menu

Klanttevredenheid bij webwinkels stijgt

Uit een Amerikaans onderzoek onder klanten van webwinkels blijkt dat de klanttevredenheid daar is gestegen. Met een gemiddelde score van 78 uit 100 punten is dit de hoogste klanttevredenheid ooit gemeten.

Zo net voor het weekend een geruststellende gedachte. Door de crisis hebben Amerikaanse webwinkels harder dan ooit gewerkt aan de webwinkel, kwaliteit van de informatie en gezorgd voor een verbetering van de klanttevredenheid. Dat uit zich nu in het jaarlijkse onderzoek dat wordt gehouden door ForSee.com. Deze doen onderzoek naar klanttevredenheid bij webwinkels in Amerika sinds 2004. Het is daarmee het zesde jaar op rij dat ze klanttevredenheid onder Amerikaanse webwinkels meten. Aan het onderzoek hebben dit jaar 100 webwinkels en 23000 deelnemers meegewerkt. Bron: CNet.
 
Gezamelijk hebben de webwinkels een score van 78 punten. Netflix kwam als beste uit de bus, met een score van 87. De tweede plek is voor Amazon.com met 86 punten. Avon.com en Apple delen de derde plaats met 83 punten. Een opvallend detail is dat elke webwinkel zijn score zag stijgen, in vergelijking met vorig jaar en dat niet een webwinkel onder de 70 punten scoorden. 26 webwinkels scoorden 80 of meer punten. 
 
De 100 webwinkels zijn actief in een groot aantal branches en produkten zoals boeken, CDs en DVDs, computer en electronica artikelen, kleding en consumptie artikelen. Het overgrote deel betreft de zogenaamde FMCG (fast moving consumer goods). 
 
Hoge klanttevredenheid is direct merkbaar in omzet, zo meette ForSee.com. Gemiddeld blijkt een stijging van 1 punt in klanttevredenheid voor een omzetstijging van 89 miljoen te zorgen, onder de gemeten 100 webwinkels. 
 
Factoren die ervoor zorgen dat mensen tevreden zijn, zijn onder andere een eerlijke en concurrerende prijs, aanbod en voorraad van produkten, gebruiksvriendelijkheid van de website en snelheid en kwaliteit van de geboden informatie op de website. 
 

Tags

Reacties