Inkoopsoftware

Inkoopsoftware optimaliseert het inkoopproces van je webshop. Vaak starten webshops ermee omdat ze zonder voorraad zaten maar zit de echte winst in het voorkomen van onnodige voorraad. Door op het juiste moment de juiste hoeveelheid in te kopen bespaar je geld én heb je altijd elk product beschikbaar.

Veel webshops zien de webwinkelsoftware als alles-in-één-softwareoplossing. Met deze software automatiseren ze van alles, behalve de inkoop.

Als je webshop groeit en je handmatig inkoopt is de kans groot dat je regelmatig te veel, te laat of te weinig inkoopt. Met goede software voor het voorraadbeheer is dan veel winst te halen.

Koop je vaak te veel, te laat of te weinig in? Dan is het tijd om het inkoopbeleid te optimaliseren.

Inkoopsoftware geeft advies en inzicht

Inkoopsoftware biedt een overzichtelijk dashboard waarmee het adviseert wat je beter wel of niet kunt inkopen. Met aangepaste inkooporders helpt inkoopsoftware je om de juiste hoeveelheden in te kopen en informeert het als de voorraad van een product opraakt. Zo heb je elk artikel op tijd op voorraad, maar ook weer niet zoveel voorraad dat het onnodig veel magazijnruimte en werkkapitaal nodig heeft.

Daarnaast stroomlijnt de software het administratieve proces van inkoop, de factuurverwerking en het voorraadbeheer. De software geeft volledige controle maar doet zelf geen bestellingen. Je wil niet zomaar zonder werkkapitaal komen te zitten omdat je geautomatiseerd een grote inkoopbestelling hebt gedaan.

Inkoopsoftware helpt webshops om de inkoop van de voorraad compleet én beperkt te houden.

Door je voorraden efficiënt, beperkt én compleet te houden heeft inkoopsoftware meestal juist een enorm positief effect op je liquiditeit. Want als je zelf handmatig je inkopen doet is de kans groot dat je regelmatig te veel, te laat of te weinig inkoopt.

Een ideale voorraad inkopen

Het optimaliseren van je voorraad is niet eenvoudig. Bij een klein assortiment van één leverancier is de inkoop prima te doen. Maar als je assortiment groeit en je meerdere leveranciers krijgt, ben je al snel het overzicht kwijt.

Veel webwinkeliers lopen dagelijks een rondje door het magazijn om te zien wat opraakt, maar weten uit hun hoofd niet meer wat de levertijden van hun leverancier, minimumbestelvolumes of staffelkortingen zijn. Ze doen de inkooporder op gevoel. Dan zit je er vaak naast en als je werkt met meerdere leveranciers en te maken hebt met seizoensinvloeden kan software dit proces verbeteren.

Werk je met eigen voorraad en heb je meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen in je magazijn en voorraad kunt automatiseren.


Inkoopsoftware voor de ecommerce

De meeste inkoopsoftware is gericht op grote inkooporders en voor de ecommerce niet zo geschikt. Gelukkig zijn er ook pakketten die zich juist op webshops richten. Zo bieden sommige webwinkelsoftware en boekhoudprogramma’s de optie om een melding te krijgen als de voorraad van een specifiek product onder een bepaalde grens komt. Handig, zo hoef je dat niet meer continu handmatig bij te houden.

Maar daarmee ben je er nog niet. Want zien dat een product uitverkocht raakt, is eigenlijk niet genoeg. Zonder een beeld te hebben van de omloopsnelheid van dat product weet je niet of het wel slim is om het in je assortiment te houden.

Inkoopsoftware geeft vaak ook een beeld van de hardlopers. De bestsellers wil je maximaal op voorraad, de aanvullende producten wil je ook. Wat er overblijft zou je misschien liever laten uitleveren door je leverancier via dropshipping. Je levert er dan misschien wat marge op in maar bespaart de voorraadkosten, beperkt je risico’s en houdt je liquiditeit vrij voor zaken die sneller geld opleveren.

Inkoopsoftware vs. ERP- en magazijnsoftware

Als je nog geen magazijnsoftware of ERP-software hebt is dit meestal een eerste logische stap. Hiermee kun je al veel inzicht krijgen in je voorraad.

Vaak weet magazijn- of ERP-software precies hoeveel producten er zijn opgeslagen in je magazijn, wat de inkoopkosten zijn en wat de omloopsnelheid is. Hierop kun je al een betere inschatting maken of je de producten weer wilt inkopen en in welke hoeveelheid je ze nodig hebt.

Goede inkoop regelt meer dan beschikbaarheid

Hoef je niet langer in je magazijn te zijn voor de inkoop van nieuwe voorraad maar denk je dat je wel te veel geld uitgeeft aan je voorraad? Als je ook rekening wilt houden met staffelkortingen van je leveranciers, seizoensinvloeden op je verkoop en een indicatie wil voor de komende periode, dan moet je op zoek naar inkoopsoftware voor de ecommerce.

Want een minimaal gebruik van magazijnruimte en optimale doorlooptijd klinkt ideaal, soms blijkt de praktijk anders. Als een leverancier bijvoorbeeld net een kortingsperiode afsluit of wanneer je net je werkkapitaal ergens anders aan hebt uitgegeven. Dan had je liever software gehad dat vertelde dat deze uitgave voorspelde en niet pas op het laatste moment deze melding willen hebben.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.