Laten ophalen is het nieuwe bezorgen

Laten ophalen is het nieuwe bezorgenEcommerce is zich nog steeds aan het ontwikkelen. En ook de stenen winkels zitten niet stil. Een reƫel toekomstscenario is dat webwinkels steeds vaker de optie aanbieden om de bestelling op te halen in plaats van te verzenden. Het is namelijk een optie die zowel voor consumenten, webwinkeliers en stenen winkeliers voordelen kent.

Bij veel pizzeria’s kun je er voor kiezen of je je pizza Margherita wil laten bezorgen of dat je ‘m zelf ophaalt. Handig, en het is iets wat we ook steeds vaker online zien. Niet zozeer met pizzaā€™s, maar wel met producten die worden besteld in webwinkels. En dat terwijl juist steeds meer webwinkels gratis verzending aanbiedenā€¦

Gunstig voor online supermarkten
Er zijn dan ook veel sterke argumenten te bedenken voor het laten ophalen van bestellingen. Zowel voor consument als winkelier. Voor die laatste, en dan met name in de stenen winkelstraat, is de voornaamste reden om spullen op te laten halen in plaats van ze aan huis te bezorgen, dat veel producten nou niet echt goed te verzenden zijn. En dan denken we met name aan etenswaren. Het is een van de redenen waarom online supermarkten nog steeds niet echt voet aan de e-grond hebben gekregen.

Als Amerikaans blad kan Time ons als geen ander de situatie aldaar voorschotelen en we lezen dat men in Amerika al veel verder is met online supermarkten als in ons land. Zo is ’s lands grootste online supermarkt Peapod sinds kort een pilot gestart onder de naam Peapod Pick-Up, waarbij klanten hun bestelling via computer, tablet of smartphone kunnen plaatsen en hun bestelling later op kunnen halen in een Stop & Shop-supermarkt. Overigens zijn zowel Peapod als Stop & Shop onderdeel van Ahold, dus wie weet zien we zoā€™n initiatief ooit plaatsvinden met Albert.nl en Albert Heijn-vestigingen?

In Amerika wordt meer geĆ«xperimenteerd met dit soort intitiatieven. Zo kunnen klanten van Relay Foods hun bestellingen ophalen op zestig verschillende locaties, waaronder ziekenhuizen, gymzalen en de campus van de Universiteit van Virginia. De komende anderhalf jaar moeten er in een nabijgelegen gebied nog zoā€™n dertig Ć  veertig ophaalpunten bijkomen.

Amazon Locker Service
Maar het ophalen van online gedane bestellingen is heus niet alleen weggelegd voor supermarkt-shoppers. Zo maken steeds meer klanten gebruik van de kluisjesdienst van Amazon, waarbij klanten online iets bestellen en hun producten ophalen bij een kluisje in een 7-Eleven-winkel. Consumenten maken gebruik van deze dienst, omdat ze nu niet langer urenlang thuis zitten te wachten, niet wetend hoe laat precies hun pakketje wordt bezorgd. In plaats daarvan bestellen ze met gemak online hun producten en halen ze die met nagenoeg hetzelfde gemak op in de winkel door via een touchscreen een verkregen code in te typen.

Dit heeft voor de consument als voordeel dat hij snel zijn bestelling in huis heeft en niet bang hoeft te zijn dat er iets wordt bezorgd terwijl hij net eventjes niet thuis is. En voor Amazon is dit ook voordelig, want het scheelt financieel wel of je de bestellingen op een paar vaste plekken (lees: de 7-Eleven-winkels) in het land laat bezorgen of dat je ze bij de consument aan huis bezorgt. De bezorgtijden voor Amazon zouden omlaag kunnen en dat is natuurlijk in het voordeel van de online consument.

Stenen winkel kan profiteren
Als het over de mogelijke toekomst van ecommerce gaat, kunnen we de stenen winkeliers natuurlijk niet uitvlakken. Maar ook voor hen liggen er hier kansen, ook zij hebben redenen om te kiezen voor laten ophalen in plaats van bezorgen. Er zijn dan ook veel stenen winkels, die online proberen mee te doen met hun webwinkels, die de klant de optie aanbieden om hun online gedane bestelling te laten ophalen in een van de winkelvestigingen. Dit is een onderdeel van klantenservice waarbij stenen winkeliers in principe een natuurlijke voorsprong hebben op webwinkels, aangezien die in de meeste gevallen gƩƩn stenen vestigingen of samenwerkende ophaalpunten hebben. Als de consument online een broek kan bestellen en hij kan bij webwinkel A (een pure player, dus enkel online actief) alleen kiezen voor bezorging (Ơ 5,95 verzendkosten), terwijl hij bij webwinkel B (online tak van stenen winkel) kan kiezen voor bezorging of voor gratis/goedkoper ophalen in de winkelvestiging, dan lijkt de keuze immers snel gemaakt. De webwinkel met stenen vestiging heeft ook als bijkomend voordeel dat wanneer de klant zijn bestelling ophaalt, hij automatisch in de winkel staat en er dus kans is dat hij nog iets van zijn gading ziet en dat ter plaatse koopt.

In Amerika zal het niet langer duren voordat ophalen het nieuwe laten bezorgen wordt. Sterker nog, de New York Times berichtte in juli van dit jaar al dat meer dan de helft van de bestellingen die op Walmart.com werden geplaatst, uiteindelijk werd opgehaald bij een stenen Walmart-vestiging en dus niet werd verzonden naar iemands huis of kantoor.

In Nederland zal het, mede door de relatief kleinere afstanden tussen de (web)winkel en consument, nog wel even op zich laten wachten voordat we zulke cijfers en cases tegenkomen. Maar dat neemt niet weg dat we in ons land een soortgelijke ontwikkeling, waarbij er dus steeds meer opgehaald dan bezorgd wordt, de komende jaren zeker kunnen verwachten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten