Lightspeed: ‘Groeiversnelling sinds beursgang’

Lightspeed: ‘Groeiversnelling sinds beursgang’

Gisteren hield Lightspeed, dat ecommerce- en POS-software levert aan het mkb, alweer haar vijfde Lightspeed Connect-event. Naar eigen zeggen het grootste omnichannel-event van de Benelux. Ecommerce News was erbij en ging in gesprek met CEO en oprichter Dax Dasilva over de stappen sinds de beursgang.

Lightspeed Connect is niet alleen het grootste omnichannel-event in de Benelux, maar ook het grootste event voor klanten en partners van het bedrijf. Met sprekers van onder andere PayPal, PostNL, The Phone Lab en de aanwezigheid van vele partners is het jaarlijks een ideaal moment om je als retailer even onder te dompelen in de wereld van omnichannel.

Beursgang haalde zo’n 240 miljoen dollar op

Voor Ecommerce News was het event ook een goede gelegenheid om met de CEO terug te blikken op de IPO van eerder dit jaar. Sinds 8 maart is Lightspeed genoteerd op de Toronto Stock Exchange. Bij de eerste emissie werden 15 miljoen aandelen aangeboden, waardoor het destijds een bedrag rond de 240 miljoen dollar wist op te halen. Bloomberg schatte de waarde van de softwareaanbieder hierdoor rond de 1,4 miljard dollar.

Het aandeel lijkt inmiddels verdubbeld, waardoor het bedrijf nu dus enkele miljarden waard is. In het gesprek met Ecommerce News geeft Dax aan dat hij zelf geen moeite heeft met de nieuwe situatie. “Hiervoor moesten we ons verantwoorden aan venture capital-maatschappijen. Nu we publiek zijn is de roadmap voor de iets langere termijn bekend, maar voor mij als CEO is dat eigenlijk alleen maar prettig. Onze strategie is nu duidelijker voor iedereen.”

Wel erkent Dax dat het groeitempo sterk is verhoogd, nu het bedrijf dankzij de beursgang opeens veel meer kapitaal tot haar beschikking heeft. Op het Lightspeed Connect-event vertelt hij dat het afgelopen week nog een POS-oplossing in Australië heeft overgenomen, nadat het eerder dit jaar al Chronogolf en iKentoo inlijfde.

Volgende stap is een one-stop-shop

De Amsterdamse vestiging is nog altijd een van de belangrijkste locaties voor het bedrijf. Hier is het groot geworden dankzij de ecommerce-software van SEOshop, dat eind 2015 door Lightspeed werd overgenomen. Dax geeft aan dat nu ongeveer een derde van de omzet van Lightspeed van buiten Noord-Amerika komt, en dat haar POS-oplossing hierbij groter is dan de ecommerce-tak.

Volgend jaar hoeven we deze vraag niet meer te stellen als het aan hem ligt. Want aangezien de fysieke en online retail steeds dichter naar elkaar toegroeien, is tijdens Lightspeed Connect de ambitie uitgesproken om beide pakketten samen te voegen zodat het bedrijf kan uitgroeien tot een one-stop-shop.

Met Lightspeed Retail 3.0 komt het met een tussenstap. Dit nieuwe product zal dienen als verbeterde versie van wat nu de losse oplossingen voor ecommerce en het point-of-sale-systeem zijn. “Een belangrijke reden waarom klanten voor ons kiezen en investeerders in ons geloven is omdat onze software bovengemiddeld veel geïntegreerde systemen bevat, zodat je niet buiten ons systeem om naar oplossingen hoeft te zoeken.”

Door hierop voort te borduren denkt Lightspeed de groeiversnelling nog wel even vast te kunnen houden. De voorspellingen zien er in ieder geval goed uit. “Op basis van de afgelopen kwartalen verwachten we het fiscale jaar van 2020 af te sluiten met een omzet tussen de 112 en 115 miljoen dollar, wat een groei betekent van minimaal 45 procent”, aldus Dax.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten