menu

Is de Rabobank klaar voor de Omnichannel?

Rabobank houdt ecommerce-congresGisteren hield Rabobank een ecommerce-congres met de titel ‘Werk aan de winkel!’. Want het zijn bijzondere tijden voor detaillisten. Zowel online als offline. De Rabobank heeft de ontwikkelingen aandachtig onderzocht en presenteerde, samen met Tom Coronel en Cor Molenaar, haar visie op de komende jaren.

‘Detaillist is onvoldoende uitgerust’
“De Nederlandse detaillist is onvoldoende uitgerust om het hoofd te bieden aan het snel veranderende koopgedrag van consumenten. Hij of zij denkt nog te veel vanuit de trouwe klant met winkeltas, die koopt bij zijn stenen winkel en soms bij zijn webshop. Ondernemers zouden moeten streven naar een integrale klantbenadering, waarbij het aanbod in de verkoopkanalen niet verschilt. Waar de consument ook koopt, hij moet overal dezelfde eenduidige merkbeleving hebben!”

Zo start de Rabobank het gisteren gepubliceerde persbericht (54-pagina’s tellende pdf) naar aanleiding van het gehouden congres. Bij dit congres gaf Cor Molenaar zijn visie, wat de lezers van zijn nieuwe boek ‘Einde van de winkels?’ zullen herkennen. Edwin de Ron, spreker van de Rabobank vertelde een soortgelijk verhaal. Beiden gingen verder op de trend die ABN Amro recent ook al publiceerde. De banken gokken steeds meer op de crosschannel bedrijven. Wie het bij één kanaal houdt, of dat nu het web, de mobiel of de stenen winkel is, zal het lastig krijgen. Natuurlijk zullen er pure players blijven maar het zijn uitzonderingen en specialisten in niches. De grote jongens zoals Wehkamp en Bol.com kunnen het niet bij een kanaal houden. Zo is de verwachting.

Detaillist is nog lang niet zo ver
Wat me gisteren vooral opviel was de sfeer in de zaal. Ik bezoek vaker ecommerce-bijeenkomsten maar meestal zijn deze gericht op de webmensen zelf. De zogenaamde groeiers en winnaars. Gisteren was het een gemiddelde groep retailers en er hing een echt gevoel van angst in de zaal. De woorden van Cor kwamen hard binnen. Een vervolg van een snelle jongen als Tom Coronel, die vertelt hoe weinig hij eigenlijk baseert op een grootschalig plan en hoeveel beslissingen hij neemt puur op intuïtie – “in een raceauto beslis ik ook in een split-second, dus waarom niet met mijn webwinkel?” – zullen retailers angst inboezemen. Die zitten nog volop in de het vraagstuk rond de eerste webwinkel. Opmerkingen over Facebookshops, NFC, mobiel betalen – of eigenlijk gewoon mobiel kopen – is voor velen een ver-van-mijn-bedshow. En dus was de zaal bijzonder blij met de uitgestoken hand van de Rabobank.

De Rabobank wil nóg meer functioneren als samenwerkingspartner. Niet alleen in het financieringsvraagstuk maar ook in alle facetten daaromheen. Keer op keer werd daarom aangegeven dat ondernemers die vragen hadden over de toekomst, contact op mochten nemen met hun Rabobank/adviseur. Niet alleen het advies, maar ook het dienstenpakket wordt verder uitgebreid. Tijdens het congres kwam de Rabobank met de primeur van de Omnikassa. Deze nieuwe kassa is in te zetten op alle kanalen en kan zo offline winkels en webwinkels, nu en in de toekomst, met elkaar verbinden.

Is de Rabobank dan zoveel verder?
De presentatie van de ecommerce-man van de Rabobank, Edwin de Ron, en de lancering van de Omnikassa zijn veelbelovend voor de bank. Toch rijst bij mij de vraag of de Rabobank nu al waar kan maken wat het gisteren beloofde. Edwin heeft zich maanden voor mogen bereiden maar ik vraag me af of een organisatie als de Rabobank zelf in staat is in een split-second te reageren. Als ik enkele lokale bedrijfsadviseurs bel in verschillende delen van het land, is voor hen ecommerce nog steeds een gek woord. Als ik ze vraag hoe ik met mijn lokale winkel het beste de vertaalslag kan maken naar het nieuwe tijdperk, geven ze aan dat ik die vraag toch echt zelf moet beantwoorden.

De Omnikassa klinkt veelbelovend maar PSP’s bieden meer dan alleen een transactie. Ze gaan in dialoog met de webwinkelsoftware-aanbieders en hebben daarmee vaak zeer goed contact. Ze kennen de vraagstukken van webwinkeliers van vandaag. Als ik nu een lokale bedrijfsadviseur bel en die weet amper wat ecommerce is, dan vraag ik me af of die persoon me straks werkelijk zo goed kan helpen met mijn crosschannel-vraagstukken.

Zover zijn we nu nog niet en de bank investeert momenteel in ieder geval in haar kennis en aanbod voor detaillisten en heeft haar ogen zeker op de toekomst gericht. Dat ook de Rabobank nog vele stappen te maken heeft, dat lokale banken moeten worden getraind en er veel meer workshops als deze mogen komen, is iets voor de komende weken/maanden.

De Rabobank heeft het idee! Die slogan maken ze in ieder geval waar en dat is in ieder geval een mooi begin van dit nieuwe Omnichannel tijdperk.

Tags

Reacties