menu

Lightspeed: ‘Vergeet vooral de fysieke winkel niet’

Waar Lightspeed Connect vorig jaar nog draaide om de lancering van de nieuwe webwinkelsoftware, stond nu de omnichannelbeleving centraal. Sprekers van Tony’s Chocolonely, Marktplaats, Heineken en Jogha bogen zich over de vraag ‘How to become the next big seller’. Parallel aan deze keynotes konden de achthonderd bezoekers workshops volgen over onder andere productfotografie, SEO en mobiele apps.

Volgens Henk Jan Beltman, CCO bij Tony’s Chocolonely, hoef je geen enorme BV te hebben om de wereld een klein beetje mooier te maken. “Wanneer je als kleine onderneming het goede voorbeeld geeft en voldoende draagvlak weet te creëren, dan zullen de grote concerns vanzelf volgen.” Ook legde de marketeer van het jaar uit waarom het openen van een winkel, waar naast chocolade onder meer tassen en rompers worden verkocht, een logische stap was. “Het was altijd al een zoete inval bij ons op kantoor. In onze missie om chocolade slaafvrij te maken, vinden we het belangrijk om fans en toevallige voorbijgangers de mogelijkheid te geven om hun vragen te stellen en chocolade te proeven en te kopen.”

‘Mijn doelgroep wilde nog persoonlijker contact’

Ook bij Aranka van der Voorden, eigenaresse van het sportmerk Jogha en oprichtster van de online community Fitgirlcode, was de behoefte van de klant de doorslaggevende factor om het niet bij een webwinkel te houden. Ondanks dat ze bij de start in 2013 nog stellig zei dat retail dood is en ze totaal geen behoefte voelde om een fysiek punt te openen, vertelden de signalen die ze van haar klanten kreeg wat anders. Met de pop-upstore, die ze een half jaar geleden in samenwerking met Lightspeed opende, deed ze alvast wat ervaring op.

“Een groot deel van ons succes komt doordat we simpelweg naar onze doelgroep luisteren en hen geven wat ze willen. Vanaf de start vragen we regelmatig naar de mening van onze klanten. Zij gaven aan dat ze items als een bh in een winkel wilden passen én hierbij het gevoel wilden hebben dat ze bij mij thuis waren. Het eerste kan ik goed inkomen, het huiskamergevoel had ik zelf nooit kunnen bedenken. Stiekem vind ik de winkel nu hartstikke leuk. En de feedback die we nu op dagelijkse basis van onze klanten krijgen, is ook van onschatbare waarde.”

‘Onze visie is ongewijzigd’

Het is alweer een jaar geleden dat SEOshop werd overgenomen door het Canadese Lightspeed, waardoor het event een mooie gelegenheid vormde om de balans op te maken. “We richten ons nog altijd op het midden- en kleinbedrijf, omdat we denken dat onze toegevoegde waarde hier het grootst is”, zegt president Jan Paul Chauvet. “Lightspeed mag dan een steeds groter marktaandeel veroveren, onze visie blijft ongewijzigd.”

De kracht in het platform zit volgens hem in het feit dat retail en ecommerce sinds de overname gebundeld zijn, waardoor ook de kleinere ondernemers in staat zijn om te concurreren met de grote jongens. Volgens Jean Paul is de omzet van retailers die naast hun fysieke punt een webshop openden in het eerste jaar met twintig procent gestegen. “Anno 2016 kom je niet meer weg met enkel een stenen vestiging.”

Ruud Stelder, director of global ecommerce revenue, voegt hieraan toe dat de gemiddelde webshop een omzet van 53.000 euro vertegenwoordigt, wat neerkomt op een gezamenlijke omzet van bijna vijfhonderd miljoen euro. Hij signaleert dat de drempel om offline te ondernemen lager wordt. “Waar ondernemers voorheen vastzaten aan langdurige huurcontracten, is het nu ook steeds vaker mogelijk om een winkel voor één of twee jaar te huren. Ook de huurprijzen zijn de afgelopen jaren gedaald. Hierdoor is het voor kleinere spelers een stuk toegankelijker geworden om ook fysiek aanwezig te zijn.”

Tags

Reacties