‘Kleine showrooms gaan winkelstraat vullen’

‘Kleine showrooms gaan winkelstraat vullen’

De echte ecommerce-revolutie, die zijn invloed had op de retailsector, lijkt ten einde en een nieuw tijdperk breekt aan voor kleine winkels, vaak showrooms, die een logisch gevolg zijn van de ontwikkelingen in de ecommerce. Zo denkt emeritus professor Jacques Nantel van HEC Montreal erover.

Hij gaf een presentatie voor de Retail Council of Canada genaamd ‘Wat komt er na de ecommerce?’. Volgens hem komen er meerdere winkels, die de logistiek en het voorraadmanagement opnieuw zullen definiĆ«ren. “Deze bedrijven zullen niet alle producten op voorraad hebben, maar slechts samples die klanten kunnen bekijken, aanraken en proberen. De winkelier kan wel een bestelling leveren binnen 24 uur.” Kleine winkels als showrooms dus.

‘Stenen winkel is complementair’

Deze showrooms hebben minder ruimte nodig, minder voorraad en dat moet ook betekenen: minder huur. “De retailer kan bijvoorbeeld een magazijn op een industrieterrein hebben, wat per vierkante meter veel goedkoper is en waarvan het zijn kleine winkel bevoorraadt.”

Nantel zag in Washington zijn toekomstvisie al in de praktijk uitgeoefend worden. “Daar was een winkelcentrum van zo’n 30.000 vierkante meter. In plaats van dertig winkels van duizend vierkante meter, zoals we die vroeger zagen, waren het honderd winkels van driehonderd vierkante meter.” Een hybride oplossing, aangezien al deze bedrijven wel een online variant moeten hebben. De stenen winkel is complementair.

Volgens Nantel staan de grote winkels hiermee onder druk. “Dit soort winkels hadden altijd veel succes met het idee dat je zo’n 8 kilometer rijdt met de auto en je alle producten kunt kopen voor goede prijzen. Maar vandaag de dag doet de ecommerce precies diezelfde belofte, die het ook nog waarmaakt. Je hoeft er niet eens de deur voor uit.”

De opkomst van kleine showroom-winkels is goed nieuws voor de winkelstraat, waar het weer leuk moet worden om doorheen te kuieren en waarbij (grote) aankopen de volgende dag worden geleverd. Ecommerce zal daarmee niet de fun van het shoppen om zeep helpen, zo zegt hij. “De mens zal niet in een kelder eindigen. Hij wil naar buiten, kijken, met mensen praten, maar ook interessante ervaringen opdoen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten