menu

Kranten en hun webwinkels

Kranten en hun webwinkelsDe krant ondergaat bijzondere tijden. ‘Oude media’ zijn op sterven na dood, oplages dalen, adverteerders blijven weg en lezers druipen af. Mede daarom zou De Pers vandaag voor het laatst gedrukt worden. Maar voor andere kranten geldt dat het merk sterk is en nieuwe mogelijkheden zich aandienen. Zo zijn bijna alle kranten een webwinkel begonnen om extra inkomsten te generen.

De kranten stapten snel in de wereld van ecommerce. Niet zo gek, want in de begindagen van het internet bestelden mensen graag bij een bekend merk. De krant verkocht vaak al allerlei tickets, boeken of muziek via de papieren versie en een webwinkel was al snel gerealiseerd. Inmiddels zijn we tien jaar verder en is het online shoppen gewoner geworden. Hoe hebben de online krantenwinkels zich eigenlijk in deze jaren ontwikkeld?

De Telegraaf
Oplage: 609.920 (bron: Cebuco)
Webwinkel: http://webshop.telegraaf.nl
Als grootste krant van Nederland kan De Telegraaf natuurlijk niet online aanwezig zijn zonder een webwinkel te bezitten. Als TMG (de holding) bezitten ze verschillende initiatieven maar voor nu kijken we puur naar de shop van de papieren krant zelf.

Via de webshop, die als subdomein van Telegraaf.nl online staat, is het mogelijk om allerlei verschillende producten te bestellen. Het aanbod is zelfs zó divers dat we ons soms afvragen wat precies de connectie is tussen de krant en desbetreffend artikel. Zo snappen we prima waarom De Telegraaf online via hun webwinkel het boek ‘Johan Cruijff’ probeert te verkopen, omdat de schrijver van dat boek, Jaap de Groot, ook voor De Telegraaf schrijft (onder andere als ghostwriter van diezelfde Cruijff in zijn wekelijkse columns). Maar waarom verkoopt De Telegraaf online een gouden ring voor 238 euro?

Algemeen Dagblad
Oplage: 427.815
Webwinkel: http://www.adlifestyle.nl
AD focust zich met hun webwinkel duidelijk op een bepaalde niche: lifestyle. Rechtsboven op de site staat in rode letters ‘gezondheid & interieur’ en dat zijn dan ook de twee categorieën waar het in de webwinkel omdraait. Ook hier rijst al snel de vraag wat de aangeboden artikelen met de krant AD te maken hebben, want we kunnen een lichttherapielamp of een wandkapstok nou niet echt associëren met journalistiek.

Die link is sneller gemaakt als we kijken naar het beheer van de webwinkel. Het onderdeel van Fonq.nl, het webwarenhuis dat tegenwoordig tientallen webwinkels bezit maar ooit begonnen is als Mailorder Solutions en vooral snel wist te groeien door juist het exploiteren van webwinkels voor bekende namen als het AD.

De Volkskrant
Oplage: 254.492
Webwinkel: http://www.vkshop.nl
De webwinkel van de Volkskrant heeft wellicht niet heel veel aanbod, maar het aanbod dát ze hebben, past al veel beter hij hun doelgroep dan veel andere webwinkels van kranten doen. VKShop verkoopt bijvoorbeeld de Deense tv-serie Borgen op dvd, iets waar de gemiddelde Volskrant-lezer waarschijnlijk wel in geïnteresseerd is. Verder verkopen ze wiskunde-documentaires van de BBC en diverse bonnenboekjes, waarmee je iemand tijdelijk de Volkskrant cadeau kan doen. Als je de webshop bekijkt, krijg je het gevoel alsof ze werkelijk het aanbod op de lezer proberen af te stemmen. 

NRC Handelsblad
Oplage:  203.479
Webwinkel: http://www.nrclux.nl
NRClux presenteert zichzelf als een ‘cultuurwebwinkel’ en in dat licht past het ook perfect bij de sfeer die NRC (en in mindere mate NRC NEXT) met de krant uitademt. Zo verkopen ze boeken, film, muziek, wijn, maar ook reizen en kunst. NRClux is waarschijnlijk de meest unieke en originele webwinkel van alle kranten in Nederland.

Trouw
Oplage: 103.079
Webwinkel: http://webshop.trouw.nl
Trouw, net als De Volkskrant onderdeel van de Persgroep, heeft net als De Volkskrant een vrij beperkte webwinkel. Ze verkopen chequeboekjes (waarmee je gratis de Trouw krijgt) en dvd’s van Frozen Planet en Passionen & Messen. That’s it. We vragen ons dan ook af waarom De Persgroep niet heeft besloten om alle artikelen van hun kranten op één centrale webshop te plaatsen en vandaar uit de Volkskrant- of Trouw-lezer te bedienen. Nu lijkt het aanbod wel erg karig.

Sp!ts
Oplage: 361.893
Webwinkel: http://www.spitsnieuws.nl/shop
De Sp!ts werd ooit in het leven geroepen door de Telegraaf Media Groep als antwoord op de gratis krant Metro die tegelijkertijd naar Nederland kwam.  Online hebben ze niet alleen een erg lelijke en simplistische webwinkel, ze bieden ook nog eens compleet onsamenhangende producten aan. Zo verkoopt Sp!ts reinigingsdoeken, een batterijenoplader en een mascaraset.

Bij het bestellen word je herleid naar de webwinkel van De Telegraaf, waar de producten ook vandaan komen. Sp!ts had wat ons betreft geen enkele moeite hoeven doen om aan deze webwinkel te beginnen, want de shop lijkt nogal overbodig en nutteloos. Is het een test of zit er echt een enorme omzet in dit ‘affiliate’ gebeuren? Wij vragen het ons af.

De Pers
Oplage: 292.440
Webwinkel: http://www.webwinkel.depers.nl
Een krant die vandaag, na vijf jaar te hebben bestaan, voor het laatst gedrukt wordt. De Pers heeft voor een gratis krant toch een vrij uitgebreide webwinkel. Ze bieden wijn, boeken, cd’s, dvd’s, games, gepersonaliseerde producten, elektronica voor in huis, enkele sieraden en reizen aan. De Pers is onderdeel van Wegener die ook enkele regionale titels als De Gelderlander bezit en die regionale dagbladen hebben dezelfde soort webwinkel als De Pers.

Het Parool
Oplage: 76.405
Webwinkel: http://shop.parool.nl/
Het Parool is een in Amsterdam gevestigde en op Amsterdam gerichte krant die ook buiten de hoofdstad gelezen en geleverd wordt. In hun webwinkel bieden ze Trivial Pursuit aan, met heel leuk vragenkaarten over Amsterdam. Verder bieden ze (stukken saaier) de bekende bonnenboekjes aan en twee dvd’s (één over een eeuw Amsterdam, de ander over de Noord/Zuidlijn). Niet geheel verrassend, want ook deze webwinkel is van een krant die eigendom is van De Persgroep en heeft dus dezelfde visuele kenmerken als die van De Volkskrant en Trouw.

Nederlands Dagblad
Oplage: 27.281
Webwinkel: http://www.ndwinkel.nl/
Het Nederlands Dagblad is een ‘dagblad van orthodox-protestantse signatuur’ en verdween in de zomer van 2011 achter een betaalmuur, waardoor artikelen enkel tegen een kleine vergoeding toegankelijk waren.  In hun webwinkel verkoopt het Nederlands Dagblad haast alleen maar producten die iets met het geloof te maken hebben. Zo zijn er boeken te koop over de ‘bijbelse geschiedenis’ en toegangskaartjes voor een debatavond met als onderwerp ‘Is God groter dan de hel?’. De webwinkel biedt echter ook de dvd ‘Planet Earth’ aan én, toch wel uniek te noemen voor een kranten-webwinkel, t-shirts! De shirts zijn alleen wel bedrukt met gelovige teksten, dus daar moet je van houden…

Krant en webwinkel, blijft een aparte combinatie
Zo rondstruinend door de diverse webwinkels die de kranten in Nederland beheren, blijkt toch wel dat de combinatie ‘krant’ en ‘webwinkel’ een lastige en aparte is. Maar we snappen het ook wel, want de krant ondergaat nu eenmaal bijzondere tijden en zo’n webwinkel zou voor net wat extra inkomsten kunnen zorgen. Daarbij komt ook nog eens dat vooral de oudere lezers nog een bepaalde, sterke binding hebben met hun krant en dus wellicht eerder via hun webwinkel iets bestellen dan bijvoorbeeld een bol.com,  zelfs als die laatste het product goedkoper aan zou bieden.

Los daarvan zouden we wel wat meer diversiteit en tegelijkertijd wat meer relevantie zien in de webwinkels van kranten. Het Nederlands Dagblad is wat dat betreft een dagblad dat het goed begrepen heeft. Die biedt producten aan die naadloos passen bij wat de gemiddelde lezer van Het Nederlands Dagblad niet alleen zelf zou kopen, maar wat die lezer ook zou associëren met de krant. In dat opzicht faalt Sp!ts bijvoorbeeld gigantisch, met een lelijke webshop die producten verkoopt via de webwinkel van De Telegraaf en waarvan de producten ook nog eens niet echt goed passen bij de jonge doelgroep.

Tags

Verder lezen

Reacties