JouwWeb wil dit jaar doorgroeien naar 15.000 klanten

JouwWeb wil dit jaar doorgroeien naar 15.000 klanten

JouwWeb levert een oplossing waarmee ondernemers zelfstandig een website kunnen maken. Dit is al jaren een succes. Maar sinds begin dit jaar de checkout van het webshop-systeem compleet is vernieuwd, is het ook steeds vaker de oplossing voor mensen die een webwinkel beginnen. Wij gingen in gesprek met mede-oprichter Wouter Twisk over de ambities van het bedrijf.

JouwWeb biedt van oorsprong een manier om zelf een website te maken. Ideaal voor zzp’ers die bij de start niet direct een duur webdesignbureau willen inschakelen, maar die zelf even de tijd nemen om hun eigen website te maken. Voor een simpel visitekaartje is geen programmeer- of html-kennis nodig, en zelfs als je nog nooit online iets hebt gemaakt kun je via JouwWeb in een dag een eigen website lanceren.

Dat spreekt natuurlijk starters aan met een kleine portemonnee, maar om bestaande klanten ook vast te kunnen houden is meer nodig dan de functionaliteiten van een visitekaartje alleen. Zo zal een fotograaf ook graag zijn portfolio online willen zetten en zal een pizzeria ook een video met sfeerimpressie via de website willen delen.

‘Tegenwoordig ook volledige webwinkelsoftware’

Hierdoor zijn de afgelopen jaren ook steeds meer webshopfuncties aan de software toegevoegd. De vernieuwde winkelwagen is een grote verbetering geweest. Ook van opties als betalen via een factuur en de verzendlabels via Sendcloud wordt veel gebruikgemaakt. Andere recente aanpassingen zijn de meervoudige productkenmerken, actieprijzen, kortingsbonnen en het instellen van de verzendkosten op basis van gewicht of land.

Waar andere webshopaanbieders vaak met geautomatiseerde categorieën of filters werken, geeft Wouter aan dat bij JouwWeb alles zelf is in te delen. “Denk aan een pagina die begint met een tekstvlak, dan een paar productfoto’s toont, afgewisseld met een video of vervolgtekst. Via het drag-&-drop-systeem kun je pagina’s helemaal naar wens indelen.”

Volgens Wouter is het ideaal voor mkb’ers die de functies van een bedrijfswebsite en een webwinkel willen combineren. “Die eerder genoemde fotograaf wil misschien online ook cursussen aanbieden en de pizzeria zal ook bestellingen via de site willen aannemen. Vrijwel alle ondernemers met een website hebben wel een dienst of product die ze online kunnen aanbieden.”

‘Webwinkeliers zorgen voor nieuwe groeiversnelling’

Naast ondernemers die op zoek zijn naar een eigen website is de marketing nu ook gericht op startende webwinkeliers. Momenteel hebben zo’n 3100 van de elfduizend betalende klanten de winkelwagen aanstaan. Wouter verwacht dit jaar nog de grens van vijftienduizend te bereiken. Daarmee zou het klantenbestand dit jaar worden verdubbeld.

Startende webwinkeliers zijn dus een belangrijke groeimarkt voor JouwWeb. “Van alle klanten die van de webwinkelfunctionaliteiten gebruikmaken is ongeveer 50 procent echt webwinkelier, de andere helft zijn mensen met een website voor wie de verkoopfuncties een prettige bijkomstigheid zijn. Al wordt de groep webwinkeliers wel steeds groter.”

Een verdubbeling aan betalende klanten zorgt er mede voor dat het bedrijf uit haar jasje groeit. “We hebben een sterk team van tien medewerkers. Die kunnen best wat aan en qua druk op ons dataverkeer of software valt het allemaal nog wel mee. Maar qua klantenservice en ontwikkeling kunnen we extra ondersteuning gebruiken. Ik verwacht dat we daarom dit jaar nog met ons kantoor verhuizen, zodat we ook qua mensen komend jaar weer verder kunnen groeien.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten