Kiddos live in zeven grote steden

Kiddos live in zeven grote steden

Bijna een jaar geleden werd Kiddos Toys Club gelanceerd, het eerste speelgoedverhuurconcept op abonnementsbasis van ons land. Inmiddels maken tweehonderd huishoudens gebruik van de dienst. Ecommerce News sprak oprichter Michiel de Kloet over de uitrol, het bereiken van de doelgroep en uitdagingen bij het opschalen.

Kiddos werd gestart om de enorme hoeveelheid (nauwelijks gebruikt) speelgoed te verminderen. Elke maand of tweemaandelijks – afhankelijk van het type abonnement – ontvangen ouders duurzaam speelgoed dat is afgestemd op de leeftijd en interesses van hun kind(eren). Na deze periode wordt het speelgoed opgehaald en omgewisseld. Daarnaast werkt Michiel aan een webshop waar het gebruikte speelgoed wordt verkocht tegen de restwaarde.

‘Corona vormde het ideale moment om het roer om te gooien’

Het idee is afkomstig van Michiels zwager, die het concept twee jaar eerder in Dubai lanceerde. “Vooral onder expats, die hun inboedel het liefst zo klein mogelijk houden, slaat het aan. Toen mijn horecawerkzaamheden door corona wegvielen, was dit het ideale moment om het hier te proberen. Bovendien zorgde de overheidssteun ervoor dat ik Kiddos in alle rust kon opstarten.”

Michiel stond normaal gesproken van maart tot en met oktober met zijn foodtruck op festivals. Maar met een dochtertje van 2,5 en een zoontje op komst wilde hij niet meer alle weekenden op pad. Ook zijn webshop met foute skipakken, die hij met zijn broer Pim runt, stond de lancering niet in de weg: “Door de lockdowns bleven deze orders grotendeels uit.”

Live in zeven grote steden

Hoewel een speelgoedverhuurconcept een heel andere tak van sport is dan een cateringbedrijf en een skipakkenwebshop komt deze ervaring hem goed van pas. Zo had hij al een loods voor zijn voorraden en een bestelbus. Ook de desinfecterende producten van het cateringbedrijf blijven niet op de plank. “De professionele reiniging is een van de belangrijkste pijlers binnen Kiddos.”

Een landelijke dekking is kostentechnisch nog niet mogelijk.

Na een voorbereiding van vier maanden werd het concept vorig jaar september gelanceerd in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Inmiddels heeft Kiddos ook leden in (de omgeving van) Den Haag, Haarlem, Arnhem en Nijmegen. Buiten deze bezorggebieden is het (nog) niet mogelijk om lid te worden. “Kostentechnisch kan het niet uit om door heel Nederland te bezorgen.”

‘Het maatwerk maakt opschalen lastig’

Michiel bezorgt het speelgoed zelf. Deels vanwege het contact met de leden, anderzijds door de relatief lastige logistiek. “Onze afleverpoging is tegelijkertijd het ophaalmoment. Als een klant toch liever een ander tijdstip heeft, is dat voor mij meestal geen probleem. Van PostNL kan ik dit niet verlangen. Daarnaast hebben de pakketten regelmatig afwijkende maten, wat het duur(der) maakt.”

De bezorging is niet de enige uitdaging in het bedrijfsmodel, ook de hoge mate van maatwerk maakt opschalen lastig. Er wordt bijvoorbeeld handmatig bijgehouden welk kind welk speelgoed al heeft gehad. Bovendien krijgen ouders eerst een voorstel van het nieuwe speelgoed – om te voorkomen dat het kind iets krijgt wat het thuis al heeft – voordat de keuze definitief is.

‘We willen jaarlijks verdubbelen’

Om niet al in een vroeg stadium tegen allerlei beperkingen aan te lopen, onderzoekt Michiel met een bedrijfscoach hoe hij professionaliseringsslagen kan maken. “Ik wil kunnen opschalen zonder het persoonlijke aspect kwijt te raken.” Plannen om alle Nederlandse huishoudens te voorzien van speelgoed zijn er niet, wel zou Michiel een aantal grote steden willen toevoegen aan het bezorggebied.

Begin dit jaar had Kiddos negentig leden, inmiddels zijn dit er tweehonderd. “We hebben momenteel zo’n twintig nieuwe abonnees per maand.” Het gros van de nieuwe inschrijvingen komt binnen via social media. “Ondanks dat we geen megabudget hebben – en we hierdoor vooral samenwerken met wat kleinere influencers – werkt het verrassend goed.”

In grote steden werkt ons concept het best.

Toen Michiel het speelgoedverhuurconcept lanceerde dacht hij voornamelijk duurzame, groene moeders te bereiken. In de praktijk zijn het vooral gezinnen met relatief weinig (woon)ruimte die gebruikmaken van het concept. “Onze focus ligt nu op de Randstad”, zegt Michiel, die over twee jaar zevenhonderd huishoudens hoopt te bedienen.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten