Les Soeurs: ‘Vijfhonderd procent groei zonder advertenties’

Les Soeurs: ‘Vijfhonderd procent groei zonder advertenties’

Les Soeurs groeide uit van homeparty-concept tot goedlopende webshop en een keten van eigen winkels. Ecommerce News sprak mede-eigenaar Clio Hendrickx over hoe het modebedrijf de afgelopen vijf jaar vijfhonderd procent wist te groeien, zonder advertenties en marktonderzoek.

Aanvankelijk verkochten Clio en haar zussen Kay en Jules zelfgemaakte modeartikelen via homeparty’s aan (vrienden van) vrienden en familie. Dit viel zo in de smaak dat ze besloten de producten ook via Facebook aan te bieden, om zo een groter publiek te bereiken. Voor een professionelere uitstraling werd in 2011 een webshop gelanceerd en sindsdien gaat het hard.

‘We willen verkooppunten in alle belangrijke Europese modesteden’

Naast de webwinkel heeft Les Soeurs inmiddels zes fysieke verkooppunten, vijf in BelgiĆ« en Ć©Ć©n in Nederland. Als het aan Clio ligt is dit nog lang niet het eindstation: “We willen verkooppunten in alle belangrijke Europese modesteden.” Waar de meeste spelers uitvoerig marktonderzoek doen voordat zij ergens uitrollen, experimenteert Les Soeurs liever met pop-upstores.

In 2015 werd de eerste pop-upstore geopend in Hasselt, de thuisbasis van de zussen. Tegenwoordig zijn deze tijdelijke winkels niet weg te denken uit het straatbeeld, maar destijds was het in BelgiĆ« nog een onbekend fenomeen. “We hadden het in verschillende modesteden gezien en we houden wel van een avontuur, dus we besloten om drie maanden een locatie te huren.”

Binnen een week verkochten we tachtig procent.

Clio vertelt dat ze al na een week tachtig procent van de voorraad hadden verkocht. Na het succes van de pop-upstore werd in Hasselt een vast verkooppunt geopend. Ook de vijf winkels die volgden werden op dezelfde manier gelanceerd. “Het is voor ons de ideale manier om de behoefte uit de markt te testen en te kijken of de locatie geschikt is.”

‘Toch nog vijftien procent gegroeid in 2020’

Begin vorig jaar stond Les Soeurs op het punt om pop-upstores in Amsterdam en Parijs te openen. Net als bij veel andere spelers zorgde de coronacrisis voor een vertraging in de plannen. De pop-upstores zijn uitgesteld tot ā€“ waarschijnlijk ā€“ eind 2021. Ook moesten de winkels het afgelopen jaar meerdere keren dicht. Toch slaagde Les Soeurs er vorig jaar in om vijftien procent te groeien.

(Tekst gaat verder onder de foto.)

De drie zussen Hendrickx
De drie zussen Hendrickx.

De webshop, die in 2016 overging van Shopify naar Lightspeed, speelde hierin een cruciale rol. “Andere omnichannel-ondernemers adviseerden ons om deze software te gebruiken, onder meer omdat je alle voorraden vanuit Ć©Ć©n systeem kunt managen. Tijdens de winkelsluitingen bleek dit een belangrijke meerwaarde, aangezien de webshop de voorraden van alle winkels kent en deze verkopen kon overnemen.”

‘Tot nu toe altijd organisch gegroeid’

“We geloofden al in de wisselwerking tussen online en offline, maar nu zijn we helemaal blij dat we voor onze inkomsten niet afhankelijk zijn van de winkels”, vervolgt Clio. Voor de coronacrisis vertegenwoordigde de webwinkel zo’n tien procent van de orders. Inmiddels is dit ruim dertig procent, terwijl de zussen nog niets hebben uitgegeven aan online marketing.

Aandeel webshop ging van tien naar dertig procent.

Dat Les Soeurs organisch goed weet te groeien, komt volgens Clio mede door hun grote achterban op social media. “Al vanaf de start zijn we hier erg actief, vooral Instagram werkt goed voor ons. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de productomschrijvingen, wat een positief effect heeft op onze Google-resultaten.”

‘We willen de internationale mogelijkheden verkennen’

Om de groei vast te houden schakelde Les Soeurs onlangs een marketingbureau in. Naast SEO- en SEA-campagnes wordt binnenkort geƫxperimenteerd met socialmedia-advertenties. Met ruim negentig procent komt het gros van de orders momenteel uit Belgiƫ, maar hier zal waarschijnlijk een verschuiving plaatsvinden.

“BelgiĆ« blijft voorlopig onze focusmarkt, maar we willen de internationale mogelijkheden wel meer verkennen”, vertelt Clio. Dat Les Soeurs potentie in het buitenland heeft, bewijst de webshop volgens haar al: “Hoe mensen ons vinden weten we (nog) niet, maar we krijgen nu al bestellingen vanuit de hele wereld.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten