Combined Shape menu

Klachten over wijzigingen Beslist.nl

Klachten over wijzigingen Beslist.nlOp het Webwinkel Forum rees vorige week opeens de vraag of andere webwinkeliers ook hadden gemerkt dat alle reviews ouder dan twaalf maanden worden verwijderd van Beslist.nl. Een wijziging van de prijsvergelijker die duidelijk niet bij iedereen in goede aarde viel. De nieuwe shopreview-pagina die vorige maand live is gegaan toont ook prominenter de webshopbeoordeling en de periode waarin iemand actief is op de site.

Webwinkel-eigenaar Hans van Leersum nam contact op met Beslist.nl en volgens hem gaven ze geen antwoord op de vraag hoe het nu zat met die verdwenen reviews. In de mail legt Beslist.nl uit: “In de nieuwe situatie wordt de beoordeling bepaald aan de hand van de minimaal vijfentwintig reviews die u in de afgelopen twaalf maanden heeft gekregen. Indien u minder dan vijfentwintig reviews heeft wordt er gekeken naar de afgelopen vierentwintig maanden. Beschikt uw webshop niet over vijfentwintig reviews die in de afgelopen vierentwintig maanden zijn geplaatst dan wordt er geen beoordeling getoond. De beschikbare reviews over de afgelopen vierentwintig maanden zijn wel zichtbaar.”

Zijn alleen actuele reviews relevant?
Een webwinkel moet dus op z’n minst vijfentwintig reviews hebben verkregen in de laatste twee jaar. Maar er staat niks over waarom reviews ouder dan twaalf maanden worden verwijderd (of op z’n minst niet worden getoond). Natuurlijk valt er wat voor te zeggen om alleen de meest recente reviews mee te laten wegen in de webshopbeoordeling. Een webwinkel die jaren terug een perfecte klantenservice leverde, maar door bijvoorbeeld een recente overname opeens alles heeft laten verslonzen, tsja… als klant wil je wel weten hoe een webwinkel het nú doet in plaats van hoe ze het vroeger ooit deden.

Maar de mening van de webwinkelier in dit geval ook niet onbelangrijk. Van Leersum zegt er nogal van te balen. “Reviews verzamelen is niet eenvoudig. En ik snap ook niet waarom Beslist.nl waardevolle, door gebruikers gegenereerde, content weg mikt.” Mede-forumgebruiker  Libertes laat weten te begrijpen dat Beslist.nl de oudere ervaringen niet meetelt voor het gemiddelde, maar “ze helemaal verwijderen?”

Eerlijk gezegd zijn we het hier wel mee eens. Natuurlijk is het logisch dat Beslist.nl richting de consument wil laten zien hoe een webwinkel op dit moment wordt gewaardeerd. En natuurlijk is het niet echt representatief om beoordelingen van vier jaar terug mee te laten tellen. Maar het is tegelijkertijd ook stom om die dan helemaal niet meer te tonen. Wat ons betreft moeten er twee beoordelingen komen. Eén prominente die enkel kijkt naar de recente beoordelingen (bijvoorbeeld geplaatst in de laatste vierentwintig maanden, met een minimum van 25 reviews) en een kleiner beoordelingsgetal met daarin ook alle oude reviews meegenomen. Zo zie je als consument namelijk ook in één klap of de webwinkel de laatste twee jaar vooruitgang heeft geboekt of dat het een aflopende zaak is.



Zo kan het ook: een kleinere smiley met daarnaast de upvotes en downvotes, zodat bezoekers kunnen zien hoe een webwinkel in het verleden werd beoordeeld. (Klik voor groter formaat)

“Kan nooit lang goed gaan met Beslist.nl”
Volgens Rudy is de wijziging van Beslist.nl positief voor webwinkeliers die zich hebben gerevancheerd na veel slechte reviews te hebben ontvangen, maar van hem mogen ze dan eigenlijk juist blijven staan. “Je bent niet alleen zo goed als je laatste jaar, toch?” Hij is echter sowieso niet blij met de recente aanpassingen aan de vergelijkingssite. “Beslist.nl moet sowieso oppassen. Ze beginnen de laatste tijd een beetje sterallures te krijgen. Er worden achter elkaar eenzijdig wijzigingen doorgevoerd die eigenlijk nooit voordelig zijn voor de aangesloten webwinkels. Prijsverhogingen, andere klik-berekeningen en nu dit weer. Dat kan op deze manier nooit lang goed gaan. Ze moeten het immers wel van de webwinkels hebben…”

Tags

Verder lezen

Reacties