menu

Invloed ecommerce op offline retail

Over de verhouding tussen de online en offline retail zijn de meningen verdeeld. Webwinkels zouden een flink deel van de omzet van de traditionele retail afsnoepen, terwijl anderen denken dat ecommerce de offline retail bevordert.

Dit jaar zal de online verkoop verantwoordelijk zijn voor 26,8 procent van de gehele retailomzet, en in 2015 zal dit percentage zelfs stijgen naar 40 procent. Dit voorspelt GfK in zijn nieuwste Internet Market Monitor. Voor veel webwinkeliers is dit reden om te juichen, offline winkeliers zijn er vaak wat minder blij mee.

De discussie over de invloed van ecommerce op offline retail is al jarenlang gaande. In Nederland werd vooral in de opkomstperiode van de online verkoop gedacht dat webwinkels een negatieve invloed zouden hebben op de omzet van traditionele winkels. In Denemarken gaven winkeliers onlangs nog aan zich zorgen te maken over de opkomst van de online retail in het land. En ook Philips, dat haar aantal webwinkels stilletjes uit aan het breiden is, wordt verweten omzet bij de offline retailers van het merk weg te kapen.

Het electronicaconcern geeft zelf echter aan dat de retailers onbetwist op nummer één blijven staan. Het grootste gedeelte van de omzet van Philips komt volgens het bedrijf nog steeds uit de traditionele offline winkels. De twaalf webwinkels die Philips wereldwijd inmiddels heeft zouden niets afdoen hieraan, maar de offline winkels eerder aanvullen of zelfs versterken.(bron: De Telegraaf)

Een woordvoerder van de Nederlandse Raad voor de Detailhandel stelt: “Veel mensen oriënteren zich eerst via internet en kopen uiteindelijk toch vaak in de gewone winkel.” Uit eerder onderzoek in Azië bleek dat 4 op de 5 consumenten webwinkels als researchkanaal gebruiken, waarna ze offline hun aankoop doen. De Raad voor Detaihandel stelt verder dat als de webwinkels al een bedreiging zouden vormen voor de offline retail het aan de winkelier is om hier inventief mee om te springen: “Dat is eigen aan de commerciële wereld waarin we leven. En retailers zijn daar sterk in gebleken.”

De vraag is of het verstandig is om zo een duidelijke scheidslijn te trekken tussen online en offline retail. Offline winkeliers die de ecommerce branche als een aparte tak zien en uitgaan van de bedreigende werking ervan zullen de nadelige gevolgen waarschijnlijk daadwerkelijk ervaren. De winkelier die ecommerce simpelweg beschouwt als een extra kanaal voor dezelfde retailbranche kan er juist zijn voordeel mee doen. Door bijvoorbeeld een eigen online winkel te starten of samenwerkingen te starten met webwinkeliers. Of door zijn online collega’s in de  gaten te houden en met betere deals en betere service klanten te trekken.

Reacties