menu

Koopavond en koopzondag online

Koopzondag en Koopavond onlineDe meeste webwinkels zijn nog aan het bekomen van de Sinterklaas verkopen of stomen nog lekker door met de acties rond kerst. Maar waar liggen de kansen eigenlijk komend jaar? Een kans voor webwinkels zijn de actuele berichten rond koopzondag en koopavond. Want online zijn deze ook flink populair!

 
Online koopzondag en koopavond?
Natuurlijk zijn de meeste webwinkels gewoon altijd open. Een koopzondag of koopavond voor webwinkels heeft dan ook niet zoveel te maken met de openingstijden. Toch bestaan er heuse zondagen en avonden speciaal voor webwinkels. Een mooi marketing feestje van enkele gezamelijke webwinkels waarin speciale acties georganiseerd worden en waarvoor flink reclame wordt gemaakt. Een mooi initiatief voor webwinkels om extra omzet te genereren.
 
Een initiatief die verder veilig is voor de politiek. Want in de week waarin de Tweede Kamer eind november nog toestemde om het aantal koopzondagen in winkelstraten te beperken, deden webwinkels goede zaken met speciaal uitgeroepen koopzondag en koopavond.
 
Koopzondag Online al jaren actief
Koopzondag Online en Koopavond Online (KZO/KAO) bestaat al sinds 2008. Webwinkelier Conny van Tuppies Kindermode had het idee wat inmiddels verder wordt uitgewerkt door Chantal Hanckmann die er ook een eigen website bij heeft gemaakt. “Ik zag beslist wat in het idee en het zou mijn eigen webwinkel zeker vooruit helpen. Inmiddels is KZO/KAO groot gegroeid en organiseer ik meer events dan in het begin.” Geeft een enthousiaste Chantal per e-mail aan. “Conny is in juli 2010 gestopt met de organisatie, zij heeft het te druk met privezaken. Ik probeer 2 events per maand te organiseren, rondom de feestdagen en kinderbijslag wat meer. Nog meer events zou natuurlijk wel kunnen, maar dan raakt de markt ook overspoeld en dat is niet de bedoeling.”
 
Koopzondag Online en Koopavond Online zijn begonnen met zo’n dertig webwinkels. Inmiddels zijn er zo’n ruim honderd webwinkels die met regelmaat meedoen. De events zijn al gepland en volledig volgeboekt t/m juli 2011 en er wordt al gevraagd naar een planning van daarna. Er komen veel positieve reacties en na ieder event zijn er tientallen webwinkels die informatie willen om ook mee te doen.
 
Het concept van de Online Koopzondag en -avond
Het concept is puur en eenvoudig: twaalf webwinkels hebben op een dag allemaal een aparte actie, de presentatie is op de website van KZO/KAO en zij plaatsen reclame en nieuwsbrieven daar waar mogelijk is. Hoe dat precies in zijn werk gaat wil Chantal niet te veel over vertellen maar dat het inmiddels een goed werkende marketingmachine is, mag duidelijk zijn.  “Er zijn inmiddels al enkele kopieën en uiteraard wil ik dat beperken. De meeste copycats zijn echter uit op zoveel mogelijk inschrijvingen op hun eigen site en zoveel mogelijk bezoekers op hun eigen site. Maar daar gaat het bij KZO/KAO dus helemaal niet om.” 
 
Bij de Koopzondag Online draait de hele actie om de webwinkels/ Bezoekers op de verschillende websites, advertenties, social media en partners komen vooral kijken in welke webwinkel welke actie op dat moment is. “Het gaat mij helemaal niet om hoge bezoekersaantallen op de site van KZO/KAO, als de bezoekersaantallen van de deelnemers maar hoog zijn.”
 
Even pieken met een actie?
Uiteraard gaat een koopavond of koopzondag vooral over het verkopen. Een mooie omzet vanwege deelname aan de actie is een belangrijke reden voor veel deelnemers om zich aan te sluiten. Maar het concept biedt ook op de langere termijn interessante kansen. Het is een leuke kans om op een goedkope wijze op een totaal andere manier een nieuw publiek te bereiken. Je naam en internetadres komt ineens op vele plaatsen terecht en dat werkt alleen maar heel positief. 
 
Ook de website van KZO/KAO blijft gewoon buiten de acties actief. De bezoeker kan dan een kijkje nemen in de etalages van de deelnemers. Hier worden allerlei berichten geplaatst, die mogelijk aantrekkelijk zijn voor de bezoeker en zo ook weer een bijdrage leveren aan de vindbaarheid van de winkel van de deelnemer. Daarnaast blijft de link van de deelnemer een hele poos staan in de winkelstraat van KZO/KAO. Alles bij elkaar opgeteld heeft deelname een positieve uitwerking op de vindbaarheid van de website van de deelnemer.
 
Toekomst van de Online Koopzondag?
De toekomst van KZO/KAO is Chantal nog niet zo veel mee bezig maar dat het initiatief nog maar net begonnen is, is voor haar wel duidelijk. “Voorlopig ben ik nog helemaal niet van plan om te stoppen met het organiseren van de events van KZO/KAO. Ik vind het erg leuk te doen en kom in aanraking met de leukste webwinkels. Ik laat nog steeds deelnemers toe, maar ben niet voornemens om het aantal events uit te breiden. Ook het aantal deelnemers per event blijft gelijk.”
 
“Ik heb wel plannen om iets speciaals te doen met de events. Zo heb ik laatst een Lifestyle Experience gehad, met groot succes: alleen woon- sfeer- en lifestyle winkels. En ik ben van plan om events te gaan organiseren waarin de bezoekers / koper in geen enkele webwinkel bijkomende verzendkosten hoeft te betalen. Zo wordt het shoppen in alle twaalf webshops nog interessanter!”
 
Zie voor meer informatie de websites van Koopzondag Online en Koopavond Online zelf. 

Tags

Reacties