menu

Klanten binnenhalen via Facebook

De social networkingsite Facebook is in Amerika en Engeland één van de grootste marketingkanalen van het moment, en ook Nederlandse bedrijven zijn steeds vaker op het netwerk te vinden. Hoe zorg je ervoor dat jouw webwinkel klanten binnenhaalt via Facebook?

Elk Amerikaans bedrijf dat met zijn tijd meegaat heeft een persoonlijke pagina op het grootste online netwerk ter wereld, Facebook. En dit zal binnenkort ook gelden voor Nederland. Wat doe je nu wel en niet op zo’n pagina om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk rendement haalt uit een Facebook pagina?

Bied klantenservice via Facebook
Gebruik je Facebook pagina als een klantenservicekanaal. Facebook is voor gebruikers een toegankelijk en laagdrempelig medium, en op deze manier maakt je het je klanten dus gemakkelijk om contact op te nemen. Bovendien kunnen je klanten elkaar op deze manier ook helpen en draagt het bij aan je imago wanneer aan jouw Facebook pagina te zien is dat je je klanten netjes uit de brand helpt bij problemen. Bijna alles is immers openlijk te zien op de netwerksite, wat tegelijkertijd risico’s met zich meebrengt. Zorg ervoor dat je klantenservice op orde is zodat je imago niet beschadigd wordt door ontevreden klanten op Facebook.

Tag!
In alle foto’s en filmpjes die je op Facebook plaatst kun je andere Facebook gebruikers ‘taggen’. Je geeft hiermee aan dat diegene op deze foto staat of in dit filmpje te zien is. Maar je kunt andere gebruikers hiermee ook op iets wijzen. Plaats je een nieuwe aanbieding die voor veel van je klanten interessant is? Tag je klanten in de bijbehorende foto of video!

Gebruik de ‘like’ button
Met de ‘like’ button geven Facebookers aan iets leuk te vinden. Op deze manier tonen ze hun voorkeuren aan hun netwerk. De personen uit hun netwerk zien dit en kunnen vervolgens ook op de ‘like’ button drukken als ze deze upload ook leuk vinden. Op deze manier kan jouw product of reclame zich verspreiden als een olievlek, en dit levert je veel publiciteit op. Plaats de ‘like’ button daarom op een goede zichtbare plaats op je website, bij alle foto’s, video’s of andere zaken die je op de website zet.

Gebruik een welkomstpagina
Zorg ervoor dat gebruikers niet als eerste je Facebook profiel pagina zien. Hierop staan alle zaken die je upload en dit kan nogal rommelig ogen. Ook blijkt hieruit niet altijd wat je bedrijf nu precies doet. Zorg er dus voor dat bezoekers aan je Facebook pagina binnen komen op een speciale pagina die duidelijk en overzichtelijk is en waaruit meteen blijkt waar jouw bedrijf voor staat.

Maak de juiste vrienden
Probeer erachter te komen welke groepen op Facebook belangrijk zijn voor jouw product. Neem contact op met de beheerders van deze groepen en meng je in discussies van de leden. Als jij online bergkleding verkoopt kan een groepspagina voor bergbeklimmers veel voor je bedrijf betekenen. Wanneer je actief wordt binnen deze groep en via de beheerder bijvoorbeeld groepsberichten naar de leden ervan kunt sturen kan dit je veel klanten opleveren. Of bied de leden bijvoorbeeld speciale kortingen aan.

Link Facebook advertenties naar je website
Adverteer je ook op Facebook? Link de advertenties dan niet naar je Facebook pagina maar zorg ervoor dat klikkers op je eigen website terecht komen. Je Facebookpagina is er niet om verkopen te doen maar om contact te onderhouden met je klanten en je bedrijf aanwezig te laten zijn binnen Facebook. Verkopen doe je nog steeds via je eigen website, en hoe eerder de klant bij de aankooppagina belandt hoe beter. Een Facebookprofiel ertussen zorgt enkel voor een extra drempel.

Tags

Reacties