menu

Laat jij al bloggers voor je webwinkel schrijven?

Laat jij al bloggers voor je webwinkel schrijven?Bloggen was ooit hip, maar raakte een paar jaar later weer in de vergetelheid. Maar door de vluchtigheid van allerlei sociale media lijkt de blog weer helemaal terug te zijn. Je ziet zelfs steeds meer webwinkels een platform runnen waarop externe bloggers (indirect) over het bedrijf schrijven. Hema, Marktplaats en Thuisbezorgd doen dit bijvoorbeeld al. Wanneer ga jij dit doen?

Vroeger leek het wel of iedereen met een internetverbinding een blog had. Of het nu op Hyves was, op een zelf in elkaar geknutselde website via Geocities of gewoon lekker snel en simpel via ‘web streepje log punt nl, overal op het web kon je weblogs vinden. Persoonlijke blogs, politiek georiënteerde blogs, humorblogs, fotoblogs, er was van alles wat. Maar door de komst van social media werd de blog door velen aan de kant geschoven en werd de focus verlegd naar microblogsites (Tumblr, Twitter) en persoonlijke profielpagina’s (Facebook, Google+). De blog raakte in de vergetelheid.

The blog is back!
Maar daar komt verandering in! Social media bleek namelijk niet alleen heel social te zijn, maar ook een erg vluchtige wereld waarin er weinig plek lijkt te zijn voor reflectie, relativering of wederhoor. En juist daar was wel plek voor op weblogs, waar je gerust artikelen kunt plaatsen van 300 woorden lang. Inmiddels zijn meerdere bedrijven begonnen met het afstoffen van hun weblog en er zijn nu zelfs initiatieven opgezet waarbij bedrijven externe bloggers voor hun webwinkel laten schrijven.

Marktplaats inspireert consumenten met blog
Zo heeft Marktplaats het Marktplaatsjournaal in het leven geroepen. Sinds november 2013 schrijven diverse freelance journalisten en bloggers inspirerende artikelen over allerlei producten en manieren om je huis op te vrolijken, een klusjesman te vinden of je tuin lenteklaar te maken. Er wordt in deze artikelen niet aan ‘hard sell’ gedaan, de naam ‘Marktplaats’ wordt vaak niet eens genoemd. Wel heeft elk artikel een linkje naar een zoekopdracht op Marktplaats, zodat geïnspireerde lezers direct aan de slag kunnen en het gewenste product kunnen kopen

Wehkamp duikt in de wereld van vloggers
Wehkamp lanceerde aan het begin van deze maand een videoblog op YouTube. Het lanceerde het videokanaal Simply Stylish, waarbij het samenwerkt met zes populaire ‘vloggers’ van eigen bodem. Bezoekers kunnen allerlei trends, inspiratie en achtergrondverhalen op het gebied van fashion, beauty en lifestyle bekijken.

Hema lanceert platform voor honderden productbloggers
En ook de Hema lanceerde deze maand een initiatief gericht op bloggers. Daarvoor riep het zelfs een heus evenement in het leven, waar allerlei bloggers (wij incluis) op af kwamen. Op het HEMA Blog verschijnen met regelmaat updates van zogenaamde HEMA-bloggers, oftewel bloggers die graag voor het warenhuis schrijven in ruil voor bepaalde ‘perks’, waarbij uiteraard de producten van deze Nederlandse retailer centraal staan. De blogs zijn duidelijk anders dan die van bijvoorbeeld Marktplaats, want de link naar producten is sterker aanwezig. Zo staan bovenaan de “essentials voor de blog”, met daarin afbeeldingen en links naar de HEMA-producten die je nodig hebt om het getoonde te maken.

Thuisbezorgd.nl houdt van eten
Thuisbezorgd.nl is nog zo’n ecommerce-speler die aardig wat werk steekt in een blog. Bij hen is het een mix van leuk eten-gerelateerd nieuws, updates aan de website of apps, grappige foto’s waarbij eten centraal staat of inspirerende recepten. Voor een speler als Thuisbezorgd.nl is het wat lastiger om te linken naar producten, omdat het zelf niks verkoopt en moeilijk kan linken naar een snackbar in Goes als de lezer heel ergens anders woont. De blogs zijn dan vooral bedoeld om mensen lekker te maken en zo over te halen iets online te bestellen en natuurlijk ook om gevonden te worden in de zoekmachines.

Dat laatste is uiteraard voor alle bovenstaande voorbeelden een van de voornaamste redenen om een weblog te beginnen. Beter gevonden worden in zoekmachines, gedeeld worden op social media en het vergroten van de naamsbekendheid.

Dus waarom zou jij dit met jouw webwinkel niet doen? Als je een goed bezochte shop hebt, zijn er vast wel wat bloggers te vinden die voor jouw site of over jouw producten willen schrijven in ruil voor extra naamsbekendheid, views, een prominente plek op je homepage of misschien wel gratis producten? Jou levert het in zo’n geval nieuwe, unieke content op, een extra manier om je producten onder de aandacht te brengen en een mogelijkheid om je webwinkelnaam verder naar buiten toe te brengen op een niet-spammerige manier.

Tags

Reacties