Klarna & Afterpay samen 10 miljoen transacties in 2016?

Klarna & Afterpay samen 10 miljoen transacties in 2016?

Nog altijd is iDeal de grote winnaar, maar achteraf betalen voor je online aankoop wordt steeds gebruikelijker. Vooral door de groei van Klarna en Afterpay. Stond de markt pak ‘m beet vier jaar geleden nog in de kinderschoenen, inmiddels rekent ruim 10% af via Afterpay en Klarna, als deze methodes worden aangeboden.

Begin 2012 maakten wij de balans op, waarin duidelijk was dat de markt van achteraf betalen enorm in beweging was. Veel nieuwe toetreders probeerden voet aan de grond te krijgen en de storingen van iDeal rondom de feestdagen gaven daartoe toen ook voldoende aanleiding. Het realiseren van transacties  bleek echter lastiger dan gedacht en partijen als Gothia en Sveawebpay zijn weer vertrokken, terwijl Cashper is overgenomen door Afterpay.

GfK heeft eerder deze maand weer het betaalgedrag onderzocht. Om een onduidelijke reden splitsen ze daar achteraf betalen in de verschillende aanbieders en wordt het marktaandeel van acceptgiro, Klarna en Afterpay samen geschat op zo’n 5-6%. Klarna en Afterpay zijn volgens de onderzoekers sterk gegroeid ten koste van acceptgiro-transacties, maar het marktaandeel blijft vrij beperkt. Dat kan ook aan de onderzoeksmethode liggen, want GfK vraagt mensen hoe ze hebben afgerekend. Grote kans dat mensen die een Afterpay-factuur betaalden aangaven dat ze een acceptgiro hebben gehad, of dat er via iDeal is betaald.

Goederen betaal je achteraf
Daarnaast zijn bij GfK ook reizen en diensten meegenomen, maar je vliegticket of Spotify-abonnement betaal je niet achteraf. Onze interesse gaat vooral uit naar de goederenmarkt. Ecommerce groeit dit jaar naar zo’n twintig miljard euro waarvan grofweg de helft reizen, tickets en evenementen zijn. Daarnaast is het abonnementenmodel, denk aan Netflix of Spotify, in opkomst. Daar wordt maar beperkt achteraf betaald. Dan houden we een markt over tussen de 7 en 8 miljard euro omzet waarin achteraf betalen speelt. Het grootste deel daarvan komt bij de grootste spelers vandaan zoals bol.com, Wehkamp en Zalando (wiens specifieke achteraf-betaaloplossingen niet in het GfK-onderzoek zijn meegenomen?) en daaruit concluderen wij dat achteraf betalen nog altijd vooral via (digitale) Acceptgiro’s en soortgelijke alternatieven plaatsvindt.

De conclusie van GfK dat het verschuift valt ook ons op. Dat zal niet zonder reden zijn; zo resulteerde een algoritme bij Zalando afgelopen jaar nog voor een enorme toename aan dubieuze debiteuren en in Nederland biedt Zalando maar beperkt achteraf betalen aan. Een risico dat niet elke webwinkel wil dragen en diverse PSP’s geven aan dat de acceptgiro terrein verliest ten opzichte van Klarna en Afterpay. Deze strijden om het marktleiderschap in de achteraf-betaalbranche en Billink lijkt te zijn uitgegroeid tot een succesvolle nichespeler voor whitelabel-facturatie of spelers die relatief veel zakelijke bestellingen hebben. De recente toetreding van Payolution lijkt een beetje de uitzondering die de regel bevestigt dat de markt ruimte biedt voor maximaal 2-3 spelers.

Quote van Klarna

Afterpay en Klarna groeien beide sterk
GfK schatte in haar onderzoek de groei van Afterpay rond de 60% en gezien de wijze van onderzoek kunnen we rustig aannemen dat het werkelijke percentage groter is. Klarna-medewerker Jasper Scheffer gaf eerder op Linkedin een groeicijfer van YTD 112% aan. De grootste groei dit jaar zal worden gerealiseerd tijdens de feestdagen, dus het lijkt allemaal nog niet beslist. Het is afhankelijk van de acceptatie onder webshops en het betaalgedrag van consumenten. Daarin lijkt Afterpay momenteel de sterkste. Afterpay-oprichter Stefan van den Berg geeft aan een (geholpen) naamsbekendheid te hebben van 74% en daar zal Klarna niet bij in de buurt kunnen komen.

Ook het type klant speelt mee. Achteraf betalen is bijvoorbeeld vooral in de fashionbranche erg populair en daar is Klarna, met klanten als Omoda, Zara of Sarenza, ook erg sterk. Klarna lijkt inmiddels marktleider als we kijken naar de meest aangesloten webwinkels in de top100. Afterpay daarentegen heeft weer meer klanten als we kijken naar de totale top 200 en heeft met Blokker Holding ook de grootste klant, al is het de vraag of een fashionspeler naar verhouding niet meer transacties oplevert dan een speler die potten en pannen verkoopt.

Marktleiderschap
Zowel Klarna als Afterpay claimen marktleider te zijn. Afterpay noemt zichzelf marktleider in de Benelux, al is het bedrijf eigenlijk alleen in Nederland actief. In ons land claimt Afterpay voor vijf- à zesduizend webwinkels transacties te hebben verwerkt. Daarnaast hebben al ruim vier miljoen mensen een betaling gedaan via Afterpay. Het is misschien wat ambitieus, maar het zou zomaar kunnen dat het bedrijf tijdens de Vakdagen in januari volgend jaar presenteert dat het transacties voor meer dan vijf miljoen consumenten heeft verwerkt.

Leuk, maar vooral de actieve gebruikers zijn daaruit interessant. Op Exact meets Ecommerce gaf Stefan van den Berg aan dat er ongeveer een miljoen actieve gebruikers zijn en dat deze gemiddeld gezien enkele transacties per jaar realiseren en bij de aangesloten webshops goed zijn voor bijna 10-15% van de transacties. Als wij op basis daarvan een ruwe schatting mogen doen denken wij dat Afterpay richting de vijf miljoen transacties groeit in 2016.

Of Afterpay ook komend jaar zo’n mooie groei kan vasthouden is de vraag. Oprichter Stefan van den Berg heeft aangegeven per februari – samen met zijn vrouw die momenteel de HRM-afdeling runt – te verlaten. Wat de nieuwe koers van het bedrijf gaat worden is daarmee onzeker. Al enige tijd probeert Afterpay ook in het buitenland voet aan de grond te krijgen en dat zou nog wel eens een lastig verhaal kunnen worden.

Klarna is groot in Duitsland en Scandinavië en noemt zichzelf Europees marktleider. Deze speler  geeft helaas alleen internationale cijfers prijs. Die zijn indrukwekkend, zo worden er dagelijks vierhonderdduizend transacties via Klarna verwerkt, maar Nederland is hier helaas maar een klein percentage van en ze zullen in 2016 nog niet in de buurt komen van de vijf miljoen transacties. Wel lijkt de groei van Klarna groter dan die van Afterpay. Op Lightspeed Connect gaf Jasper Scheffer aan dat het bedrijf momenteel “elke maand er een kleine stad aan nieuwe klanten bij krijgt”, waaruit wij opmaken dat er tussen de 100.000 en 150.000 mensen maandelijks voor het eerst met Klarna afrekenen.

Als de retentie bij Klarna ongeveer gelijk is met Afterpay zou het in 2017 wel eens spannend kunnen worden of Afterpay zijn marktleiderschap in ons land vast kan houden.

 

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten