menu

Je webwinkel uitbreiden naar China?

Stel je verkoopt lekker in Nederland en wilt uitbreiden naar het buitenland. Duitsland of België klinken heel logisch maar is dat wel de beste stap? Uit onderzoek blijkt dat China, naast de Verenigde Staten, juist een attractieve markt is. En als jij durft helpen Mark Rutte en Salesupply je een handje mee.

China is na de Verenigde Staten het land dat het meest interessant is gezien de ecommercemarkt. Het land is enorm natuurlijk en laat nog een mooie groei zien. Maar het land is ook erg lastig bereikbaar. Zeker voor een kleine of middelgrote retailer uit Nederland. Moet je het dus maar opgeven? Salesupply is van mening van niet. Dit bedrijf faciliteert webwinkels in heel Europa met hun cross border ambities maar schuwt zeker ook de nog grotere uitdagingen niet. Eerder noemde Jeroen Leenders in een interview met Webwinkel Weblog de BRIC-landen al het ultieme avontuur voor webwinkeliers. DigiDutch lijkt een serieuze stap om die droom werkelijkheid te maken.

Samen met enkele partners heeft het DigiDutch opgericht dat 25 maart is gelanceerd door minister-president Mark Rutte tijdens het Tradediner met de handelsdelegatie in Shanghai. DigiDutch is een nieuw samenwerkingsverband van Nederlandse bedrijven gevestigd in China die de gezamelijke ambitie hebben om westerse ondernemingen een one-stop-service te bieden voor het betreden van de Chinese ecommercemarkt. “Door de kennis van de zeven bedrijven te bundelen is de service ook beter en niet meer gelimiteerd aan de speciefieke capaciteiten van één bedrijf. Wij kunnen het volledige scala van services aanbieden en niet alleen waar we toevallig zelf goed in zijn,” geeft de woordvoerder van Salesupply China ons desgevraagd aan.

‘In augustus vijftig webwinkels naar China’
Zelf zagen wij China vooral als exporteur. Als productieland waaruit veel groothandels en grotere ecommercespelers hun artikelen importeren. De wens om juist vanuit Nederland een webwinkel op te zetten in China, hadden wij eigenlijk nog niet gehoord. Maar volgens Salesupply is de wens groter dan gedacht en moeten we iets verder denken dan de reguliere grote webwinkels in ons land. Tussen de grote merken, al dan niet al actief in retail, maar ook startups of Europese organisaties zitten zeker partijen die ook interesse hebben. “In augustus komen er vijftig webwinkels uit Nederland, Duitsland en Frankrijk naar China toe. Ze hebben zich verzameld via Ecommerce Europe, de Europese zusterorganisatie van Thuiswinkel.org. Tussen deze vijftig spelers zitten er een aantal die al zeer geïnteresseerd zijn in DigiDutch.”

Reacties