Je webwinkel verhuizen

Je webwinkel verhuizen

Wellicht heb je het al eens gedaan of ga je het nog doen: online verhuizen. Maar of het nou gaat om een wijziging in je domeinnaam, leverancier, webwinkelsoftware, cms of content, altijd zijn er een aantal zaken waar je op moet letten.

Voor een fysieke winkel is verhuizen meestal geen optie of het betekent dat je echt helemaal opnieuw wilt beginnen. Een webwinkel is gelukkig vele malen flexibeler. Het is grotendeels onafhankelijk van je locatie, en zelfs op het internet blijkt een verhuizing prima mogelijk.  Er zijn diverse redenen wat je zou doen besluiten om je webwinkel te verhuizen. Het kan zijn dat je niet tevreden bent over het content management systeem waar je mee werkt, het kan zijn dat je door de beperkte mogelijkheden wil overstappen naar een ander webwinkelsoftware-pakket of het kan zijn dat je door een verandering van het aanbod een andere domeinnaam wil.

Maar zoals met elke verhuizing gaat ook een online verhuizing niet zonder hobbels op de weg tegen te komen. Daarom is het handig als je weet waar je op moet letten, mocht je besluiten om op wat voor manier dan ook je webwinkel (gedeeltelijk) te verhuizen.

Je hyperlinks verhuizen
Als je webwinkel al een aardig tijdje actief is en je hebt een best groot aanbod aan producten en dus productpagina’s, dan heb je niet alleen veel hyperlinks op je website, maar zijn er waarschijnlijk ook een boel externe websites die verwijzen naar een of meerdere van jouw (product)pagina’s. Mocht je gaan switchen van webwinkelsoftware-aanbieder dan moet je er goed op letten dat de urls ook op een goede en efficiënte manier mee verhuizen.

Je verwijzingen verhuizen
Als je besluit dat je je webwinkel niet langer via je huidige domeinnaam, maar wel via een nieuwe domeinnaam beschikbaar wil maken, dan zit je met het probleem dat er in eerste instantie twee domeinnamen met al hun links eigenlijk naar één site leiden en dat betekent dubbele content. Iets waar zoekmachines niet van houden. En omdat je niet gestraft wil worden door die zoekmachines, kun je hun spiders met redirects vertellen dat je site is verplaatst naar een nieuwe domeinnaam. Nog beter is om een permanente 301-redirect te gebruiken.

Matt Cutts van Google heeft daarvoor een handige, zeven minuten durende video online gezet waarin hij uitlegt waar je op moet letten als je je domeinnaam gaat veranderen:

En via hun weblog geeft de zoekmachine nog meer Google gerelateerde tips en zaken waar je op moet letten, waaronder het zowel laten verifiëren van de oude als de nieuwe locatie in hetzelfde Google Webmaster Tools-account.

Je afbeeldingen verhuizen
Als je aan het schuiven bent aan de ‘achterkant’ van je webwinkel, dan moet je er op letten dat je je afbeeldingen ook meeverhuist. Dit hoeft niet per se letterlijk, maar kan in de meeste gevallen ook door de verwijzingen naar de bestandslocaties (automatisch) te wijzigen. Je wil namelijk niet dat je klant er iets van merkt, omdat hij op een website terechtkomt waar de afbeeldingen het niet doen.

Let er altijd goed op dat het niet enkel een technisch aspect is. Zo kunnen verhuisde afbeeldingen in het nieuwe CMS opeens niet meer passen door het formaat, de kleurencombinatie of de style waarin ze zijn opgemaakt. In een getekende omgeving allerlei foto’s tonen, of juist animaties tussen oude strakke afbeeldingen, kan de hele look&feel negatief beïnvloeden.

Je voorraad verhuizen
De kern van je webwinkel is je voorraad met producten die je aanbiedt. Nu liggen die gewoon in je magazijn dus is dit niet het eerste waar je aan denkt bij een verhuizing van software. Als in die software echter ook een getal voor de voorraad is meegenomen kan het zijn dat deze na een verhuizing opeens niet goed meer klopt. Deze hele inventaris kan in sommige gevallen uit wel ontelbaar veel product-eenheden bestaan. Zorg er dus voor dat wanneer je overstapt naar andere webwinkelsoftware de voorraad en de documentatie daarvan op de juiste manier wordt overgezet.

Je certificaten verhuizen
Het lijkt vanzelf te gaan, aangezien data bij migraties vaak wel mee wordt genomen. Maar SSL-certificaten zijn meestal uniek voor een IP-nummer en zullen op een andere server meestal niet meer werken. Je dient hiervoor nieuwe sleutels aan te vragen om te zorgen dat ook in een nieuwe omgeving je webwinkel een versleutelde omgeving kan gebruiken.

Statistieken, cronjobs en email!
Te vaak komt het voor dat er bij een verhuizing alleen naar de hoofdzaken wordt gekeken. Het verhuizen van een lopende webwinkel is spannend en dus houd je je gedachten er helemaal bij. Maar dan bestaat de kans dat je zaken die misschien hier niet direct in geïntegreerd zijn, zoals gebruiksstatistieken, logboeken, cronjobs, of data dat binnen webmail is opgeslagen, opeens vergeet. Na verhuizing wil je niet opeens je hele webmail-agenda of -adressenbestand kwijtraken, of dataverbruik-statistieken en cronjobs verliezen!

Een webwinkel verhuizen van domeinnaam of locatie kan dus wel, maar is minder makkelijk dan het lijkt! Succes!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten