menu

Leveranciers onbereikbaar

Als je met een webwinkel produkten wilt verkopen heb je een groothandel nodig die jou een mooi assortiment kan leveren. Het vinden van dit soort leveranciers blijkt veelal lastiger dan gedacht.

Als je vanuit eerder werk, reis of hobby al precies die unieke leverancier  hebt leren kennen die produkten aan jou wil verkopen maar verder nog niet op de Nederlandse markt actief is, kun je dit bericht grofweg negeren. Maar dit is lang niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen willen graag een webwinkel starten maar kunnen simpelweg geen geschikte leverancier vinden. Zo blijkt uit recent onderzoek dat wij onder enkele tientallen deelnemers hebben uitgevoerd.

Groothandels en producenten zijn nou niet bepaald toegankelijk. Vaak is er geen eigen website of is deze verouderd en zeker niet via zoekmachines te vinden. Via het internet kom je hoegenaamd geen groothandels tegen. Deze hoeven niet door consumenten gevonden te worden en de website is dan ook meestal niet erg vindbaar. Als je er al een tegenkomt blijken groothandels lang niet zo happig op nieuwe klanten dan je vooraf misschien zou denken.

Zo wil een groothandel in de meeste gevallen een KVK nummer zien, even persoonlijk contact en nog voor ze je een prijslijst of brochure toesturen willen ze graag weten in welke opdrachtgrootte je zit te denken. Dat kan nogal intimiderend overkomen. Want waarom zou je naar de KVK stappen als je nog geen groothandels weet? Waarom gelijk een bestelling plaatsen van duizenden euro’s als je het produkt nog amper kent?

Toch is het vanuit het oogpunt van de groothandels wel logisch. Deze zijn niet voor niets een groothandel geworden. Ze zijn ingericht op business-to-business handel en hebben vaak maar kleine marges op produkten. Een bestelling van een paar honderd euro klinkt wel fors, maar de winst die de groothandel daarop pakt is misschien maar enkele tientjes. Niet erg interessant als je weet dat van de 5 webwinkels die er opgericht worden er maximaal 1 zijn hoofd boven water weet te houden. De overige 4 zullen waarschijnlijk nooit meer wat bestellen, de goederen retour sturen of in het ergste geval failliet gaan en de rekening nooit betalen. Een veel te groot risico voor groothandels waardoor deze niet zo happig zijn op nieuwe kleine klanten.

Afhankelijk van wat je wilt verkopen kan het vinden van een juiste groothandel een onderneming op zich blijken te zijn. Vijf tips van ons expert panel hoe jij als webwinkel wel succesvol die juiste groothandel kan weten te vinden.

Vraag het een branchevereniging
Aansluiten bij een branchevereniging is soms prijzig maar kan enorm helpen. Zij hebben meerdere contacten met leveranciers in de branche. Voor webwinkel Kattig.eu bleek dit bijvoorbeeld de oplossing. Uiteindelijk wil je misschien net die ene unieke die nog niet in Nederland levert, maar op deze manier kun je wel alvast van start. Als een branchevereniging geen optie is kun je ook eens langsgaan bij de Kamer van Koophandel. Deze geven vrijblijvend meestal wel wat adressen en advies en hebben soms ook workshops voor het vinden van de juiste leverancier.

Online veiling
De meeste consumenten kennen Ebay www.ebay.com wel. Hier worden ook zakelijke restpartijen verkocht. Voor de business-to-business markt zijn veilingen als www.alibaba.com en www.tradekey.com ook interessant om eens op rond te kijken. Om direct een bestelling te doen maar ook om namen te vinden van leveranciers in jouw branche.

Beurzen
In januari zijn in Nederland weer de Webwinkel Vakdagen waar ongetwijfeld ook groothandels zullen rondlopen. Daarnaast organiseren onze oosterburen enorme beurzen. Op de website van http://www.messe-duesseldorf.de/ of http://www.messefrankfurt.com/frankfurt/en.html kom je hier bijvoorbeeld veel over tegen aldus Ruud Stelder van Getseoshop.com.

Specifiek op produkt
Door in een zoekmachine babykleren in te vullen krijg je waarschijnlijk enkel concurrenten of algemene informatieve websites. De kunst is het dan ook om trefwoorden te gebruiken die groothandels gebruiken. Met ‘inkoop babykleren’ of ‘groothandel babykleren’ kom je al verder maar soms kun je nog directer zoeken op bijv. een merknaam of typenummer. Kijk bij vergelijkbare webwinkels welke typenummers of eigenschappen zij bij produkten plaatsen en zoek daar eens naar. Kans is groot dat je nu veel specifiekere resultaten zult vinden. 

Maak jezelf interessant
Je moet leren kijken vanuit de ogen van de groothandel. Een bestelling van 200 euro zonder verdere toelichting zal ze echt niet enthousiast maken. Vraag een offerte aan waarbij je weet dat je aan duizenden euros zit. Je zult merken dat er aan de offerte opeens sneller en vollediger jouw kant op komt. Bel ze daarna even terug en vraag of je hiervan een dummy kunt ontvangen om het produkt even zelf te testen. Bijvoorbeeld een kleine testaankoop van 200 euro om even het assortiment te testen met de mogelijkheid om bij tevredenheid die grote bestelling te plaatsen.

Zelfs grote inkopers als grote tuincentra of bouwmarkten kopen niet de eerste keer voor tienduizenden euros. Ze willen een produkt een paar keer zien en proberen. De eerste offerte is vaak wel gelijk deze prijs want dan weten ze waar ze aan toe zijn bij eventuele interesse. Als die offerte bevalt doen ze een paar kleine bestellingen om de verschillende filialen ermee kennis te laten maken en bij tevredenheid komt daarna die enorme bestelling. Probeer als webwinkel deze logica te volgen zodat het voor de groothandel een normale routine bestelling lijkt. Hij zal je opeens veel beter helpen.

Tags

Reacties