Je webshop op TV met InternetZapp TV?

door Redactie. Over marketing met de tags . 6.278 keer bekeken.

InternetZapp.TV goede investering?Het bedrijf achter InternetZapp.TV mailt massaal webwinkels met de vraag of zij interesse hebben in exposure op televisie. Voor alleen een bijdrage in de productiekosten krijg je een aanbod waarbij mogelijk miljoenen Nederlanders en Belgen bereikt worden. Te mooi om waar te zijn? 

 
Een e-mail van InternetZapp.TV gehad?
De mensen van Newcontent, het bedrijf dat actief is met het concept achter InternetZapp.TV, sturen momenteel e-mails naar mensen met een webwinkel of website. In deze e-mail krijgen mensen het aanbod om exposure te genereren voor hun website of webwinkel, door middel van een nieuw crossmediaal concept. 
 
Dit bestaat o.a. uit een TV programma waarbij via een gesprek met een presentator, de verschillende zaken van een website of webwinkel worden besproken. Ze hebben twee aansprekende personen gevonden die tijdens het programma een webwinkel starten en zijn op zoek naar personen die ook mee willen werken. 
 
Een perfecte manier om jouw webwinkel dus onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Voor alleen de productiekosten van nog geen negenhonderd euro krijg je een aardige tegenprestatie. Zo helpen ze je met een filmpje van dertig seconden. Een professioneel team gaat aan de slag met de montage, voice-over, muziek en beeld. Je kunt enkele voorbeelden hier vinden.
 
Airtime! Maar wanneer dan precies?
Zoals je kunt zien zijn het meestal echt leuke professionele filmpjes geworden en eigenlijk is dit aanbod de prijs al waard. Maar ze beloven meer. Ze beloven ook dat dit filmpje twee keer uitgezonden wordt in een week bij een commerciele zender. 
 
Een volle minuut airtime dus! Het klonk ons te mooi om waar te zijn dus we zijn eens gaan zoeken wat hier nu precies uitkomt. Hoeveel kijkers zijn er, en hoeveel bezoekers kun je nu verwachten na een minuut zendtijd op televisie? En dat voor nog geen negenhonderd euro?
 
Helaas. Nadat wij het programma zelf niet in ons programmagids konden vinden zijn we eens op zoek gegaan naar bedrijven die al hebben meegedaan. We hebben contact opgenomen met de partners die ze noemen en de webwinkels die op de website staan. Maar van de webwinkeliers die wij spraken kan niet een webwinkel werkelijk aangeven dat ze ook echt zijn uitgezonden. Dat, terwijl het bedrijf al een tijd filmpjes aan het opnemen is.
 
Rectificatie, een dag later
Tot zover kon je gisteren lezen op dit weblog en daarna werd ik behoorlijk kritisch, want van de mensen die ik gesproken had, kwamen dus zeer wisselende geluiden. Inmiddels zijn we een dag verder en heb ik, volgens mij vrij eerlijk, het hele verhaal meegekregen. Bijna heb ik mijn bericht helemaal gewist. Mijn berichtje was, als ik ze helemaal op hun woord kan geloven, wat misplaatst. 
 
Ik ben enkel bang dat als ik het helemaal verwijder, ik alleen geruchten ga voeden, en dat is niet de bedoeling. 
 
Dus dan maar met de billen bloot
Er zijn inderdaad afgelopen tijd enkele dingen misgegaan bij Newcontent. En geruchten ontstaan, en die zijn er ongetwijfeld hier en daar nog steeds. Hierover had ik geschreven. Maar dat zijn, volgens hun zeggen, dingen uit het verleden en die hebben dan ook weinig te maken met InternetZapp.TV. Het gaat over een ander (vergelijkbaar) programma op een andere zender, en met andere samenwerkingspartners. Die samenwerking is wegens omstandigheden stopgezet en er is een ongewenste tussenperiode ontstaan waarbij tijdelijk niet kon worden uitgezonden. 
 
Er zijn klanten waar een bepaalde zender is beloofd maar waar geen zendtijd meer is. Er is een alternatief geboden en voor die bedrijven die daar niet akkoord mee zijn wordt een andere oplossing gezocht. Niet iedereen is hier even blij mee. Maar Newcontent dus eigenlijk nog wel het minst. Wat het financieel, operationeel of emotioneel voor dit bedrijf heeft betekent is eigenlijk nog zwaarder dan voor de klanten en momenteel werken ze met man en macht aan een passend vervolg. 
 
InternetZapp.TV
Terug naar InternetZapp.TV. Het programma waarvoor ze nu op zoek zijn naar geïnteresseerden. Dit programma is alles over te vinden op hun eigen website. Zendtijd komt er, naar eigen zeggen starten ze hiermee in februari. In dit programma krijg je dus je dertig seconden zendtijd, met een bekende Nederlander en met een zeer professioneel filmpje. Want over dat filmpje op zich heb ik echt alleen maar goede ervaringen gehoord. 
 
Eind goed al goed?
Als het aan mij ligt laat ik dus dit bericht, alhoewel aangepast, wel online staan. Maar zal ik t.z.t. ook een vervolg plaatsen. Want mogelijk ben ik gisteren gewoon weer eens te sceptisch geweest. Het zal niet de eerste keer zijn. Hopelijk komen ze alsnog met goede resultaten. Crossmediaal je webwinkel onder het grote publiek brengen voor een zeer scherpe prijs is natuurlijk ideaal.
 
Graag plaats ik in februari (of maart) gewoon een vervolg artikel. Een tweede bericht over dit bedrijf en product, waarbij ik nogmaals mensen even vraag naar hun ervaringen. Op het moment dat de filmpjes, die nu worden opgenomen, weer gewoon worden uitgezonden. 
 
Wie wordt het eerste nieuwe schaap?
En tot die tijd, mocht je gebruik willen maken van hun aanbod, bedenk je dan goed wat je precies ervan verwacht. Is een professioneel filmpje, dat je mogelijk prima zelf ook kunt gebruiken op een over ons pagina op je eigen website, al voldoende voor je? 
 
Of wil je vooraf duidelijk weten wat je ervan kan verwachten? Want ook al komt er zendtijd, tot nu toe zijn er nog geen ervaringen met dit nieuwe programma. Dus het is nog steeds niet duidelijk wat de kijkcijfers echt gaan worden en wat een TV item als dit echt gaat opleveren. Zoals je merkt, sceptisch ben ik nog altijd. Mijn oorspronkelijke vraag, waarmee ik mijn zoektocht ben gestart voor mijn bericht van gisteren, is nog steeds hetzelfde. 
 
Maar daarover meer in een tweede bericht, zodra de eerste resultaten bekend zijn. Webwinkeliers, klanten, partners of bedrijven die een ander verhaal kennen dan ik in dit weblog bericht beschrijf nodig ik uit te reageren met hun kijk op het verhaal.

Update: Vervolgartikel
In 2012 is een update over bovenstaande verschenen. Het bedrijf is inmiddels failliet verklaard.

Update: Reacties uitgeschakeld
Onder dit artikel is een zeer groot aantal reacties geplaatst. Natuurlijk zijn die welkom, echter ontstond hier eerder een juridische aanval op de organisatie die wij beschreven, dan een ecommerce-gerelateerde discussie over bovenstaande bericht. Wij zijn geen juristen en kunnen dit helaas daarom niet faciliteren. Om die reden is de mogelijkheid tot reageren bij dit bericht, uitgeschakeld.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties