menu

Jongeren hechten meer waarde aan reviews

Persoonlijke ervaringen hebben de meeste invloed (83%) waar men online gaat winkelen. Daarna zijn reacties van familie leden (48%), vriend of vriendin (44%), opgevolgd door een advertentie van een webwinkel (43%).

Tot zover redelijk te verwachten resultaten uit dit onder 600 volwassenen gehouden Amerikaanse onderzoek. Deze resultaten blijken voor een groot gedeelte gelijk te zijn voor verschillende doelgroepen. Daarna komen de verschillen. Zo blijkt dat 27% van de ondervraagden van 18-34 jaar beinvloed wordt door online communities of weblogs. Bij de ondervraagden in de leeftijd van 55 en ouder is dit maar voor 9% het geval.

Jongere doelgroepen zijn sneller te beinvloeden door advertenties, weblogs en reviews op webwinkels. Webwinkels welke zich op een jongere doelgroep richten zullen hier dan ook sneller succesvol mee zijn.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat Amerikaanse consumenten ervaringen het meeste face-to-face (82%) delen en per telefoon (55%). Daarna komt e-mail (52%), sociale netwerken (16%) en weblogs (8%).

Bron: Internet Retailer.com

Van de sociale netwerken is Myspace het meest populair onder jongeren, Twitter onder marketeers en Facebook het meest gemiddeld. LinkedIn zijn de rijkste social netwerkgebruikers. In Nederland worden elke van deze netwerken ook ten dele gebruikt maar is Hyves daarnaast verreweg de meeest populaire social netwerk plaats.

Tags

Reacties