Kunsthandelaar zoekt ecommerce op

Kunsthandelaar zoekt ecommerce op

Galerieën en kunsthandelaren zien veel kunstbeurzen geannuleerd door het coronavirus. Hierdoor zetten zij zelf meer in op de online verkoop van kunst. Tegelijkertijd zijn ze er geen voorstander van dat kunstbeurzen online edities organiseren.

Kunstbeurzen zijn een essentieel onderdeel van de kunstmarkt. Vorig jaar wisten galerieën en kunsthandelaren namelijk gemiddeld 45 procent van hun jaaromzet te realiseren op dit soort evenementen. Maar door de uitbraak van het coronavirus zijn veel beurzen geannuleerd.

Online versie van beurs niet echt populair

Nu bieden sommige organisatoren een online versie van hun beurs aan, maar dit valt niet bij iedereen in goede aarde. Uit een enquête van Onderneming & Kunst onder Nederlandse galerieën en kunsthandelaren blijkt dat 78 procent hier geen voorstander van is. Ze missen de sfeer en menen dat bezoekers de werken in het echt willen zien.

Een online kunstbeurs is dus niet de oplossing voor hen, terwijl voor een kleine 30 procent van de ondervraagden vóór corona de beurzen goed waren voor meer dan de helft van hun verkopen. De oplossing lijkt zelf online verkopen.

De oplossing lijkt zelf online verkopen.

78% gebruikt eigen website als verkoopkanaal

Zo blijkt 78 procent de eigen website als verkoopkanaal te gebruiken ziet hiervan 38 procent de omzet toenemen sinds de coronacrisis. En 45 procent van de ondervraagden gebruikt online platforms als Artsy en Gallery Viewer als verkoopkanaal. Van hen ervaart 17 procent een stijging van het aantal verkopen.

De online verkoop stijgt harder op de eigen website dan via een platform.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten