Koekatelier.nl: ‘Bakkers bestellen via Instagram’

Koekatelier.nl: ‘Bakkers bestellen via Instagram’

In twee jaar tijd ging webshop in bakaccessoires Koekatelier.nl van 5 naar ruim 150 orders per maand. Wat begon met koekjes bakken op Instagram, groeide snel uit tot een goedlopend bedrijf. Nu breidt eigenaar Ilza Keeman uit met een online cursus en personeel.

Koekatelier.nl verkoopt ruim 500 bakaccessoires naar eigen ontwerp. Afgelopen maand nam de jonge webwinkel een Shopping Awards publieksprijs in ontvangst in de categorie DIY & Hobby. Deze week lanceert Ilza Keeman een online cursus koekjes bakken. Later dit jaar wil de eenpitter voor het eerst personeel aannemen.

Tot 150 bestellingen per maand

Het is juli 2020 als Keeman begint met koekjes verkopen aan vrienden en familie: “Ik kwam net uit de Ziektewet. Koekjes bakken gaf me rust en ontspanning.” Zodra ze daarnaast haar eigen koekvormpjes met een 3D-printer gaat maken, begint de boel pas echt te lopen: “Bakkers kregen er lucht van op Instagram. Ze wilden die vormpjes en stempels zelf ook.”

De meeste orders komen van zakelijke klanten uit Nederland, België en Duitsland.

In een halfjaar tijd schieten de orders door het dak. Nu verwerkt Koekatelier.nl tot 150 bestellingen per maand. Daarvan komt het gros van zakelijke klanten uit Nederland, België en Duitsland, zoals bakkers. “Ik kan het haast niet meer bijhouden.”

Zakelijke orders op Instagram

Ilza Keeman van snelgroeiende webwinkel Koekatelier
Ilza Keeman, eigenaar van Koekatelier.nl.

Wat maakte dat de webshop aansloeg? “Toen ik begon was er nog niet zoiets in Nederland,” vertelt de ondernemer, doelend op haar zelfgemaakte ontwerpen. Elke maand komen er nieuwe ontwerpen bij. Klanten kunnen ook gepersonaliseerde stempels bestellen, zoals voor een verjaardag of bruiloft. “Die maken wel 60 procent van de orders uit.”

“60 procent van de aankopen is gepersonaliseerd.”

Daarnaast wist Keeman veel volgers te verzamelen op Instagram. Nog steeds is dit een belangrijk kanaal voor Koekatelier.nl. Om klanten te werven, maar ook als kassa. Elke dag komt er wel een handvol zakelijke bestellingen binnen op het sociale medium. “Dat zijn vooral taartenbakkers met hun eigen atelier. Die zitten zelf ook veel op Instagram om klanten te bereiken.”

Online cursus en personeel erbij

Nu breidt Keeman het assortiment uit met een online videocursus koekjes bakken. Daarnaast wil de ondernemer later dit jaar voor het eerst personeel aannemen.  “Nu heb ik een team van zzp’ers om me heen voor de administratie, website en productfotografie, verder doe ik alles alleen. Het zou fijn zijn als iemand later dit jaar het inpakwerk kan overnemen.”

‘In 2022 de 60 duizend euro voorbij’

Koekatelier.nl zette vorig jaar 45 duizend euro om. Per maand tikt Keeman bijna de 4 duizend euro aan. “Voor 2022 gaan we de 60 duizend wel voorbij, ik hoop de 70 duizend euro te halen.” Dat is niet onwaarschijnlijk, want het hoogseizoen moet voor Keeman nog komen: “Rondom Kerst, Sinterklaas en Halloween krijg ik de meeste bestellingen.”

“Rond Kerst, Sinterklaas en Halloween verkoop ik het meest.”

“Mijn omzet is nog niet zo hoog,” aldus de eigenaar. “Het draait er meer om dat er veel groei in zit.” Keeman wil uitdragen dat leven van je webshop mogelijk is, ook al is het begonnen als een hobby. “Juist als je er plezier in hebt houd je het langer vol en doe je het vaak beter.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten