menu

Kopen met een knipoog?

Amazon.com vroeg onlangs patent aan op een nieuwe techniek waarmee het wellicht mogelijk gaat worden aankopen te bevestigen door middel van gezichtsuitdrukkingen en gezichtsherkenning. Biometrische verificatie lijkt het wachtwoord van de toekomst, ook voor webwinkels.

Met de nieuwe techniek, die waarschijnlijk nog lang op zich laat wachten, zouden consumenten aankopen kunnen bevestigen of bijvoorbeeld kunnen inloggen in een account door middel van een serie gezichtsbewegingen of -uitdrukkingen. Amazon CEO Jeff Bezos vroeg patent aan op de techniek.

Het gebruiken van fysieke kenmerken en het lichaam als vorm van verificatie is niets nieuws. Deze zogeheten biometrie wordt al enige tijd gebruikt bij de identificatie van personen, zoals bijvoorbeeld de vingerafdruk bij het paspoort of door bepaalde bedrijven. Ook stemherkenning of de irisscan, zoals die bijvoorbeeld door de Amerikaanse douane gebruikt wordt, zijn vormen van biometrie.

In Nederland zouden er nog bezwaren kleven aan het gebruik van biometrie als verificatie techniek voor bijvoorbeeld webwinkels, omdat het opslaan van dergelijke gegevens in strijd zou zijn met de privacywetgeving.

De voordelen van biometrische verificatie zijn echter duidelijk. Zo zou er bijvoorbeeld niet meer gefraudeerd kunnen worden met valse identiteiten en wachtwoorden, en hoeven wachtwoorden en gebruikersnamen niet meer onthouden te worden. De techniek mag dus nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn, dat we er nog veel van gaan horen in de toekomst is haast zeker. Nu maar kijken of Amazon uiteindelijk de eerste zal zijn.

Als Amazon deze techniek uiteindelijk toe gaat passen zal dit ook typen en klikken overbodig moeten maken. Amazon geeft in de patentaanvraag dan ook aan met deze techniek vooral de gebruikers van smartphones en PDA’s te willen dienen, voor wie klikken en het invoeren van gegevens vaak wat moeilijker is.

bron: Twinkle

Tags

Verder lezen

Reacties