Google wil leveren binnen 24 uur

Google wil leveren binnen 24 uurDe hele dag gonst het al van de geruchten dat Google een bezorgdienst start die binnen 1 werkdag kan leveren. Daarmee zou Google direct de concurrentie aangaan met Amazon Prime, waarbij klanten jaarlijks betalen voor een abonnement om bestellingen binnen 24 uur te laten leveren.

Google zelf heeft de geruchten nog niet bevestigd maar de Wall Street Journal ontdekte dat het bedrijf inmiddels al met verschillende partijen in gesprek is. O.a. Macy’s, Gap, and OfficeMax zouden bij de start in het programma zijn meegenomen. Uit deze gesprekken blijkt dat Google een dienst wil opzetten waarbij binnen 24 uur een artikel bij de klant geleverd moet kunnen worden. Uiteraard zijn alle gesprekken vooral met grote Amerikaanse bedrijven dus zal het nog wel even duren voor we hier in Nederland er wat van merken.

Toch zijn de geruchten op zich al bijzonder. Google is een zeer machtig internetbedrijf. Met Adwords, Analytics, Youtube en soortgelijke diensten kan Google tot in de verste details zijn krachten bundelen op alles wat met de internetter te maken heeft. Nieuwe diensten, zoals het recent gelanceerde keurmerk Google Trusted Stores versterken de macht die Google op het ecommercelandschap kan uitoefenen. Het fysiek leveren van artikelen echter, wordt een heel ander verhaal. Dat blijft mensenwerk en past daarmee minder in het straatje van Google. Het is niet schaalbaar en door het grote offline aspect is het lastig voor Google om er synergie te vinden.

UPS de grootste winnaar?
UPS zou volgens online artikelen de partij zijn die de artikelen binnen een dag gaat bezorgen. Dat deze logistieke partij snel kan leveren weten veel Amerikanen al van die andere ecommerce grootmacht. Deze speler is ook een van Google’s grootste klanten en daarmee gaat het met haar nieuwe dienst mogelijk direct de concurrentie aan. Natuurlijk concurreert Google al op verschillende vlakken met Amazon, maar door direct het gevecht aan te gaan met het premium product van Amazon, op een offline vlak, is een riskante gok voor Google.

Bij Amazon betalen mensen nu voor een premium abonnement waarmee ze gegarandeerd de snelste leveringstermijn krijgen van de webwinkel. Maar als Google een vergelijkbare levering gaat bieden waarvoor de consument niet of maar weinig hoeft te betalen, is Amazon Prime opeens een stuk minder aantrekkelijk.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten