Is Nederland interessant voor Amazon?

Is Nederland interessant voor Amazon?

De webwinkel die verschillende landen in de wereld weet te domineren komt naar Nederland. Tenminste, daarover zijn er al jarenlang geruchten. Duidelijk mag zijn dat Amazon op zijn minst ons land overweegt, en dat haar Nederlandse concurrenten zich inmiddels op de komst hebben voorbereid. Wij spraken met Twan Rutten van Fonq.nl over een mogelijke komst van Amazon.

Overal waar Amazon komt weet het in korte tijd een dominerende rol te spelen. De grote speler uit Amerika kan stunten met haar prijzen en assortiment, kracht putten uit enorme volumes data, bestellingen, levervolume en met bijzonder kleine marges toch nog leuke resultaten behalen. Een geduchte concurrent dus, waar spelers als Bol.com of Coolblue waarschijnlijk best even voor hebben gevreesd. Maar is dat nog steeds zo?

‘Ik verwacht geen grote impact van Amazon’

“Natuurlijk is Amazon erg krachtig en kan ik de toekomst niet voorspellen. Maar ik verwacht niet meer dat Amazon in Nederland in zeer korte termijn een grote impact zal kunnen maken”, vertelt Twan Rutten, verantwoordelijk als manager international markets, tijdens ons bezoek op het kantoor van FonQ. “Natuurlijk kijkt Amazon ook naar Nederland en natuurlijk kunnen ze hier een rol gaan spelen. Maar Nederland kent inmiddels enkele unieke factoren die een grote lancering behoorlijk kunnen beperken waardoor ik niet verwacht dat de markt bij een komst van Amazon gelijk compleet verandert.”

Nederland is een lastig land voor Amazon.

“Nederland is een lastig land voor Amazon, doordat het Nederland niet kan veroveren op de dezelfde wijze als ze in het buitenland dat doen. Daar stunten ze graag met prijzen, met een bijzonder groot aanbod en goede verzendtijden en –kosten. In Nederland hebben deze USP’s minder impact.”

De tarieven van Amazon in Nederland

“Ik denk dat Amazon niet gemakkelijk Nederland kan veroveren door te stunten met tarieven. Als we kijken naar andere lanceringen, zoals Italië en Spanje, dan wil Amazon graag beginnen met media en elektronica, twee categorieën die juist in Nederland lastig zijn voor ze. Boeken bijvoorbeeld hebben een vaste boekenprijs. Amazon kan hier dus niet mee stunten, iets dat ze graag in andere landen wel doen.

Prijzen verder verlagen zou veel geld kosten, zelfs voor een speler als Amazon.

Ook in elektronica kunnen ze niet zo makkelijk lagere prijzen hanteren. Die prijzen staan al zeer sterk onder druk, dus die verder verlagen zou veel geld gaan kosten, zelfs voor een volumespeler als Amazon. Nu is dat niet zo erg als je concurrenten hier meer last van hebben dan jij, maar dat is in dezen waarschijnlijk niet het geval. Wehkamp bijvoorbeeld levert ook producten op afbetaling en verdient ook op die leningen. Zij kunnen om die reden producten verkopen onder de kostprijs, mocht dat nodig zijn.”

“Nu kan Amazon dit natuurlijk ook doen, maar dit zit tot op heden niet in de strategie. Dat betekent dat ze in Nederland een unieke strategie moeten hanteren. Daarvoor vindt Amazon Nederland waarschijnlijk te klein, plus het duurt te lang voor Amazon een goed idee heeft van de kredietwaardigheid van ons land.

Normaal gesproken is Amazon in alle markten waarin ze opereren de koning op het gebied van data, maar in dit geval moet het enkele spelers nog wel even voor zich dulden. Zo heeft Bol.com deze data al jarenlang opgebouwd en Wehkamp al helemaal omdat het natuurlijk een postorderbedrijf is geweest.”

Wehkamp

Verzendtijden en – tarieven in Nederland

“Een andere kracht van Amazon in het buitenland is dat ze erg sterk zijn in de logistiek. Het aanbieden van ‘s avonds laat besteld, morgen in huis, tegen lage of zelfs zonder verzendkosten, is in het buitenland erg krachtig. Amazon investeert in het buitenland veel in logistiek en bouwt hiermee een voorsprong op haar concurrenten.

In een klein transportland als Nederland is die logistiek eigenlijk al geregeld. Er zijn verschillende logistieke spelers die de genoemde voordelen nu ook al zonder al te hoge volumes kunnen regelen, waardoor het logistieke aspect in Nederland bijna geen USP meer is voor Amazon.”

Het is lastig om een echt groot aanbod hier neer te zetten.

“En dan is het ook nog lastig om echt een groot aanbod hier neer te zetten. De kracht van Amazon zit hem deels in dat de aanbieder groot kan inkopen bij internationale leveranciers, maar die bieden vaak producten zonder Nederlandse verpakking, handleiding, productomschrijvingen, noem maar op. Dit zou Amazon dan allemaal zelf moeten verzorgen.”

Nederland misschien toch te klein

“Het zou wel kunnen, maar een andere regio lijkt mij een logischere stap. Polen bijvoorbeeld. Er is daar een grotere populatie, groei in economie en ook op het gebied van ecommerce. Natuurlijk kan Amazon besluiten dat ze toch voor Nederland kiezen. Dat ze een tijdje verlies gaan maken, flink investeren in een Nederlandse webwinkel en proberen de markt te veroveren. Maar waarschijnlijk is de markt daarvoor te klein en al te vol.

Valt er hier onvoldoende te verdienen om die vertalingen, Nederlandse klantenservice en relatief dure marketing terug te verdienen. Is het voor Amazon veel makkelijker om op de .co.uk-site of op Amazon.de Nederlandse shoppers ook te verwelkomen. Je ziet dat ze daar nu ook al soms gratis naar Nederland verzenden. Misschien dat ze er eerst die sites actiever in Nederland positioneren.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten