‘Leuke sieraden, van Lulu zeker?’

sieraden van luluJudith Valentijn is een bezige bij op het internet. Zo is ze niet alleen hoofdredactrice van een vrouwenblog, ook heeft ze haar eigen tekstbureau én sinds kort haar eigen webwinkel: Sieraden van Lulu. Toen we haar wat vragen stelden, werd al snel duidelijk dat ze deze webwinkel niet in een middag heeft gebouwd. ‘Lezen, lezen, lezen’ vormde deels haar voorbereiding. We interviewden deze goed voorbereide dame.

Voor iemand die veel bezig is met tekst is een uitstapje naar de ecommerce wellicht wat onlogisch. Waarom heb je dan toch voor een webwinkel gekozen? Passie, roeping… geld wellicht?

“Tekstschrijven is een deel van mijn beroep. Ik doe veel uiteenlopende dingen, van hoofdredactie tot het bouwen van websites. Al mijn klussen hebben maar één ding gemeen en dat is dat ze iets met internet te maken hebben. Het enige wat nog miste in mijn portfolio was een webwinkel. Ik speelde al jaren met het idee om een webshop op te richten en heb dit nu eindelijk doorgezet met Sieraden van Lulu.

In de eerste plaats uit nieuwsgierigheid: wat voor techniek zit erachter, hoe kun je ervoor zorgen dat je met een minimaal reclamebudget zoveel mogelijk bezoekers krijgt, wat voor mensen kopen in een webwinkel, et cetera. Maar in de tweede plaats is het natuurlijk ook gewoon de bedoeling om omzet te draaien en dat is een ontzettend leuke uitdaging.”

Het is crisistijd, ook in de ecommerce-sector. Grote en kleine webwinkels gaan kopje onder. Waarom ben je juist nú begonnen met je eigen webwinkel?

“Juist in dit soort tijden is ondernemen slim. Je loopt meer risico, maar je wordt ook gedwongen om creatief te ondernemen. Er is minder te besteden en mensen geven hun geld moeilijker uit, dus is de uitdaging des te groter om ze te verleiden om hun aankopen uitgerekend in míjn webwinkel te doen. En als het balletje eenmaal gaat rollen en ik weet mijn webwinkel tijdens een economische crisis staande te houden, dan bouw je volgens mij echt een heel sterk imago op.”

Voor een eerste webwinkel had je van alles kunnen verkopen. Vanwaar de keuze voor sieraden?

“Ik wist al heel lang dat ik een webwinkel wilde, maar ik wist niet precies wat ik wilde verkopen, dus ben ik heel praktisch na gaan denken. Mijn kantoor is niet zo groot, dus alle grote producten (computers, monitors, bankstellen, koelkasten) vielen al direct af. Een goede tekstschrijver kan in principe elk voorwerp verkopen, maar ik wilde wel iets waar ik affiniteit mee heb. Zo kwam ik uit bij sieraden.”

‘Inkopen is een feest, het verkopen is nóg leuker!’
“Geen duur design, maar leuke en hippe hebbedingetjes voor een betaalbare prijs. Alleen al het inkopen is een feest om te doen, en het verkopen is nog leuker. Ik vind het echt enorm kicken dat er vrouwen en meisjes rondlopen met een ketting of armband die ze bij mij hebben gekocht en daar misschien wel een complimentje voor krijgen.”

Wie is Lulu eigenlijk? En zijn het ook echt haar sieraden die je verkoopt?

“Lulu is niemand en tegelijkertijd iedereen. ‘Lulu’ is de bijnaam van een van mijn beste vriendinnen, en het fictieve personage ‘Lulu’ is gebaseerd op alle vrouwen in mijn omgeving. In het voorbereidingstraject heb ik een complete karakterschets gemaakt van Lulu. Niet alleen heb ik haar karakter beschreven, maar ook haar hobby’s en passies. Hierdoor is het heel makkelijk om te beoordelen wat wel en niet bij sieraden van Lulu past.

“Het zijn dus niet echt haar sieraden, die worden ingekocht bij verschillende groothandels wereldwijd, maar het zijn wel allemaal sieraden die Lulu leuk vindt. Dit is zelfs terug te vinden in het logo en de huisstijl, want ik heb de karakteromschrijving van Lulu samen met een moodboard naar een designbureau gestuurd, en op basis daarvan hebben zij een ontwerp gemaakt. Dus ook al bestaat Lulu niet echt, bij alles wat ik doe speelt zij de hoofdrol en bepaalt haar karakter wat wel en niet bij ons beleid past.”

Hoe heb je je verder voorbereid op het runnen van een webwinkel?

“Lezen, lezen, lezen! Ik heb enorm veel gelezen, ontzettend veel concurrenten bezocht en bekeken wat ik sterke en zwakke punten vond van hun site, en ik heb gepraat met iemand die een sieradengroothandel heeft gehad. Het fijne aan het opstarten van een webwinkel is dat er ontzettend veel informatie online te vinden is. En dan kom je uiteraard ook terecht op Webwinkel Weblog!”

“Uiteindelijk heeft de voorbereiding maanden geduurd en dat betaalt zich nu direct al terug. Bezoekers en klanten kunnen niet alleen de winkel vinden, maar ook de weg ín de winkel. Dit omdat ik, nog voor het domein was geregistreerd, al op papier had gezet hoe de navigatie zou moeten zijn. Hierdoor heeft het uiteindelijke bouwen relatief kort geduurd, omdat er niet continu dingen aangepast hoefden te worden.”

Doe jij de webwinkel helemaal in je eentje of krijg je hulp van buitenaf?

“Aanvankelijk wilde ik het helemaal alleen doen, inclusief design en bouw. Na wat rekenwerk heb ik besloten om het design en de bouw uit te besteden aan KitchenPilot en dat is me ontzettend goed bevallen. Omdat ik ze precies kon vertellen wie Lulu is en waar ze voor staat, zaten wij vrijwel direct op één lijn over het design. Ook over de functionaliteiten waren we het snel eens, dus terwijl zij druk waren met de bouw, had ik meer tijd over om groothandels te selecteren, alle sieraden te fotograferen en de teksten te schrijven. Daarnaast heb ik een geweldige familie en vrienden, die me hebben geholpen. De een heeft model gestaan voor de foto’s, de ander heeft geholpen met het bewerken van de foto’s en een derde heeft de site nagelopen op fouten en onduidelijkheden.”

‘Social media wordt kern van mijn marketingcampagne’
Elke beginnende webwinkel zal moeten groeien om levensvatbaar te kunnen zijn. Ook moet je zowel offline als online je gezicht laten zien om zo klanten naar je webwinkel te kunnen lokken. Hoe pak jij dit aan? Hoe ben jij van plan die groei te realiseren?

“Die groei wil ik organisch realiseren. Sieraden van Lulu is pas enkele maanden live en ik heb ervoor gekozen om rustig van start te gaan en niet met een big bang. De eerste bestellingen waren niet alleen ontzettend spannend en fijn, maar ook leerzaam. Ik kan dus nu in alle rust het proces stroomlijnen. Social media wordt de kern van mijn marketingcampagne, omdat je heel goed kunt zien wie je bereikt. Het is vrij eenvoudig om uit te zoeken waar je doelgroep zit en je kunt rechtstreeks met ze communiceren.”

“Daarnaast ga ik veel prijsvragen en weggeefacties organiseren met websites en weblogs. Ik heb inmiddels een hele lijst gemaakt van websites en online magazines waar mijn publiek zit en de eerste enthousiaste reacties zijn al binnen. Doordat de bezoekers kennis maken met Lulu op hun favoriete site, zullen ze eerder geneigd zijn om niet alleen de webshop te bezoeken, maar ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Alle websites op mijn lijstje passen dan ook bij Lulu. Je zal mij niet zien samenwerken met een grote site met veel bezoekers, die niet bij me past.”

Heb je volgens jou veel aan jouw achtergrond als SEO-copywriter?

“Ja! Een webwinkel bestaat uit beeld en tekst. Tijdens mijn voorbereiding kwam ik webwinkels tegen met prachtige beelden, maar met de meest verschrikkelijke productomschrijvingen en onleesbare algemene voorwaarden. Als SEO-copywriter weet je hoe je een tekst duidelijk moet presenteren; niet alleen voor Google, maar ook voor bezoekers. Bij het schrijven van de teksten heb ik dan ook de klant als uitgangspunt genomen en niet het algoritme van Google. Pas daarna ben ik de teksten op SEO-gebied gaan bijschaven, zodat de webwinkel niet alleen aantrekkelijk is voor bezoekers, maar ook voor de crawlers van verschillende zoekmachines. SEO is dynamisch, dus dat bijschaven is een doorlopend proces en ontzettend leuk om te doen.

Je verkoopt ‘betaalbare sieraden’. Op zich niet echt een unique selling point. Hoe differentieer jij je toch ten opzichte van de concurrentie?

“Betaalbaarheid is inderdaad geen usp. Er zijn tig webwinkels met betaalbare sieraden, maar bij al die webwinkels ‘mist’ iets. Als er iets niet klopt op een website (spelfouten, niet werkende links, onbegrijpelijke navigatie, onduidelijke taal, ontbreken van algemene voorwaarden, geen contactgegevens, et cetera) dan ben ik geneigd om verder te zoeken en mijn geld elders te besteden. Het zijn vaak gewoon sites waar je iets kunt kopen, niets meer.”

‘Hoge eisen gesteld aan klantenservice’
“In de eerste plaats onderscheid ik me dus met een mooie en werkende lay-out, in de tweede plaats door de persoonlijke benadering. Ik stuur geen standaardmails, maar persoonlijke mails. Ik heb ontzettend hoge eisen gesteld aan mijn klantenservice, juist omdat webwinkels naar mijn mening daar vaak steken laten vallen. Sieraden van Lulu is benaderbaar en persoonlijk en ik werk elke bestelling met de grootste zorg af. En mocht er toch ooit iets mis gaan, dan is de klant koning en doe ik er alles aan om het probleem op te lossen.”

Wat voor tips heb je voor mensen die een webwinkel willen beginnen?

“Onderschat het niet. Het lijkt heel simpel, geld verdienen door ‘eventjes’ een webshop neer te zetten en wat spul te verhandelen, maar er komt zoveel meer bij kijken. Lees je dus goed in, bepaal je strategie, je inkoopbeleid, maak een schets van je ideale doelgroep, bedenk hoe je hen wilt bereiken (niet alleen nu, maar ook over vijf jaar), bekijk je concurrentie en vraag je af of jouw idee überhaupt wel levensvatbaar is… Lees je dus enorm goed in. Nog voor je de site live zet, zou je alle aspecten al bekeken moeten hebben, van je algemene voorwaarden tot je contract met een vervoerder.”

Over vijf jaar gesproken. Waar denk jij dan te staan met Sieraden van Lulu? Wat zijn je wensen, je dromen, je ambities?

“Over vijf jaar is Sieraden van Lulu een begrip. Op een feestje zul je geregeld vrouwen tegen elkaar horen zeggen ‘leuke oorbellen, van Lulu zeker?’ Ik hoef er geen miljonair mee te worden, maar ik hoop wel dat ik over vijf jaar alleen maar blije en trouwe klanten heb, die tevreden zijn met de producten die ik verkoop via Lulu. En misschien een of twee medewerkers erbij… Het is sowieso erg leuk om er over te dromen!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten