menu

De kosten van een app voor je webwinkel

Apps hebben hun plekje opgeëist in de ecommerce en steeds meer webwinkels hebben nu een mobiele applicatie van hun online shop, zodat klanten gemakkelijk overal en wanneer ze maar willen producten of diensten kunnen bestellen. Maar hoeveel kost het ontwikkelen van een app eigenlijk?

Kosten van een mcommerce-app voor je webwinkel

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: er is niet eenvoudig één gemiddeld bedrag te noemen waarvoor je een app voor je webwinkel kunt laten maken. Om te beginnen zijn er SaaS-aanbieders die apps aanbieden voor maandtarieven. Wil je de app helemaal zelf ontwikkelen dan betaal je eenmalig voor het ontwikkelen; tarieven lopen dan uiteen van 2000 euro tot 100.000 euro. Er zijn diverse factoren die meespelen en zo bepalen wat het jou kost om een app te laten bouwen.

Heel simpel gezegd bestaan de ontwikkelingskosten uit twee bepalende factoren: de tijd die het kost om de app te bouwen en het uurtarief van de ontwikkelaar(s). Deze twee samen bepalen voor een groot deel de kosten van je mcommerce-app.

Kwaliteit kost geld

Je kan kiezen voor een goedkope app-ontwikkelaar, maar dan ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt om alle foutjes eruit te krijgen of om de benodigde puntjes op de i te zetten. En zo kun je ook voor een gerenommeerde ontwikkelaar kiezen die je app weliswaar in één keer goed en in zeer korte tijd kan bouwen, maar daar betaal je dan natuurlijk ook weer voor.

Verschil hybride en native app

Sowieso is het voor het kostenplaatje van belang wat voor mcommerce-app je precies laat maken. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een hybride app, wat wil zeggen dat ‘ie wordt geprogrammeerd als een mobiele web-app, maar dat ‘ie wordt voorzien van een extra laagje (de “wrapper”), waardoor de smartphone de app herkent als een programma dat geïnstalleerd kan worden. Het is dus eigenlijk een verbetering van je mobiele (responsive) website, want je hebt nu wel alle voordelen die het hebben van een app in de appstore met zich meebrengt.

Hybride apps zijn prima voor bijvoorbeeld nieuwssites of weblogs, maar als webwinkel bied je vaak toch extra functionaliteiten aan, als een profiel, verlanglijstje en vooraf ingevulde adresgegevens. In zo’n geval is een native app wel handig. Dit is een mobiele applicatie die geprogrammeerd is in de specifieke taal die bedoeld is voor de smartphone. Zo moet een Android-app op een geheel andere manier geprogrammeerd worden dan een app voor de iPhone of Windows Phone.

Voor- en nadelen native app

Het nadeel van een native app is dus dat je eigenlijk voor elk mobiel besturingssysteem een losse app moet laten bouwen. Het voordeel daarentegen is dat met native apps the sky the limit is. Je kan de app optimaal gebruik laten maken van alle functies die een moderne smartphone biedt (camera, adresboek, gps, notificaties) en is ‘ie in de meeste gevallen ook perfect offline te gebruiken.

Factoren Native apps Mobiele web-apps Hybride apps
Performance Hoog Laag Gemiddeld
Offline modus Ondersteund Niet ondersteund Kan worden ondersteund
Distributie Appstore Mobiele website Appstore
Cross-platform Nee Ja Ja
Toegang tot smartphone Hoog Laag Gemiddeld
User interface Goed Gemiddeld Goed
Programmeertaal Alleen native Alleen web Native/web
Ontwikkeltijd Lang Kort Gemiddeld
Ontwikkelkosten Hoog Laag Gemiddeld
Code-portabiliteit Laag Hoog Hoog
Onderhoud Hoog Laag Gemiddeld

Kosten van app in de appstore

Als je een app laat ontwikkelen voor je webwinkel, dan betaal je niet alleen voor de daadwerkelijke ontwikkeling, je bent ook geld kwijt voor het toevoegen van je apps aan de desbetreffende appstores. Wil je je Android-app in de Google Play Store, dan kost je dat eenmalig 25 dollar. Wil je je iOS-app in de Apple App Store, dan betaal je 99 euro per jaar. Voor je Windows Phone-app in de Microsoft App Store betaal je eenmalig tussen de 14 en 75 euro (afhankelijk van je account-type).

App updaten kost ook geld

Heb je je app laten bouwen en staat ‘ie al in de appstores, dan nog ben je er niet qua kosten. Apps moeten namelijk ook regelmatig geüpdatet worden. Bijvoorbeeld omdat je een nieuwe functie wilt toevoegen of omdat er nog een bug in blijkt te zitten. Dit kost natuurlijk ook weer geld, omdat de ontwikkelaar zich weer op je app moet storten.

Promoten van je app

En uiteraard ben je ook kosten kwijt aan het promoten van je app. Je wilt misschien wel je website aanpassen, zodat mobiele bezoekers een banner krijgen voorgeschoteld met daarin een link naar je app. Of je koopt reclame in, zodat je je app bij je doelgroep beter kunt promoten.