menu

“Klimaat in NL een van de hoogste”

Om een beeld te krijgen van de branche interviewen we met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Dit keer gaan we in gesprek met Leo Reyven, medeoprichter van fulfilment specialist Webvoorraad.nl.

V: Wat voor bedrijf is Webvoorraad precies? Welke diensten leveren jullie?

A: Webvoorraad B.V. (www.webvoorraad.nl) biedt logistieke diensten voor webwinkels en bedrijven met internet activiteiten. We ontzorgen de webwinkel van al zijn logistieke activiteiten. Dat betekent volledig voorraad beheer, verwerken van bestellingen en retouren en het aanbieden bij een logistiek partner. Om de identiteit van een webwinkel te waarborgen bieden wij tevens extra mogelijkheden als bijvoorbeeld het toevoegen van een handgeschreven persoonlijk kaart bij een bestelling of het inpakken van een bestelling in kadoverpakking. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid van een afhaalbalie waar klanten direct hun bestelde goederen kunnen afhalen.

V: Sinds wanneer bestaan jullie?

A: Webvoorraad is op 1 juli 2009 officieel opgericht. Hier is een periode van onderzoek aan vooraf gegaan. In deze periode zijn de eerste contacten gelegd met onze leveranciers en hebben we onze marktpositie bepaald.Tevens heeft er veel tijd gezeten in het opzetten van een website, wat uiteindelijk de visitekaart is van ons bedrijf.

V: Hoe is het idee voor dit bedrijf ontstaan?

A: Het initiatief komt voort uit de behoefte naar logistieke diensten, die wij zagen toenemen. Heel simpel, de groei in de online verkopen is jaarlijks enorm en dat kan echt niet alleen vanuit de schuur in de tuin mogelijk gemaakt worden. Daarom hebben we met onze partner Drake & Farrell de formule Webvoorraad ontwikkeld specifiek voor de e-commerce markt.

V: Wie zijn de mensen achter Webvoorraad?
 
A: De mensen achter Webvoorraad zijn Marco Honing en Leo Reyven. We zijn allebei in de dertig en met vrouw en kinderen woonachtig in het Gooi. Gezamenlijk hebben we veel voetstappen gezet in de telecombranche. Daarnaast hebben we beiden initiatieven op het Internet ontplooid. Zo zijn we deels eigenaar van een marketing bureau Think4ward BV en hebben we een aantal webwinkels gestart.
We streven er naar ons contact met mensen oprecht en persoonlijk te maken en te houden. Erg belangrijk voor ons, daar we met onze klanten een gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor het succes van de webwinkel.

V: Wat zijn voor klanten de voordelen van het werken met Webvoorraad ten opzichte van het zelf uitvoeren van de logistieke activiteiten?

A: Ten eerste delen de klanten mee in het voordeel in het grote dagelijkse verzendvolume. Dat kan oplopen tot enkele euro’s per pakket. Dat is direct voordeel. Daarnaast levert het uitbesteden je een bedrijf op met een zeer flexibele backoffice waarbij je variabel betaalt op basis van je voorraadgrootte en afzet volume. Veel ondernemers krijgen er letterlijk ruimte én veel tijd voor terug. Tijd die dan gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld het verder ontwikkelen van de webwinkel.

V: Hoeveel betaalt de klant hiervoor? Wat zou bijvoorbeeld een kleinere webshop kwijt zijn aan het uitbesteden van de logistieke kant aan Webvoorraad.nl?

A: Dat is echt per bedrijf verschillend. Zoals ik al zei betaalt de klant op basis van voorraadgrootte en afzet. Om voor bedrijven inzichtelijk te maken hoeveel men kan besparen hebben we sinds 14 oktober de Webvoorraad winstmeter actief.

V:Wat gebeurt er in geval van zoekraken van een artikel of wanneer een product beschadigd raakt tijdens het proces? Wie is er aansprakelijk?

A: Ondernemers kunnen hun eigen inboedelverzekering overzetten. Dan blijven hun artikelen goed verzekerd. Wij bieden hiervoor ook verzekeringsproducten aan indien de ondernemer dit wenst. Indien producten zoek raken dan kan via de track & tracé codering van de zending worden nagegaan waar het artikel is gebleven. Hiervoor hanteert TNT e.d. hun eigen voorwaarden. Uiteraard is ons warehouse goed beveiligd en verzekerd tegen brand- en diefstalschade.

V:Hoeveel klanten hebben jullie op het moment?

A: Op dit moment werken wij voor 21 webwinkels. We groeien nog elke maand en verwerken op het moment vooral elektronica. Dat staat toch wel op nummer 1. Maar we kunnen echt alles verwerken. Uiteraard worden kleinere artikelen wat makkelijker verwerkt in het geautomatiseerde proces. Maar we schuwen de grotere artikelen zeker niet.

V: Hoe staat volgens u de Nederlandse ecommerce ervoor?

A:  Goed. De groei van de afgelopen jaren is spectaculair. Dit jaar neigt de markt naar een totaal omzetniveau van 6 miljard te gaan. En dat in 10 jaar tijd. Het klimaat voor ondernemers is in Nederland op een van de hoogste niveaus van de wereld. Kijk maar eens naar hoeveel professionele webbouwers er zijn. En vergeet ook niet de kwaliteit van het internet bij de consument. En iedereen kan op het internet.

Mede door de economische situatie wordt de ecommerce markt gezond gehouden. De dorre blaadjes vallen nu vanzelf af. En de consument profiteert doordat de ondernemer naast het prijswapen ook op gebied van service en kwaliteit het onderscheid maakt. Juist nu komt het erop aan in hoeverre de bedrijven een visie en een strategie hebben. En worden ondernemers geacht te kiezen. Word ik een volwaardig professional of blijf ik hobbyist?

V: Hoe ziet u de toekomst van ecommerce in Nederland?

A: Met veel vertrouwen. Uiteraard zullen er in sectoren klappen vallen. Webwinkels die met fractionele marges werken kunnen uiteindelijk niet de investeringen blijven doen om hun rating te behouden. Daarnaast zal er behoefte ontstaan aan andere vormen van funshoppen. De combinatie van online en offline retail zal steeds belangrijker worden, waarbij offline representatie een grotere rol zal krijgen in het contactmoment met de consument..

V: Wat zijn volgens u belangrijke aandachtspunten voor de webwinkelier?

A: Webwinkels kunnen zich onderscheiden door uit te blinken in service en klantvriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan optimale bereikbaarheid van de webwinkels. Een  telefoonnummer waar de klant in ieder geval tijdens kantooruren, altijd terecht kan met vragen. Daarnaast biedt een afhaalbalie bij het magazijn meer vertrouwen en is de trend dat steeds meer ondernemers deze afhaalmethode aanbieden te verwachten.

Ga voor meer informatie naar Webvoorraad.nl

Tags

Reacties