‘Linkbuilding? Dat kun je prima zelf’

‘Linkbuilding? Dat kun je prima zelf’

Om je webwinkel gevonden te laten worden is het belangrijk dat er links naar verwijzen. Maar als jij de zoveelste fashion- of schoenenshop bent begonnen, hoe realiseer je dan nog een uniek linkprofiel? Wij gingen daarover in gesprek met linkbuildingexpert Hans van Leersum.

“Om te beginnen is het iets wat elke webwinkelier eigenlijk prima zelf kan doen,” geeft Hans van Leersum aan als we hem vragen naar de best bewaakte geheimen op dit gebied.  Hans is sinds 2007 bezig met linkbuilding maar richt zich sinds dit jaar specifiek op webwinkels met Linkbuildingvoorwebwinkels.nl. Zo adviseert hij verschillende webwinkels, waaronder enkele top1oo-spelers. “Veel mensen zijn bang het verkeerd te doen en op internet worden er inderdaad nog aardig wat mythes in stand gehouden. Zo krijg ik nog dagelijks verzoeken voor linkuitwisselingen met mijn eigen Trampolinewebwinkel en linkbuilding lijkt dan al snel een geestdodend werkje te worden.”

“Zo ben ik ook ooit begonnen. Ik werkte bij een van de grotere SEO-bedrijven waar ik Startpagina-achtige websites benaderde om links te verzamelen. Saai werk en zelf zag ik daar de toekomst niet van in. Ik ben daar gestopt om het zelf freelance te gaan doen. Vooral het advieswerk vind ik erg interessant. Want linkbuilding is iets dat elke webwinkelier prima zelf kan leren.”

PR biedt erg krachtige linkbuildingmogelijkheden
“Eigenlijk is linkbuilding niets meer of minder dan ontdekt worden op internet. Met de trampolinewinkel hebben we bijvoorbeeld bij een storm foto’s verzameld die op social media waren geplaatst. Deze foto’s hebben we ge-embed in een blogartikel en hiermee hebben we een aantal media benaderd. Die pikten het binnen een uur op en twee dagen laten stonden we  zelfs op pagina twee in de Metro met enkele foto’s en een artikel. Daarnaast leverde het enkele mooie links op. Het bereikte zelfs de site van de NOS. Daar plukken we nu nog de vruchten van.”

“Misschien denk je nu: ‘Maar met trampolines is dit veel eenvoudiger. Ik verkoop schoenen en ben de zoveelste schoenenwinkel op het internet!’. Hoeveel mogelijkheden voor linkbuilding je ziet ligt echter echt niet aan je branche. Je ideeën zijn begrenst tot je eigen creativiteit. Denk bij een schoenenwinkel bijvoorbeeld eens aan het sponsoren van het schoeisel voor de grootste man op aarde. Of organiseer een hardloopwedstrijd waarbij de deelnemers moeten rennen op twee verschillende schoenen. Gegarandeerd aandacht van de lokale pers. Of begin een actieweek: voor elk paar schoenen die je bij ons koopt, sponsoren wij een paar schoenen aan een dakloze (maar let er wel op dat je dit vanuit je hart doet, en niet vanuit je behoefte om aandacht). Of nodig af en toe eens een modeblogger uit om samen met jou langs te gaan bij een schoenenfabriek. Ongeacht in welke branche je actief bent: de ideeën liggen voor het oprapen.”

“PR is niet gratis; je zult er budget en tijd voor vrij moeten maken. Verkijk je echter niet op de investering: het kan goedkoper dan je denkt. Je hebt vast iemand in je netwerk die je goedkoop kan helpen met fotograferen. En iedereen kent wel iemand die goede teksten kan schrijven. Besteed liever wat meer tijd aan het verzinnen van een goed idee. Een goed idee zal niet snel floppen, ook al is je uitvoering slechts matig.”

Schakel je ambassadeurs in
Laat je niet uit het veld slaan met het idee dat jij misschien niet nieuwswaardig genoeg bent. Je mag daarin echt wel creatief zijn en niet alles hoeft landelijke media te halen. Laat je ambassadeurs ook een deel van het werk doen. Ga je aan de slag met een nieuwe PSP, verzender of fulfilmentaanbieder? Vraag of ze samen met jou een berichtje daarover willen schrijven, of ze iets op hun blog of site erover willen plaatsen of wat zij voor ideeën hebben op dat vlak. Links vragen aan sites waar je eigenlijk niets mee hebt is enorm demotiverend werk en daarbij begrijp ik goed dat veel webwinkeliers dat deel overslaan. Maar als jij de lokale voetbalploeg sponsort en je wordt niet eens met een link op hun site genoemd dan doe je jezelf echt tekort!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten