Laatste Webshop Wednesday in teken van e-mailmarketing

Laatste Webshop Wednesday in teken van e-mailmarketing

Tijdens het Webshop Wednesday-event van afgelopen woensdag deelden Wouter Krupe en Evelien Schrijver hun ervaringen rond e-mailmarketing. Een interessant event, maar helaas onvoldoende voor een vervolg want voorlopig was dit de laatste fysieke bijeenkomst van een prachtige evenementen-reeks. Wat nu?!

Webshop Wednesday profileerde zich lange tijd als het laagdrempelige en kosteloze netwerkevent voor webwinkeliers, en werd sinds juni 2012 mede mogelijk gemaakt door Thuiswinkel.org. De bijeenkomst van afgelopen woensdag werd verzorgd door Mailplus, een provider van emailmarketingsoftware, dat het podium overliet aan een expert en een ervaren gebruiker van e-mailmarketing. Die gingen in op de vraag: hoe haal je in 2016 het maximale rendement uit je e-mailmarketing zonder erin door te slaan?

Grappig detail is dat de twee sprekers nog tijdens de presentatie hun spierballen lieten zien door niet alles met elkaar eens te zijn. Zo zou Wouter Krupe, ecommerce-manager bij ViaDierenwinkel.nl, het liefst elke dag een nieuwsbrief versturen. “Er zijn talloze dierenspeciaalzaken. E-mailmarketing helpt ons om on top of mind te blijven. Daarnaast is het versturen van e-mails goedkoop. Want hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk draait alles om de pegels.”

‘Vraag je klant wat hij van je verwacht’
Evelien Schrijver, retailspecialist bij Kega, pakte het wat voorzichtiger aan. “Voordat je de consument bestookt met e-mails, is het handig om de klant eerst te leren kennen. Bij e-mailmarketing heb je slechts acht seconden om je verhaal te vertellen, dan is het wel zo effectief als jouw boodschap aansluit op de behoefte van de klant”, zo vertelde ze. “Weet je niet precies wat die behoefte is? Vraag het dan gewoon en focus je op je actieve database. Vaak bestaat zo’n zestig procent van je bestand uit mensen die langer dan een jaar niets hebben gekocht. Je kunt hen bestoken met kortingsacties, maar niet alles draait om geld. Soms sluit jouw aanbod niet meer aan bij wensen van de klant, durf dan ook afscheid te nemen.”

Blijven testen
Wat bij beide sprekers in ieder geval duidelijk naar voren kwam, is dat je moet blijven testen. Evelien: “De wereld is continu in ontwikkeling en ook de consument staat niet stil. Ruim vijftig procent van de consumenten opent tegenwoordig de mail op zijn mobiel. Responsive e-mails zijn dus een must. Ook heb je maar maximaal dertig karakters om de aandacht te trekken, dit is de tekst die je als preview ziet nog voor je de e-mail hebt geopend. Met A/B-testen kun je verder heel eenvoudig twee verschillende onderwerpregels testen terwijl de rest van het bericht hetzelfde is.”

Wouter: “Wij testen voornamelijk welke dag en welk tijdstip de hoogte conversie heeft. Bij ons is dat op werkdagen rond lunchtijd en na het avondeten. Ook segmenteren we op ratio en sentiment. De ene keer sturen we een e-mail met harde kortingen, de andere keer sturen we een mooi plaatje om in te spelen op het gevoel van de dierenbezitter.” Ook werd het belang van loyaliteit benadrukt. “Abonnees hebben bij ons altijd een streepje voor. Om hen te bedanken voor hun loyaliteit krijgen ze standaard vijf procent korting.” Heel slim volgens Evelien, want wanneer iemand snel een tweede aankoop doet, stijgt de kans dat het een trouwe klant wordt met maar liefst zeventig procent.”

Vooralsnog laatste Webshop Wednesday!
Helaas sloot Thuiswinkel.org de avond af met het nieuws dat dit de laatste Webshop Wednesday in deze vorm was en komt zelf met webinars. De eerste zal gaan over datalekken en staat gepland op dinsdag 5 april om 11.00 uur. Qua informatievoorziening zit je bij Thuiswinkel.org dus ook in de nieuwe opzet goed, al bleek bij de borrel dat er toch ook een deel graag naar dit soort avonden komt voor het vrijblijvende netwerken. Daarvoor is een webinar mogelijk minder geschikt. Gelukkig zijn er alternatieven.

Je hebt natuurlijk de grote evenementen, zoals de Thuiswinkel Awards of binnenkort Meet Magento. Al bieden juist de kleinere initiatieven vaak de beste netwerkkansen. Bij de borrel werden door deelnemers de Magento-meetups aangeraden. Die zijn op diverse locaties, zo is er op 9 maart een in Den Bosch over Magento 2-plugins en de dag erna is er in Amsterdam een soortgelijk event. Checklist Webwinkel biedt met haar webwinkeldagen qua netwerken een soortgelijke sfeer als die je gewend zou kunnen zijn van Webshop Wednesday en ook wij van Webwinkel Weblog overwegen momenteel of we misschien binnenkort wat kunnen organiseren in select gezelschap op het gebied van fysieke kennisdeling. Heb je interesse of juist suggesties? Laat het ons vooral weten!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten