menu

Kleding van TV direct kopen via iPad

kleding op TV direct kopen via ipadStel je eens voor dat je GTST zit te kijken en het valt je op wat voor leuk jurkje Lorena aanheeft. Is het dan niet handig als je die kleding gelijk online kan bekijken én kopen? Glamour biedt nu zo’n optie in een speciaal voor de iPad gemaakte miniserie.

Kleding uit TV-serie Glamour Girls direct bestellen
De mogelijkheid om producten die strategisch in televisieprogramma’s zijn geplaatst te kopen, is er een die in de marketingwereld al langer rondzingt. Nu doet het tijdschrift een dappere poging met een realityserie over vier van hun vrouwelijke werknemers. In ‘Glamour Girls’ volgt de kijker het leven van Glamour-eventplanner Sarah, fotografen-agent Jenna en stylisten Anda en Masha. Tijdens de tien tot twaalf minuten durende afleveringen kan de iPad-gebruiker de serie op ieder gewenst moment pauzeren en de door de personages gedragen kleren via Gap.com aanschaffen.

Tegenover de New York Times vertelt William J. Wackermann van de uitgeverij achter Glamour: “Dit is de code kraken: een manier vinden waarop we producten op natuurlijke wijze in het verhaal kunnen integreren die tegelijkertijd van waarde zijn voor de lezer.”

Serie specifiek voor product placement
‘Glamour Girls’ is eerst en vooral een medium voor product placement. Maar daar windt uitgever Condé Nast dan ook geen doekjes om. ‘We zijn er gewoon heel direct in. Je wil dit kopen? Klik erop.’ Naast het kunnen kopen van de kleding uit de serie, krijgt de kijker ook op Gap.com toegang tot kortingen en andere promoties. Allemaal direct via een ‘Glamour Girls’-aflevering.

Het is een interessant project en het succes van de miniserie zal vast als gevolg hebben dat meer (tijdschriften)uitgevers zich aan deze interactieve vorm van product placement zullen wagen. En waarom ook niet?

Kleding uit GTST online kopen
Mocht bovenstaand initiatief van Glamour een succes worden, dan is het wachten op de eerste Nederlandse durfal. Zo op het eerste gezicht lijkt Goede Tijden, Slechte Tijden een ideale speeltuin voor zo’n proef. De RTL 4-soap zit al boordevol product placement en is ook nog eens razend populair bij jonge meisjes en vrouwen, die steeds vaker online shoppen.

En voor webwinkels is het natuurlijk ook erg interessant. Kleding van H&M of Zara wordt al veelvuldig gedragen in de serie en de redactie krijgt constant mail over waar de door de acteurs gedragen kleren te koop zijn. Weten de webwinkels hun kledingaanbod via een herhaling op de iPad direct onder de aandacht van de kijker te krijgen, dan zullen ze vast wel wat merken in de verkoopcijfers. En zo is de tv-producent blij, de kledingwinkel blij én de kijker blij.

Tags

Reacties