menu

Kortingsbonnen nog meestal op print

kortingsbonnen op internetAl hoewel kortingsbonnen op het internet de eerste maanden van het jaar een stijging zien van zestig procent, is nog maar een procent van de complete markt aan kortingsbonnen digitaal. Toch lijken de eerste veranderingen zichtbaar.

 
Een toenemend aantal bedrijven en producenten gebruiken steeds vaker kortingsbonnen op het internet. Er zijn meerdere partijen die experimenteren met diverse vormen. Zo gebruiken webwinkels steeds vaker kortingsbonnen in specifieke (e-mail) marketing acties, bij speciale feestdagen en voor ouder assortiment. In totaal, zo onderzocht Kantar Media, is het aantal kortingsbonnen op het internet in Amerika in de maanden januari tot september gestegen met 59,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 
 
Vorig jaar bleek al uit verschillende studies dat een kadobon kan zorgen voor extra omzet maar de bekendere kortingsbonnen in Nederland zijn nog steeds de Tinteling, de Irischeck of fysieke kadobonnen van winkels zelf. Zelfs webwinkels gebruiken vaak nog fysieke kadobonnen zoals de “Kadobol” van Bol.com. Fysieke kadobonnen hebben in dezelfde periode een stijging in gebruik laten zien van 11%.
 
De dames achter de webshopgiftcard zochten een mooie tussenweg. De kadobon was al enkele maanden geleden aangekondigd, en is op internet sinds afgelopen vrijdag actief. Het ging niet zonder slag of stoot, met name het lanceren van de website bleek een spannende klus die meerdere dagen is uitgesteld maar uiteindelijk vrijdag een echte lancering beleefde.
 
Het is een kadobon die zowel in de winkel als op internet verkrijgbaar is. De consument koopt bij de bekende boekhandel of supermarkt de plastic giftcard in een mooie cadeauverpakking en laat deze via het kassasysteem opwaarderen met de gewenste waarde. Door samenwerking met verschillende betalingsproviders als oGone en Buckaroo is de webshopgiftcard direct bij lancering bij vele webwinkels in te wisselen.

Tags

Reacties