menu

Is je webshop klaar voor Google van morgen?

Je webshop voorbereiden op de Google van morgenGoogle, de grootste zoekmachine van ons land, heeft recent weer enkele grote updates uitgevoerd. Als webwinkel moet je dus continu opletten dat je rankings in de organische, niet-gesponsorde zoekresultaten behouden blijven en je bovendien inspeelt op nieuwe typen zoekresultaten . Waar gaat het eigenlijk naartoe met al die updates? Wij spraken Wolter Tjeenk Willink, directeur Traffic Builders, over hoe hij de toekomst van Google ziet.

Google, in Nederland verreweg de grootste zoekmachine, is bijzonder machtig. Zelfs de grootste webwinkels van ons land krijgen een essentieel deel van de bezoekers via Google binnen. Als kleine webwinkel kun je soms toch een mooie niche veroveren, maar als je die dan uiteindelijk domineert ben je er nog niet. Vervolgens moet je je website blijven optimaliseren om jouw posities te verdedigen. Hoe zorg je dat je ook komende jaren nog altijd een groot gedeelte van je traffic binnenkrijgt via Google?

Wolter Tjeenk Willink, directeur bij online marketinbureau Traffic Builders, is er van overtuigd dat Google ook in de toekomst een grote rol in de retail zal blijven spelen. “Het zou mij niets verbazen als we straks via Google Glass of je smartphone direct gerichte advertenties of zoekresultaten zien, gebaseerd op wat we zien en waar we zijn. Na de “Hummingbird”-update van Google in augustus en met de komst van Google Now, is dit praktisch al de realiteit. Zoekopdrachten die je ingeeft via je smartphone (bijv. “Italiaans restaurant”), worden door Google al verrijkt met gegevens omtrent je historisch zoekgedrag, social media-signalen en uiteraard de locatie waar je je bevindt.

“Een zoekopdracht bestaat dus feitelijk uit een expliciete zoekopdracht (de woorden waarop men zoekt) en een impliciete zoekopdracht (de data waarmee Google je expliciete zoekopdracht verrijkt). Iets verder in de toekomst ligt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zoekresultaten te presenteren op basis van visuele herkenning. Stel je loopt een grote winkelketen binnen en kijkt door je Google Glass naar een bepaald product, waarom zou Google dan niet in staat zijn het product te herkennen en aanbiedingen van hetzelfde of soortgelijke producten online te tonen?”

Traditionele retailer moet waarde toevoegen
Natuurlijk zijn er al mensen die aan showrooming doen, waarbij de consument zelf de moeite neemt om zijn telefoon te pakken, een product of artikelnummer in te voeren, en te kijken of er ergens een beter aanbod is. Maar volgens Tjeenk Willink is dit in de nabije toekomst vrijwel geheel te automatiseren. Als je als traditionele retailer geen waarde toevoegt in de vorm van merkperceptie, service, gemak of bijvoorbeeld klantloyaliteitsprogramma’s, wordt het erg lastig om de strijd met de online retail aan te gaan. “Mijn verwachting is dat het prijsniveau van homogene producten verder zal nivelleren. Alleen als je als marktpartij schaalvoordelen kunt benutten om zo met nog minder marge genoegen te nemen en bij wijze van spreken markt te kopen, kun je de gevolgen van dit soort trends voor je eigen organisatie nog enigszins uitstellen. Met name voor grote buitenlandse partijen ligt hier een kans op de Nederlandse markt.”

Locatie en het levenspatroon van de consument krijgen volgens Wolter ook steeds meer invloed op Google. “Ik krijg ‘s morgens een melding van Google Now als ik in de auto moet stappen om op tijd op mijn werk te zijn. Maar vaak breng ik eerst mijn dochter naar school. Sinds kort houdt Google Now daar automatisch rekening mee en neemt hij de tijd die ik daar spendeer mee in het schema. Hoe zou het zijn als ik ‘s morgens iets opzoek en Google geeft een betere positie aan retailers die artikelen al bij mijn tussenstop op de school van mijn dochter kunnen leveren?”

“Het is natuurlijk nog deels toekomstmuziek want de logistiek en consument moeten eerst nog veranderen. Maar Google gaat al wel meer die kant op. “Je kunt je er nu al op voorbereiden door je meer te richten op mobiele zoekers bijvoorbeeld. Desktopzoekers gebruiken steeds meer zoekwoorden, maar op mobieltjes bestaan zoekopdrachten juist weer uit minder woorden. Vrij specifiek typenummers die ze in een winkel op een verpakking zien staan bijvoorbeeld. Je zou je dus al kunnen richten op zoekers die bewust korte zoekopdrachten gebruiken, al hebben de autocorrectie en de ‘automatisch aanvullen’-opties van Google hier wel veel invloed op.”

Googelen wordt diverser en persoonlijker
“Een spraakgestuurde vorm van zoeken, voice search, zal volgens Wolter ook zeker een impact hebben. “Wanneer en of dat ook in het Nederlands goed werkt? We hebben een bijzonder lastige taal en een klein land, dus Nederland zal hierin niet voorop lopen. Maar als het komt, bijvoorbeeld door Google Glass, brengt dat weer hele nieuwe zoekpatronen met zich mee.”

“Al met al wordt de manier waarop we zoeken in Google diverser en persoonlijker. Dat is nu al het geval. Als je als webwinkel wel veel geld uitgeeft aan Google Adwords, maar nog geen feed hebt toegevoegd aan Google Shopping, mis je gewoon een enorm aantal potentiële bezoekers. Er zijn nog altijd enorm veel webwinkels zonder mobiele variant, terwijl daar wel veel groeipotentieel ligt. De klikkosten van mobiele advertenties liggen ook nog eens lager, waardoor daar nog veel kansen liggen.”

Klantenbeoordelingen worden erg belangrijk
“Een laatste ontwikkeling die ik graag wil aankaarten, omdat ik er vrij zeker van ben dat die gaat komen, is dat webwinkels met positieve reviews beter gaan ranken. Organisch natuurlijk, doordat meer mensen zo’n winkel aanraden op bijvoorbeeld social media, maar ook gewoon als vaste rankingfactor van Google zelf. Klantenreviews verzamelen wordt in de toekomst hiermee voor veel webwinkels noodzakelijk. Kleine webwinkels werken hier vaak al veelvuldig mee, maar er zijn nog altijd genoeg spelers die nog steeds niets met klantbeoordelingen doen. In de toekomst kan dit zeker tegen ze werken.”

Tags

Reacties