menu

Keymusic opent eerste filiaal in Frankrijk

Terwijl steeds meer klanten online kopen, blijft Keymusic-CEO Francky Dedeyne inzetten op de winkelstraat. Deze week opent hun allereerste vestiging in Frankrijk, vlak over de Belgische zuidgrens: “Groei is het allerbelangrijkste.”

De muziekketen begon 26 jaar geleden op vijfenzestig vierkante meter in Sint Niklaas. Al snel groeit de zaak van één naar vijf Belgische winkels en trekt de grens over naar Nederland. Nog steeds zijn de verkooppunten in grote steden als Rotterdam en Brussel verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet.

21 vestigingen in Nederland, België en nu Frankrijk

Inmiddels telt Keymusic 20 vestigingen in Nederland en België. Deze week opent de eerste vestiging in het Franse Valenciennes. Waar komt het grenzeloos vertrouwen in de ouderwetse muziekwinkel vandaan? Een persoonlijke benadering in de dichtstbijzijnde winkel in jouw stad is waar Keymusic floreert, aldus Francky: “We zijn een familiale winkel voor en door muzikanten. Dat betekent dat wij specialistische kennis en service bieden voor elke muziekliefhebber, van amateur tot professional.”

De keten bedient jaarlijks 288.000 actieve klanten offline en online, waarvan vooral hobbyisten, naast professionele artiesten en studio’s. Bij oprichting bood Francky (zelf toetsenist) uitsluitend keyboards aan. Inmiddels bestaat het assortiment uit gitaren, drums, dj-sets en meer. “De klant is geen consument, maar een collega-muzikant. Daarnaast kiezen we bewust voor een vlakke organisatie. We geven administratie zo veel mogelijk uit handen, zodat we ons op klantgerichte service kunnen focussen.” Die klantgerichtheid maakt dat mensen blijven terugkomen, vertelt de topman: “We bellen geregeld klanten op om te vragen hoe het met hun nieuwe gitaar gaat, bijvoorbeeld.”

‘Webwinkel zal in 2018 grootste vestiging verslaan’

In 2017 was de webshop de derde grootste winkel, verantwoordelijk voor 13 procent van de omzet. Deze groeit snel, en zal dit jaar naar verwachting Rotterdam vervangen als voormalig koploper. Francky ziet online en offline elkaar versterken: “Veel klanten oriënteren zich via internet en komen vervolgens naar de winkel om de aankoop te doen.”

Die aankoop is niet eenmalig. “Iedereen heeft een bed nodig, niet iedereen heeft een basgitaar nodig. Wie een leven lang gitaar speelt, koopt nagenoeg vijf tot acht gitaren”, stelt de CEO. Het is dus niet voor niets dat de muziekgigant blijft investeren in klantloyaliteit. Dit jaar willen zij nog meer inzetten op muzieklessen en de lokale muziekgemeenschap. Denk aan optredens en workshops van artiesten, maar ook gitaarlessen via internet.

Meer klanten, minder budget

Kort geleden was de toekomst voor Keymusic nog onzeker. Een overname en veel reorganisaties later, zijn er nog genoeg uitdagingen. Het bedrijf gaat, net als zovelen, gebukt onder drukkende marges. Hoewel het aantal klanten toeneemt, besteden zij minder per aankoop. Een lager aankoopbedrag betekent ondanks een groter klantenaantal nog altijd meer uitgaven aan logistiek en transport. Een ongunstige voorraadpositie met oog op overzeese leveranciers draagt hier ook niet aan bij, vertelt de CEO: “De markt verandert en internationale leveranciers willen niet riskeren dat zij met voorraad blijven zitten.”

Toch is Francky optimistisch. En met reden. De eerste Franse vestiging betekent een voet tussen de deur. Het bedrijf heeft al plannen om verder op te trekken. Organische groei is het sleutelwoord: “Groei is het belangrijkste, maar groei kopen heeft geen zin. We zullen als gerenommeerd merk zorgen dat we nog lang niet uit het straatbeeld verdwijnen.”

Tags

Reacties