menu

Kosten van pakket verzenden

Een van de grootste verschillen tussen een webwinkel en een fysieke winkel is de logistiek. Bij een webwinkel heb je bij elke bestelling te maken met de kosten van het versturen van een pakket. Deze verzendkosten kunnen aardig oplopen en zijn dus een hot topic onder webwinkeliers. Wat kun je nu doen aan deze kosten, en wat zijn de verschillen tussen de aanbieders van pakketverzendingen?

Met welke partij ga je in zee om je pakketten te verzenden naar klanten?

Als je een bestelling hebt dan moet deze naar de klant worden verstuurd. De meest voor de hand liggende oplossing is om het pakketje bij het postkantoor te brengen. Dit is ook gelijk de meest omslachtige en dure oplossing om je pakket te verzenden. Het kan veel goedkoper dan dat, maar dan moet je natuurlijk ook wel volume hebben. Als PostNL al lagere tarieven zou bieden bij het versturen van één pakket zou het postkantoor geen zin meer hebben. Dan zouden ook alle particulieren hun pakket niet meer via het postkantoor versturen. Toch zijn de drempels eigenlijk niet eens zo hoog. Ook bij PostNL kun je al aankloppen voor een makkelijkere en goedkopere oplossing als je zelfs maar enkele pakketjes per week verstuurt.

DHL is goedkoper
De eerste oplossing om de kosten van het verzenden van je pakket lager te krijgen, is door te kiezen voor een andere aanbieder. PostNL is zeker niet in alle gevallen de goedkoopste aanbieder. Zo is DHL in Nederland een bekende partij die óók een pakket-verzendservice biedt en die in veel gevallen vriendelijkere tarieven biedt. Ze bieden zelfs een ophaalservice bij zeer lage volumes.

DHL heeft een tijdje in Nederland pakketten verzonden onder de merknaam Selektvracht. Daarover waren de meningen verdeeld, inmiddels werkt het bedrijf onder de naam DHL 4 You. Ook daar lijken mensen soms minder positief over dan over andere aanbieders, maar als het prijskaartje voordeliger is, dan is dat misschien ook wel logisch?

PostNL biedt volumekorting
PostNL is echter de meest bekende pakketverzender van ons land. Het biedt door de avond- en zondagleveringen de meest brede dienstverlening al komt DHL steeds dichter bij het serviceniveau dat PostNL aanbiedt. Als de kosten voor het verzenden van pakketten bij PostNL te hoog zijn, en je toch met die aanbieder in zee wilt, moet je op zoek naar volumekorting. Die kun je vinden door zelf te groeien, maar je kunt ook kijken of je wellicht kunt samenwerken.

Bekende partijen die dit aanbieden zijn bijvoorbeeld Sendcloud of Shops United. Via hun contract verzenden meerdere webwinkels hun pakketten waardoor deze clubs goedkoper bij de verzenders kunnen inkopen. Natuurlijk houden ze zelf een marge maar ook dan zijn ze vaak goedkoper dan wat je zelf met jouw aantallen zou kunnen realiseren. Ook zijn fulfilmentbedrijven, oftewel bedrijven die hun magazijn en inpakdiensten aanbieden, soms ook bereid om de volumekorting die zij krijgen naar jou door te spelen. Doordat de verzendkosten dan lager uitvallen is het uitbesteden van je magazijn soms helemaal zo duur niet meer.

Logistiek als marketinginstrument
De kosten van het verzenden van een pakket zijn natuurlijk een nadeel van je webwinkel, maar dat wil niet zeggen dat je uit jouw logistiek geen voordeel kunt halen. Bijvoorbeeld door betere logistiek te bieden dan de concurrent. Het kostenplaatje voor transport wordt voor jou dan misschien duurder maar je hoeft vervolgens minder uit te geven aan marketing, wanneer klanten om jouw verzendopties en –keuzes vaker voor jou gaan kiezen.

Zo bieden DPD of Transmission soms een betere dienstverlening als pakketten erg groot zijn, of heeft UPS internationaal een sterke merknaam die wat luxer kan overkomen. Of deze aanbieders ook echt meerwaarde kunnen bieden is afhankelijk van wat je afneemt. Maar een kort offertegesprek kan hierbij natuurlijk geen kwaad. Overigens bieden ook PostNL en DHL graag meer opties als je bereid bent extra te betalen. Zo zijn een handtekening bij ontvangst, tijdsvaklevering en –avond of weekenden soms mogelijk als je bereid bent de kosten daarvoor te dragen.

Retourkosten
Met de kosten van het versturen van een bestelling heb je waarschijnlijk al wel rekening mee gehouden in je marge. Maar het wordt weer een ander geval wanneer klanten besluiten een pakket retour te sturen. Webwinkeliers zien retourkosten dan ook vaak als de meest vervelende kosten van pakketverzending, al letten ook klanten er soms sterk op. Een antwoordnummer of andere oplossing voor retourkosten kan je dus geld kosten, maar ook extra bestellingen opleveren.

Of die opwegen tegen de extra kosten is natuurlijk een berekening waard, want in dat geval heb je wel opeens extra veel klanten waarbij je twee keer verzendkosten betaalt én de inkomsten mist van de bestelling die dan opeens niet doorgaat! Overigens is het niet verplicht om de kosten van het retoursturen als webwinkelier aan te bieden. Je kunt deze kosten namelijk ook bij de klant neerleggen.