menu

Korting krijgen via social media

Korting krijgen via social mediaTerwijl Twitter nog steeds hard bezig is met het omzetten van hun populariteit in inkomsten, hebben verschillende webwinkeliers al een manier gevonden om Twitter of andere social media in te zetten als marketingtool. Zo kunnen klanten van diverse webwinkels de prijzen op verschillende manieren naar beneden tweeten.

Reclame maken in ruil voor korting
Zo biedt modemerk Volga Verdi sinds kort tot 50% korting aan shoppers met een grote invloed in hun sociale netwerk. Of zoals ze het zelf zeggen: “Eindelijk betaalt alle tijd die je hebt gespendeerd op Facebook zich uit.” Korting krijgen klanten door Volga Verdi te volgen op een van de sociale netwerken (Facebook, Google+, Twitter, Tumblr, YouTube, Vimeo en nog vele anderen) een vooraf bepaald berichtje te sturen en daarna via e-mail hun deelname te bevestigen. Daarna krijgen ze van het merk een code om de deal mee te beklinken.

Voor klanten zijn dit natuurlijk prachtige acties, maar Volga Verdi zal hoogstwaarschijnlijk ook mooie resultaten boeken met deze kortingsactie, want de berichtjes die klanten -om de korting te kunnen krijgen- dienen te plaatsen op hun sociale netwerk, bevatten niet alleen de omschrijving van het merk (“superbright clothing by Volga Verdi: made in space“), maar ook een link naar de webshop.

Goedkope pizza dankzij tweets
In Engeland heeft ook Domino’s Pizza de kracht van social media ontdekt. Daar konden hongerige Twitteraars de prijs van een pizza letterlijk naar beneden tweeten. Tussen negen en elf uur ’s ochtends kon men een tweet versturen met daarin de hashtag #letsdolunch. Elke tweet zorgde ervoor dat er één cent van de pizzaprijs ging (waarbij de pizza niet goedkoper dan £6,59 kon worden om het niet ál te goedkoop te maken). Het resultaat was dat de Pepperoni Large voor £7.74 besteld kon worden, waar hij normaal pas voor £16,99 over de digitale toonbank ging. In de twee uur dat de actie geldig was, werd er dus 925 keer getweet met de speciale hashtag.

Korting met je Klout-score
Gilt Groupe, dat met Gilt.com kortingen aanbiedt voor kleding van topdesigners, heeft deze week een actie waarbij de korting wordt bepaald door iemands score op Klout, een site die je sociale media-score berekent op basis van je invloed op sites als Twitter, Facebook en Google+.

Op 6 maart jongstleden ging er 20% van de prijs af voor mensen die een maximale Klout-score van 20 hebben. Op 10 maart bedroeg de korting 100% voor mensen met een Klout-score tussen de 81 en 100 (met honderd dollar als maximale korting).

Daar waar veel (nieuwe) sociale netwerken nog hard bezig zijn met het vinden van een goed verdienmodel, daar hebben de webwinkels al een manier gevonden om de populariteit van de sociale netwerken te benutten voor hun marketingstrategieën. Het is interessant om te zien of er ook nieuwe marketingacties van webwinkels zullen ontstaan als er meer sociale netwerken opstaan en aan populariteit zullen winnen. Leent Google+ zich bijvoorbeeld, misschien wel met hun webcam-Hangouts, voor een totaal andere actie? En wat gaan webwinkeliers doen met Pinterest om hun klanten korting aan te bieden in ruil voor gratis exposure?

Tags

Reacties