen door massaal gratis verzending aan te bieden. Maar deze ingeslagen weg kan webwinkeliers heel wat marge kosten. Ook komen we het in Nederland meer tegen. Maar houdt dat wel stand?

Dit komt onder andere doordat veel webwinkeliers gratis verzending ‘moeten’ bieden om de aandacht van de bezoekende en steeds kritischer wordende consument vast te houden. Een recent onderzoek van Comscore laat niet zien dat in Amerika 46% van de online shoppers op z’n minst één keer een aankoop heeft gecanceld omdat bij het afrekenen bleek dat er geen gratis verzending mogelijk was.

Gratis verzending, lagere marge

gratis verzendkosten nederlandGratis verzending is blijkbaar dus wat nodig is om de consument van tegenwoordig vast te houden en vooraf werd al verwacht dat het gratis verzenden een van de trends voor de feestdagen zou worden. Maar zoiets komt wel met een prijskaartje. Amazon, dat gezien wordt als een van de grote ‘gratis verzending’-pioniers, heeft in de loop der jaren z’n marges steeds kleiner zien worden en het gratis verzenden helpt dan niet erg mee.

In ons land hebben we momenteel nog geen Amazon en zal het percentage afhakers om verzendkosten waarschijnlijk lager liggen. Nederlandse webwinkels waren tot op heden meestal toch wat voorzichtig met het aanbieden van een gratis bezorging. Serieuze uitblinker hierin is Cosmox, die het ook biedt op goedkope artikelen. Webwinkels die het al bieden, hebben gewoonlijk wat hogere prijzen, zoals Zalando bijvoorbeeld. Of ze kiezen voor een drempelbedrag, waardoor de marge nog grotendeels gehandhaafd kan blijven.

Tijdelijk gratis verzending rond de feestdagen

Rond de feestdagen willen webwinkels vaak wél weer meer stunten om die nieuwe klanten over te halen, en komen de tijdelijke acties om de hoek kijken. Fotokonijnenberg.nl biedt in het kader van de feestdagen sinds 24 november ‘een unieke leveringsservice met gratis verzending, gratis inpakservice en avondverzending’. Ook elektronicawinkel Informatique biedt tijdelijk gratis verzendkosten aan.

Verzending niet gratis, wel snel!

In Amerika zie je nu, weer mede geïnitieerd door een grote speler als Amazon, dat webwinkels met elkaar proberen te concurreren -en dus vechten om de gunst van de consument- door de verzending niet (alleen) gratis te maken, maar (ook) sneller. Zo heeft Amazon een optie die verzending binnen twee dagen aanbiedt voor een vast bedrag van 79 dollar per jaar. En nu er geruchten zijn dat Google een bezorgdienst gaat starten die binnen één werkdag kan leveren, zal het hoogstwaarschijnlijk niet lang meer duren voordat andere, kleinere webwinkels dit ook zullen proberen aan te bieden.

Wie pakt dit stokje in Nederland als eerste op?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten