menu

Investeerders voor conversiesoftware Sagent

Het Nederlandse bedrijf Sagent, dat webwinkels helpt met het verbeteren van hun conversie, heeft een aantal informele investeerders zover weten te krijgen 225.000 euro aan converteerbare leningen uit te geven. Nu willen de oprichters een structurele investeringsronde doen. Gezocht: een internationale partner die 3,5 miljoen euro wil investeren.

Sagent werd in juni 2014 opgericht, maar heeft al wat klanten van naam weten aan te trekken. Zo maken onder andere BCC, KPN, Staples en America Today gebruik van de diensten van dit Amsterdamse bedrijf.

Sagent kijkt naar het surfgedrag van de bezoeker en past op basis daarvan enkele dingen op de website aan. Zo laat mede-oprichter Rodger Buyvoets in een interview met het Financieel Dagblad weten dat het al heel veel zegt of een consument van een prijsvergelijker komt of van Facebook. “In het eerste geval gaat het om koopjes, in het andere geval is de klant meer sociaal gedreven”, zo laat hij tegen de krant weten.

Voorbeelden van Sagent

Maar er wordt niet alleen gekeken naar instappunten, de startup houdt zich ook bezig met notificaties, productlabeling (“nu met gratis installatie!”) en kortingslabels. Dat doet het op basis van verschillende beïnvloedingsstrategieën, zoals die van Robert Cialdini. Volgens Buyvoets begeven hij en de andere oprichters zich dan ook op het snijvlak van marketing en psychologie. Maar niet dat een klant daar ook maar iets van hoeft te merken, het liefst heeft hij dat dergelijke toepassingen zo subtiel mogelijk worden toegepast.

Sagent is er overigens niet voor de kleinere webwinkels, het bedrijf focust zich op de top 100 van grootste internetbedrijven. Dat komt ook doordat het nou eenmaal heel wat data nodig heeft om goed te kunnen werken. “Pas vanaf 100.000 bezoekers of duizend transacties per dag kunnen we laten zien dat het werkt.”

Kledingsector kan voorbeeld nemen aan Booking.com
Volgens Buyvoets worden de beste resultaten behaald binnen de mode- en retailsector. Volgens hem komt dit mede doordat veel winkels – zelfs de grote retailketens – achterlopen op de ontwikkelingen en het online dus nog niet goed voor elkaar hebben. De reissector doet het wat dat betreft. Buyvoets haalt als voorbeeld Booking.com aan, dat volgens hem heel goed weet hoe het de klant moet beïnvloeden.

Tegenover het FD laat Buyvoets weten dat iedere maand de omzet van Sagent met 50% toeneemt. Eind van dit jaar moet er 100.000 euro per maand worden omgezet, zo luidt het doel. Volgend jaar volgt een uitbreiding naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, al hebben ze binnen de landsgrenzen genoeg uitdagingen. Sagent groeit zo hard dat het bedrijf kampt met een cashflowprobleem: de investeringen die worden gedaan kunnen financieel nauwelijks worden gedragen. Hoewel de afgelopen maand een aantal informele investeerders instapte, wil Sagent op de korte termijn een structurele investeringsronde doen, waarbij 3,5 miljoen euro opgehaald moet worden.

Tags

Reacties