Kieskeurig past per 1 oktober tarieven aan

Kieskeurig past tarieven aanRecent was het vergelijkingssite Beslist die veel stof deed opwaaien met haar tariefwijziging, mede omdat hierbij ook een conversiepixel werd ingezet. Per 1 oktober verandert ook Kieskeurig haar tarieven. Niet alleen het tarief verandert, maar ook de wijze waarop deze is gebaseerd. Wat vinden webwinkels van deze wijziging?

Kieskeurig.nl gaf vanmorgen klanten aan dat ook zij de tarieven wijzigt. Deze zijn niet langer op productgroep gebaseerd maar zullen volledig afhankelijk zijn op de prijs van het product zelf. Wat de klikprijs is hangt dus af van de waarde van het product waar een bezoeker naartoe klikt. Is deze onder de 50 euro dan wordt er 11 cent in rekening gebracht. Boven de 500 euro is dit tarief opgelopen tot 69 cent. Op zich een bijzondere ontwikkeling, want het is natuurlijk maar de vraag of een hoger tarief ook werkelijk betekent dat er meer marge op een product zit.

De totale staffel:
1. € 0 – € 49,99 € 0,11
2. € 50 – € 99,99 € 0,21
3. € 100 – € 149,99 € 0,31
4. € 150 – € 199,99 € 0,41
5. € 200 – € 249,99 € 0,51
6. € 250 – € 299,99 € 0,54
7. € 300 – € 349,99 € 0,57
8. € 350 – € 399,99 € 0,60
9. € 400 – € 449,99 € 0,63
10. € 450 – € 499,99 € 0,66
11. € 500 – meer € 0,69

De wijzigingen gaan per 1 oktober in, iets wat enkele webwinkels minder positief ervaren. “Je baseert dan een hele zomer op hoe je de feestdagen wilt gaan knallen en welke marketingkanalen je grootschalig wilt gaan inzetten om er per oktober achter te komen dat deze opeens twee keer zo duur kunnen uitvallen als je tijdens je voorbereiding had ingeschat. Netter zou het zijn als dit soort wijzigingen gewoon per 1 januari werden ingezet, want vlak voor de feestdagen kun je eigenlijk geen kant meer op,” geeft een webwinkelier in elektronica aan, die zelf liever anoniem wenst te blijven.

Vergelijkingssite Beslist.nl kondigde eerder dit jaar al een tarievenwijziging aan en deed daarmee aardig aardig wat stof opwaaien. Het bedrijf wil inzetten op een CPS-model waarbij het in eerste instantie ook om orderdata vraagt. Het bedrijf voert de wijzigingen stapsgewijs door en tot op heden lijkt dit goed te verlopen al zal het zeker spannend worden wanneer bedrijven als fonQ, Wehkamp, Bol.com en Coolblue aan de beurt zijn.

Ook Kieskeurig.nl lijkt nog altijd enthousiast over het eigen afrekensysteem. Telefonisch geeft het bedrijf aan dat voor hen het winkelwagentje nog een gloednieuw project is waarop volop wordt ingezet al blijkt het aantal deelnemende webwinkels nog niet verder te zijn gekomen dan dertig. Vergelijk.nl, de vergelijkingssite die als eerste het winkelwagentje introduceerde, heeft inmiddels besloten dat het toch geen afrekenproces wenst aan te bieden. De interesse vanuit webwinkels om ook het afrekenen uit te besteden is volgens hen niet groot genoeg.

Qua tarieven geeft Jasper Stevens van Vergelijk.nl aan dat deze bij hen momenteel niet worden aangepast. “Tarieven hebben altijd de aandacht maar momenteel zetten we volop in op het vergroten van onze kwaliteit. Hoe kunnen we mensen beter helpen? Verder breiden we momenteel productgroepen uit en staan er enkele andere grote wijzigingen op de planning. Dus ik verwacht dat onze tarieven dit jaar in ieder geval niet meer zullen wijzigen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten