menu

Kabeltje.com: van huiskamer tot magazijn

kabeltje.com: van huiskamer tot enorm magazijn!Het is snel gegaan met Kabeltje.com, de webshop van Wouter Hol. Wat begon als een bijbaantje in het ouderlijk huis, groeide uit tot een grote webshop die een Thuiswinkel Award won en een 9.2 scoort voor klanttevredenheid. Wouter vertelde ons aan de hand van foto’s hoe die groei is gegaan.

 

Kabeltje.com is een webwinkel gericht op audio-, video- en computerkabels en aan kabels direct verwante producten. Naar eigen zeggen zijn ze uitgegroeid tot ‘de grootste kabelboer op internet’. Deze groei presenteerden ze onlangs in een presentatie, waarvan we nu graag wat beeldmateriaal met jullie willen delen.

Op bovenstaande foto is de huiskamer van Wouters ouders te zien. Overal ligt kleding, die Wouter samen met Vincent de Rie eind 2006, begin 2007 verkocht via inkoopacties. Als een actie enkele weken liep, konden mensen zich daarvoor inschrijven. Als de actie ten einde was, moest iedereen betalen en bestelden Wouter en Vincent de producten bij de leverancier. Als de goederen geleverd waren, werd alles ingepakt en verzonden. Hierdoor stond soms zowel het huis als de tuin vol met te versturen spullen!

Dat ging op een gegeven moment zo niet langer. Wouters ouders zetten een tuinhuisje met een oppervlakte van 15m² in de tuin. “In het begin dachten we dat we daar wel voldoende aan hadden voor zo lang onze hobby zou stand houden. Niets bleek minder waar”, aldus Wouter. En dat is te zien aan onderstaande foto’s.



Zo zag eind 2008 een dagelijkse levering eruit voor Wouter en Vincent. In het tuinhuisje was op een gegeven moment te weinig ruimte om in te slaan, dus dat gebeurde iedere keer buiten. Dat ging een tijdje goed, maar begin 2009 ging het gewoon echt niet meer. Eerst moesten tientallen dozen met kabels naar buiten gesjouwd worden, voordat ze überhaupt het tuinhuisje konden betreden. Ook lagen de producten door elkaar in verschillende dozen. Niet dat Wouter en Vincent daar enige moeite mee hadden, met uitspraken als “achter de doos met tulpkabels, onderin rechts in tweede doos van onder” wisten ze zelf alles wel te vinden, maar echt handig en efficiënt is het natuurlijk niet.

Tijd voor het huren van een loods op het industrieterrein. Op bovenstaande foto zie je de ruimte toen ‘ie nog leeg was. En op de onderste foto zie je hoe de loods eruit zag op de dag van de opening. Elk product had z’n eigen IKEA-bak met sticker erop. Ook was er een plek om de bestellingen in te pakken en was er genoeg ruimte om een binnen gekomen levering uit te pakken.


Zo’n driekwart jaar later zag het er dan weer zo uit. De gangpaden stonden vol met dozen en zoals ze gewend waren van het tuinhuis lagen in iedere bak weer drie of vier soorten kabels door elkaar. Op een gegeven moment moest er weer van alles eerst naar buiten gebracht en gereden worden, voordat Wouter en Vincent zelf naar binnen konden. De jongens waren weer terug bij af…

En toen stonden ze voor een lastige keuze. “Gaan we weer verhuizen naar een groter pand en zo ja, hoe pakken we dat aan? Gaan we huren of kopen, hoe groot en hoe gaan we het magazijn organiseren op een manier dat ook een uitzendkracht snel een order kan picken?”, vroeg Wouter zich toentertijd af. Aan de keuze tot verhuizen zat een groot risico. Als ze toch niet meer zo veel zouden groeien, zaten ze toch met een duur pand. Om nog maar te zwijgen over de kosten van een goed ‘Warehouse Management System’, waarmee je je voorraad en logistiek kan organiseren. Uiteindelijk besloten ze de logistiek door Nic.Oud te laten doen.

En dat gaat al ruim een jaar goed. Vorig jaar nog hebben ze een verdiepingsvloer gebouwd, waardoor de magazijnruimte optimaler gebruikt kon worden. En het magazijn, dat ooit niets meer was dan een simpel tuinhuisje? Dat ziet er vandaag de dag zo uit:


Bovenstaande foto’s zijn het Magazijn van fulfilment bedrijf Nic. Oud, waarover Wouter zelf aangeeft dat ongeveer eenderde van wat we op de foto zien afkomstig is van Kabeltje.com.

Artikel met dank aan Wouter Hol van Kabeltje.com.

 

Tags

Reacties