menu

Kelkoo breidt uit naar Verenigde Staten

Als onderdeel van de bedrijfsstrategie om naar nieuwe markten uit te breiden zal deze week een Bèta-site in de Verenigde Staten gelanceerd worden. De Verenigde Staten is het elfde land waar Kelkoo haar website lanceert en het is de eerste site buiten Europa.

De vergelijkingssite geeft via een zojuist verstuurd persbericht zelf aan dat dit een belangrijke stap is voor de organisatie, omdat het inspringt op haar behoefte om internationaal uit te breiden. De Amerikaanse markt biedt uitgebreide verkoopmogelijkheden voor Kelkoo. Daarnaast is de online markt in de Verenigde Staten één van de meest vooruitstrevende in de wereld, met meer dan 300 miljoen inwoners en het grootste aanbod aan websites.

In 2009 was het totale bedrag van online aankopen in de VS $ 156 miljard, wat gelijk staat aan 7% van de totale verkoop. In dezelfde periode kwamen de twaalf grootste markten in Europa samen op een omzet van € 143,70 miljard, wat 4.7% is van de totale verkoop.

Door de Bèta-lancering van Kelkoo.com kunnen Amerikaanse gebruikers straks twee miljoen producten vergelijken van meer dan 1.500 verschillende aanbieders tijdens het online winkelen. Onder deze aanbieders zijn negentien bedrijven die in de top 25 staan van de Verenigde Staten, zoals Amazon, eBay, Sears en Walmart. Verwacht wordt dat deze aantallen eind 2010 gestegen zijn tot vijf miljoen producten van meer dan 5.000 retailers. Deze producten zullen tevens online aangeboden worden in Europa, waar het aanbod nu bestaat uit 12 miljoen producten en 44 miljoen aanbiedingen van meer dan 10.000 online retailers.

Kelkoo.com zal worden aangestuurd vanuit Europa. De site zal uiteindelijk ook over flexibele verscheping en een belasting calculator beschikken, die het mogelijk maakt voor Amerikaanse klanten om de belasting per staat te berekenen.

Pepijn Breijder, Country manager bij Kelkoo reageert: “De internationale groei is een onderdeel van de strategie van Kelkoo en de Verenigde Staten biedt de juiste mogelijkheden voor het bedrijf om zich te ontwikkelen als wereldmerk, maar ook als leider op het gebied van productvergelijking. Kelkoo heeft al de grootste dekking in deze sector in West-Europa en heeft daarnaast het voordeel van tien jaar online ervaring en een business model dat zich goed leent voor efficiënte uitbreidingsmogelijkheden. Door met Kelkoo nieuwe gebieden te verkennen maximaliseren we de inkomsten. Als bedrijf zullen wij blijven zoeken naar strategische mogelijkheden voor groei binnen en buiten Europa de komende jaren.”

Kelkoo is ontstaan in 2000, na fusies van Zoomit.com, Dondecomprar en Shopgenie. Kelkoo is eigendom geweest van Yahoo!. In 2008 heeft Yahoo! Kelkoo verkocht aan Jamplant, een private equity fonds uit Groot-Brittannië. Op dit moment is Kelkoo in Europa de derde grootste e-commerce website en tevens één van de grootste e-commerce advertentie platforms in het continent. Het domein Kelkoo.com bestaat tien jaar, maar werd eerst voornamelijk gebruikt als doorverwijzing naar de lokale URLs (www.kelkoo.nl).

 

Tags

Reacties