Knibble: ‘Prijsgrafiek en Beknibbel-wekker onze grootste troeven’

Knibble: ‘Prijsgrafiek en Beknibbel-wekker onze grootste troeven’

Consumenten raadplegen steeds vaker vergelijkingssites tijdens het online shoppen. Niet zo gek dus dat ook steeds meer ondernemers kansen zien in de vergelijkingsbranche. Ecommerce News ging in gesprek met Piet-Wim Klaver, die in 2014 Knibble oprichtte. “Het gros van de vergelijkingssites doet allemaal hetzelfde.”

“De meeste vergelijkingssites lijken op elkaar en zijn daarnaast gewoon weinig vernieuwend”, zo vertelt Piet-Wim, wanneer we hem vragen waarom je als nieuwkomer de strijd wilt aangaan met zo veel gevestigde spelers in de branche. Toen meerdere partijen ook nog eens negatief in het nieuws kwamen vanwege discussies over tarieven was dit voor Piet-Wim en zijn twee compagnons reden genoeg om Knibble op te richten, een vergelijkingssite die zich volledig focust op de elektronicabranche.

Waar bij de meeste partijen de hoogste bieder bovenaan staat, wordt de lijst bij Knibble aangevoerd door de goedkoopste aanbieder. “Mocht de prijs bij meerdere shops identiek zijn, dan wordt de volgorde bepaald door middel van een algoritme op basis van prijs, levertijd, retourkosten, conversieratio en Trustpilot-score.” Ook de transparantie in prijzen is volgens hem van toegevoegde waarde. Zo houdt het bedrijf statistieken bij en toont het grafieken van de prijsontwikkeling. “Je ziet vaak dat shops beweren dat iets in de aanbieding is, maar in werkelijkheid hanteren ze hun reguliere prijs. Wij weten exact wat de prijsontwikkeling is en trappen daar niet in. Bij ons zie je alleen een aanbieding wanneer dit werkelijk het geval is.”

Tien nieuwe shops per maand

De financiële drempel voor webwinkeliers om zich aan te sluiten, wordt bewust laag gehouden. Met grote partijen die hun eigen affiliate-programma hebben, werkt Knibble volgens deze voorwaarden. Middelgrote partijen die niet werken met affiliates, maar wel zijn aangesloten bij andere vergelijkingssites, betalen zeven cent per klik. Kleine shops of nichespelers die nog aan het experimenteren zijn met vergelijkingssites mogen hun producten gratis tonen.

Momenteel zijn er ruim honderddertig webshops actief op Knibble, die gezamenlijk zo’n twintig- tot dertigduizend consumenten per maand bereiken. Piet-Wim vertelt dat er gemiddeld tien nieuwe shops per maand worden aangesloten. Om opgenomen te worden in de selectie moet de webshop een keurmerk voeren en aangesloten zijn bij minimaal één onafhankelijke reviewpartij. Ook worden de social media-accounts gecheckt. “Wanneer er een aantal kritische noten opstaan vanwege een vertraagde levering vinden we dat nog niet zo’n probleem, maar indien meerdere consumenten problemen ondervinden bij retourbetalingen komt zo’n shop natuurlijk niet door de selectie.”

‘Op het juiste moment kopen, kan je honderden euro’s schelen’

Om de strijd aan te gaan met de grote spelers zet Knibble in op extra gebruikersfunctionaliteiten, zoals de Beknibbel-wekker. Wanneer de prijs van een geselecteerd product onder het ingestelde drempelbedrag uitkomt, krijgt de consument een mailtje. Nu zijn er meer spelers die haar klanten een bericht sturen wanneer een geselecteerd product in de aanbieding is, maar die opties zijn volgens Piet-Wim minder geavanceerd. “In dat geval krijg je al bericht wanneer iets vijf euro goedkoper is. Bij ons kies je een drempelbedrag en heb je de mogelijkheid om (steeds meer) specificaties in te stellen. Vooral bij producten als een televisie, waarbij het prijsverloop vrij grillig kan zijn, is dit zeker de moeite waard. Wanneer je deze op het juiste moment aanschaft, kan dit honderden euro’s schelen.”

Piet-Wim verwacht dat Knibble zich in ieder geval de komende twee jaar nog volledig zal richten op consumentenelektronica. Naast het uitbreiden van dit assortiment door de continue toestroom van nieuwe webwinkels is Knibble bezig met het aansluiten van refurbished partijen. “Uiteindelijk willen we ook andere productcategorieën toevoegen, zodat we nog beter de strijd kunnen aangaan met de marktleiders. Tot dusver gaat alles nog volgens plan. Afgelopen jaar zijn we meer dan verdubbeld en ook in 2017 zullen we naar verwachting met meer dan honderd procent groeien.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten