Intershop door steeds meer starters gebruikt

Intershop door steeds meer starters gebruikt

Denken we aan starters in de ecommerce, dan denken veel mensen nog altijd aan die leuke  garagebox- en zolderkamerondernemers. Niet echt het genre waar Intershop afgelopen jaren in opereerde. Toch komen wij steeds vaker ambitieuze starters tegen met deze software. Tijdens de XS Awards gingen we met deze webwinkelsoftware-aanbieder in gesprek.

In een awardcategorie waarin voorheen ondernemers elk dubbeltje omdraaiden zagen we Intershop, dat ook bij spelers als de Bijenkorf of Jumbo onder de motorkap ligt, vorig jaar opeens als fundament bij Zamro, de winnaar van de XS Awards 2017. Ook kwamen we de software dit jaar tegen bij medefinalist Twickto. Volgens Roelof Swiers, countrymanager van Intershop, is dit niet helemaal toevallig.

‘Instapdrempel Intershop verlaagd’

Veel starters beginnen zonder al te hoge investeringen. Daarnaast zijn er ook zeer ambitieuze starters die een stevig groeipad voor ogen hebben, het daarom zeer serieus aanpakken en met een goed fundament willen starten. Zamro en Twickto zijn daar mooie voorbeelden van. Roelof denkt dat er voor het succes van deze categorie starters steeds meer nodig is en dan kan je er maar beter voor zorgen dat je voor die groei klaar bent en niet zo’n drie jaar weer moet investeren in andere technologie. Intershop wil dit type starter graag in een vroeger stadium dan voorheen aan zich verbinden.

“Omdat we een groeiende vraag krijgen vanuit jonge bedrijven hebben we daar de afgelopen jaren de software op aangepast. We bieden om die reden nu ook een SaaS-oplossing, die vrij modulair is op te bouwen. De instapdrempel is hierdoor sterk gereduceerd, terwijl de groeimogelijkheden in theorie onbeperkt blijven.”

Intershop, dat zelf al meer dan 25 jaar meegaat, stond vooral bekend om haar b2b-klanten. Zamro, de beste starter van vorig jaar, is daar een perfect voorbeeld van. Toch denkt Roelof dat deze niet op zichzelf staat. “Ik verwacht dat we meer soortgelijke toetreders vanuit de b2b kunnen verwachten, en in dat segment zijn we simpelweg erg sterk.”

‘Complexiteit groeit, ook binnen de b2c’

En ook voor de b2c sluit Roelof niet uit dat we Intershop vaker tegen zullen komen. Niet in groten getale, maar juist bij awardshows zoals de XS Awards, waar ambitieuze starters opstaan die direct het gevecht met de gevestigde orde aan durven. Die zullen al snel in hun wens naar groei tegen complexe vraagstukken aanlopen. En waar men het er veel over heeft dat de b2b steeds meer op b2c lijkt, ziet Roelof andersom hetzelfde gebeuren.

Hij ziet steeds meer b2c-bedrijven die dankzij allerlei marktplaatsen en distributie-uitdagingen te maken krijgen met zaken die de b2b al heeft getackeld. “Een simpel voorbeeld? Het hanteren van verschillende prijzen voor verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld vanwege loyaliteitsprogramma’s, wisselende verzendkosten of soortgelijke problematiek”. Daarnaast verwacht hij dat snelle groeiers eerder naar de fysieke retail of het buitenland zullen kijken.

Internationale ambities, marktplaatsen en verschillende distributiekanalen

Deze trend wordt ook zichtbaar bij de rubriek voor beste nieuwkomer bij de Shopping Awards. Waar voorheen leuke nieuwe nichespelers zichtbaar werden, wordt die rubriek sinds een jaar of vijf volledig gedomineerd door spelers die het groter aanpakken. Dankzij een kapitaalkrachtig moederbedrijf, offline succes of aangetrokken investeerders pakken ze gelijk grootschalig uit.

Opvallend is dat dit jaar het hele podium bij de starters-award inderdaad direct internationale ambities heeft en die het liefst al binnen twee jaar uitrolt. Ook soortgelijke uitdagingen zoals het aansluiten van een zeer groot aantal leveranciers, waar Beerwulf zichzelf mee onderscheidde, kwamen voorbij. De speciaalbier-specialist wist in haar eerste jaar brouwers vanuit heel Europa te strikken en levert uit eigen voorraad.

Ook Otrium werkt vanaf de start met veel leveranciers. Deze outletspeler presenteert zich direct als marktplaats, en mede dankzij investeerders wist het in recordtempo consumenten én A-merken aan zich te verbinden. Twickto, een nieuwe aanbieder van speelgoed, wil juist een compleet nieuw product op de markt brengen en heeft vrijwel direct na livegang al Bol.com, Wehkamp.nl en de fysieke vestigingen van Intertoys als distributiekanaal aan zich kunnen koppelen en is iets meer dan een jaar na oprichting al actief in zeven landen.

Hoe complexer hoe beter?

Voor de gemiddelde starter kan het bovenstaande verhaal ongetwijfeld wat te ambitieus overkomen. Want het succes van deze namen neemt zeker niet weg dat er nog voldoende nichessuccessen ontstaan, voor starters die minder te besteden hebben maar uiteindelijk toch ook een prima boterham kunnen verdienen. Maar de grote (inter-)nationale groei bereik je daar niet mee.

Starten op een zolderkamer of vanuit een garagebox heeft natuurlijk zijn charme, maar of je daarmee in de toekomst een vakjury bij de Shopping Awards overtuigt is de vraag.  Als we kijken naar Otrium, Zamro of Picnic, de winnaars van de afgelopen drie jaar, of de andere twee genomineerden dit jaar, Beerwulf en Twickto, dan mag het duidelijk zijn dat ambitieuze starters die snel willen groeien en met bestaande spelers willen concurreren daar qua ambities, technologie en complexiteit inderdaad niet meer voor onderdoen.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten